Test Subaru Forester 2,0X LPG: vše v jednom

Toužíte po voze s dobrými jízdními vlastnosti a slušným prostorem, který se neztratí na silnici ani v terénu? A vše za přijatelnou cenu?
Seznam kapitol
  1. Pár slov k historii značky a modelu, Jezdí i na plyn, Exteriér
  2. Interiér, Motor, Spotřeba benzinu a plynu
  3. Jízdní vlastnosti, Naměřená dynamika, Přehled cen
  4. Závěr, Plusy a minus, Technické parametry, Servisní informace
  5. Kompletní fotogalerie vč. mnoha nepublikovaných snímků
  6. Všechny fotografie (otevírání jedné po druhé)

Pár slov k historii Subaru a Foresteru

Historie japonské automobilky Subaru se datuje rokem 1917, kdy byly založeny letecké laboratoře. Až 15. června 1953 došlo sloučením pěti firem z různých odvětví k založení společnosti Fuji Heavy Industries. Nová společnost se od té doby věnuje letecké, automobilové a stavební výrobě. Hlavní výrobní závod Subaru leží 60 km severně od Tokia ve městě Gumma. Současná roční produkce čítá přes půl milionu aut.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

První Forester opustil brány výrobního závodu Gumma Tajima v prosinci roku 1996, kdy byla zahájena jeho výroba. V únoru 1997 se v Japonsku dostaly do prodeje první kusy. V USA v červenci a v Evropa si musela počkat až do září. O pět let později (přesněji v říjnu roku 2002) Subaru uvedlo druhou generaci, která se přes drobnější facelifty prodává až dodnes. Export těchto modelů činí 83%. Devět let a tři měsíce od zahájení výroby sjel 17. února 2006 z výrobního pásu Forester s pořadovým číslem jeden milion.

Subaru se modelem Forester trefilo do mezery, kterou ostatní automobilky začaly vyplňovat až časem. Forester byl vyvinut jako „Crossover SUV“. Na jedné straně umí být komfortní jako limuzína, na straně druhé ho lze použít jako terénní vozidlo a v neposlední řadě slouží jako mnohostranně využitelné kombi. Prostě tři v jednom. Model Forester doznal pro modelový rok 2007 řadu změn na karoserii i pod kapotou. Pojďme se tedy podívat na dvoulitrový model doplněný o pohon na zkapalněný plyn (LPG).

Alternativní pohon aneb Ekologové jásají

LPG (Liquified Petroleum Gas) čili zkapalněný ropný plyn je směs Butanu a Propanu, která vzniká při rafinaci ropy mezi benzínem a zemním plynem. LPG používané v automobilech je skladováno v nádržích v kapalné formě pod tlakem. Namontovaný systém v testovaném voze se nazývá LPi (vícebodové vstřikování kapalného LPG). V tomto systému není LPG dodáváno do motoru v plynném stavu, ale je vstřikované do sacího potrubí v kapalné podobě. Tím se razantně zlepšují vlastnosti LPG zařízení. Nedochází k úbytku produkovaného výkonu ani k žádným větším rozdílům od benzínové verze. Dokonce problém zpětných zášlehů je také minulostí.

Forester je vždy startován na benzín. Tím je zaručena ochrana benzinového čerpadla před chodem na sucho a ochrana benzinových vstřiků před zalepením nečistotami. Brzy po startu dojde k automatickému přepnutí na LPG (pokud je tak řidičem nastaveno).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pohon na LPG je českým řidičům celkem dobře známý a to včetně jeho hlavní výhody, nižších provozních nákladů. Cena tohoto paliva je oproti benzinu téměř poloviční, spotřeba přitom po přestavbě na dvojnásobek zdaleka nevzroste. Ani v případě Foresteru o nic jiného nejde, ale přestavba přímo od výrobce a zajímavá cena dávají této alternativě nový náboj. Jak Forester na plyn funguje?

Láska na druhý pohled

Hranatá a zároveň účelná. Přesně taková je karoserie Foresteru. Za krásnou jí označí jen lidé, kteří totálně propadli kouzlu vozům se šesti hvězdičkami v oválném logu. Nutné je zdůraznit, že Forester nechce být krasavcem na první pohled. Jeho design proto působí nenápadně. I přes časté výtky k samotnému designu, si jde Subaru vlastní cestou a pro letošní model přichystalo pouze drobné změny v podobě nových předních světlometů spolu s novými nárazníky, které díky tvarování dovolují lepší nájezdové úhly a jejich spodní část je chráněna plastovými kryty. Vpředu přibyly i nové kruhové mlhovky. Inovaci se nevyhnula ani čelní maska s jemnějším žebrováním odkazující na leteckou historii a nové zadní světlomety spolu s rozšířeným vstupním otvorem do zavazadelníku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Po otevření dveří si nemůžete nevšimnout bezrámových oken, které Subaru používá dlouhá léta. Toto řešení je sice efektní, ale není příliš využívané. Při čelním pohledu vynikají dvě obrovská boční zpětná zrcátka v barvě vozu, která musíme pochválit.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Pár slov k historii značky a modelu, Jezdí i na plyn, Exteriér
  2. Interiér, Motor, Spotřeba benzinu a plynu
  3. Jízdní vlastnosti, Naměřená dynamika, Přehled cen
  4. Závěr, Plusy a minus, Technické parametry, Servisní informace
  5. Kompletní fotogalerie vč. mnoha nepublikovaných snímků
  6. Všechny fotografie (otevírání jedné po druhé)
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

dnes | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků