59
Fotogalerie

Test Subaru Forester 2.0 XT: Bouřlivák na převýchově

Kapitoly článku:


Motor krotký jako beránek

Kde dřív vězela obří turbodíra, přecházející strmě ve vlnu točivého momentu, stojí teď klidně stolová hora ploché momentové křivky. Kde dřív bublal výfuk, syčelo turbo a kvílely rozvody, ozývá se teď zdálky tiché, způsobné a tak trochu unylé vrčení. Div ne jako v Lexusu.

Napsat, že motor Foresteru XT je nudný, by ode mě bylo nefér – ale jen tak tak. Jde rychle za plynem, příjemně hladce se vytáčí a rád se podívá až k červenému poli v šesti tisících otáčkách. K charakteru nového Foresteru se vlastně výborně hodí. Jenom si nesmíte představovat, že přeplňovaný boxer Subaru bude automaticky rabiát dštící oheň a síru.

IMG_0513.jpgIMG_0522.jpgIMG_0528.jpg
Univerzální pneumatiky nijak závažně nezhoršují přesnost řízení; tlačítko „terénního“ jízdního režimu X Mode

Civilizovanému, klidnému dojmu z motoru odpovídá i chování podvozku při běžné jízdě. Forester XT má tužší podvozek než jiné Forestery, přes větší oblé nerovnosti se ale přenáší plavně a na ostrých výmolech nebouchá.

Stejně jako u mnoha japonských aut nejrůznějších značek ale vnímání komfortu zhoršují nedostatky v odhlučnění. Práce podvozku i odvalování pneumatik jsou slyšet sice ne tolik jako dříve, ale pořád víc než u nejlepších aut v segmentu.

Pro Forestery byl vždy charakteristický kolébavý jízdní projev s výraznými náklony, což v kombinaci s univerzálními pneumatikami dokázalo příliš horlivému řidiči nejednou rozbušit srdce. Model s přeplňovaným motorem, utaženější na tlumičích, se ale v zatáčce nakloní jen málo a účinně se brání rozhoupání. Potěší i výrazně přesnějším řízením, než bývalo zvykem, a přirozeně působící odezvou elektromechanického posilovače.

Nikoliv neomezenou přilnavost univerzálních pneumatik ladiči Subaru dobře zamaskovali příjemným vyvážením. Pokud opravdu výrazně nepřeženete nájezdovou rychlost, nemusíte se bát monstrózní nedotáčivosti, do jaké se po překročení meze přilnavosti rády propadly zejména starší Forestery.

Mírná, stabilizující nedotáčivost odpovídá dnešním zvyklostem. A když svižně akcelerujete ze zatáčky, cítíte účinnou pomoc zadních kol. Děkovat za to tradičnímu stálému pohonu všech kol by ale nebylo na místě.

Spojka místo diferenciálu

Subaru sice netají, ale ani zbytečně nezdůrazňuje skutečnost, že modely s převodovkou CVT nemají tradiční pohon všech kol s mechanickým mezinápravovým diferenciálem. Místo něj je tu elektronicky ovládaná lamelová spojka.

Ano, Subaru teď masově používá ve svých autech řešení, které svým prodejcům v interních školeních léta prezentovalo jako méněcenné – a ti zase tuto účelovou polopravdu vtloukali do hlav zákazníkům. Pravda je, že spojka je řešení pro většinu realistických provozních scénářů zcela adekvátní a dává výrobcům větší svobodu při ladění jízdních vlastností.

Pro náročné nasazení v těžkém terénu se lamely ovládané mikroprocesorem sice nehodí, ale do něj stejně Forester není určen. Výborná světlá výška 220 mm v kombinaci s tradičně dlouhými zdvihy pérování nicméně umožňuje příjemně svižnou jízdu po polních cestách i obezřetné překonání větších terénních překážek.

IMG_0544.jpgIMG_0547.jpgIMG_0552.jpg
Díky světlé výšce 220 mm se Forester s chutí projde i po horších polních cestách

Bez přepínatelných jízdních režimů se dnes neobejde skoro žádné SUV. Abyste měli pocit, že se vám po štěrkové cestě jede lépe, opatřili technici Fuji Heavy Industries nový Forester tlačítkem X Mode s grafikou připomínající autorádia Sony z 90. let.

Po jeho stisku přejdou řídicí jednotky motoru, převodovky, pohonu všech kol a asistenční elektroniky k nastavení vhodnějšímu pro pohyb na nezpevněných cestách. Žádný rozdíl jsem nepocítil, ale nijak mě to nemrzelo, protože Forester zvládal lehčí terén se ctí i tak.

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

Doporučujeme

Články odjinud