Test Subaru Impreza 2,0 GT: vlk s cenou beránčí

(test ojetiny) Japonská Impreza se dávno stala ikonou. Musí proto být drahá? Ani ne, tahle má přes 200 koní a stojí 109 000 Kč.
Seznam kapitol
  1. Takřka bez konkurence, Zrod legendy, Směrem k síle
  2. Testovaný vůz, Rizika, Na první pohled, Obyčejný zevnějšek
  3. Obyčejný interiér, Skromný zavazadelník, Za volantem je třeba si zvykat
  4. Skvělý motor, slušný podvozek, Ač neradi, vystupujeme, Názor z branže
  5. Stručné technické údaje, Stručné technické údaje
  6. Kompletní fotogalerie

Takřka bez konkurence

Konkurenční boj Imprezy se v posledních letech vyprofiloval jako duel s modelem Mitsubishi Lancer, jinak bychom srovnatelného soupeře hledali marně. První generace, jejíž zástupce prošel i naším testem, se vyznačovala vpředu podélně uloženým čtyřválcem s protiběžnými písty, bezrámovými dveřními pokny a trvalým pohonem všech kol se samosvorným diferenciálem Torsen, který dělí točivý moment mezi nápravy v poměru 50:50%. Na rozdíl od ostatních, alespoň rámcově srovnatelných vozů, a to včetně Lanceru, byla Impreza od počátku nabízena s pohonem všech kol. Ale nebylo tomu tak ve všech případech, proto se podívejme trochu do historie.

Zrod legendy

Čtyřdvéřový sedan Impreza, spadající v Evropě do nižší střední třídy, se světu představil v roce 1992. Jeho jméno pochází z polštiny, kde „impreza“ znamená „oslavu“, a vůz v modelové nabídce nahradil řadu Leone/Loyale se stárnoucími motory řady EA.

Impreza přišla s modernějšími jednotkami EJ, používanými ve větším Legacy. Motory byly pochopitelně stále ploché, s protiběžnými písty, zprvu byly nabízeny v objemových verzích 1,6, 1,8 a 2,0 l a zákazník mohl volit ze dvou typů karosérie (sedan a kombi) a pohonu předních a všech kol. K dispozici však byla též přeplňovaná verze dvoulitru s chlazením stlačovaného vzduchu, která se na některých trzích označovala WRX, v Evropě však nesla označení 2,0 Turbo, 2,0 GT, 2,0 GT Turbo, 2,0 WRX a v Anglii pak Turbo 2000 AWD. Zatímco se na japonském trhu šplhal výkon této jednotky od 245 až k 286 koním, na trzích exportních to bylo zprvu jen 211 koní, tedy 155 kW. Od roku 1996 byly oba menší motory z evropských trhů staženy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Tři generace Imprezy

Směrem k síle

V roce 1994 představilo oddělení Subaru Tecnica International první provedení STI, které bylo modifikacemi motoru, převodovky a zavěšení vyšlechtěno z typu WRX. Zatímco WRX nejprve zůstávalo jen silnější verzí standardního provedení Imprezy, na sklonku kariéry první generace se mnoha prvky blížilo vrcholnému provedení STI. To bylo na trzích průběžně nabízeno v řadě limitovaných sérií, včetně Series McRae, 555, Catalunya nebo 22B, které odkazovaly na znamenité úspěchy ve světových rallye.

Pro rok 1997 byla Impreza zvenčí faceliftována, v následujícím roce přišla nová palubní deska z Foresteru. Impreza byla nabízena na řadě trhů a takřka na každém z nich vedla svůj vlastní život. Jisté však je, že druhá generace, jež z té první po koncepční stránce úzce vycházela, se představila v roce 2000 a ta třetí pak předloni. Její test jsme vám nabídli na tomto místě.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Takřka bez konkurence, Zrod legendy, Směrem k síle
  2. Testovaný vůz, Rizika, Na první pohled, Obyčejný zevnějšek
  3. Obyčejný interiér, Skromný zavazadelník, Za volantem je třeba si zvykat
  4. Skvělý motor, slušný podvozek, Ač neradi, vystupujeme, Názor z branže
  5. Stručné technické údaje, Stručné technické údaje
  6. Kompletní fotogalerie
TEST Audi Q3 35 TDI S tronic: Když nemůže, tak přidej!

Audi Q3 35 TDI S tronic

Příbuznost minulé a nové generace Audi Q3 byste možná na první pohled netipovali. Až tak se kompaktní SUV změnilo. Otázkou zůstává, o kolik výš dokáže novinka posunout standardy nastolené předchůdcem.

včera | Jan Mička | 62 příspěvků
První jízda se Suzuki Swift Sport: Je to žlutý ďábel za super peníze!

Suzuki Swift Sport (první svezení)

„No konečně, ty malej rošťáku“, vypadlo ze mě ihned po nasednutí. Tohle auto je totiž naprosto skvělý způsob, jak utratit půl milionu.

14.  4.  2019 | Vladimír Kadera | 36 příspěvků
TEST BMW M850i xDrive Coupé: Do klubu rváčů v rukavičkách

BMW M850i xDrive

Lexus LC je možná zábavnější a lépe se poslouchá a Mercedes S Coupé je pravděpodobně o chloupek komfortnější. Lepší definice třídy gran turismo však na silnice snad ještě nevyjela.

13.  4.  2019 | Miro Mihálik | 15 příspěvků