Test Subaru Forester 2,0 LPG rozumná alternativa

(srovnání benzín vs. nafta vs. LPG) Vyplatí se při dnešních cenách pohonných hmot uvažovat o automobilu spalujícím LPG?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Specifika Foresteru 2,0 X LPG
  2. Benzin, naftu, nebo LPG?, Závěr
  3. Fotogalerie Subaru Forester 2,0 X LPG

Není tomu dlouho, co byl novinářům i veřejnosti představen Forester vybavený vznětovým agregátem typu Boxer. Komu však nafta nevoní, může sáhnout po benzínových motorech (o objemu 2,0 a 2,5 litru), které ovšem v případě Subaru nejsou určeny vyznavačům soutěží typu „ecorally“. Při pořízení Forestera s dvoulitrovým zážehovým agregátem je nutné počítat s průměrnou spotřebou mezi osmi a desíti litry Naturalu, což je vzhledem k jízdním dovednostem dle mého názoru stále únosná hodnota.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Existuje však další řešení snižující výdaje za palivo - tovární přestavba firmy Vialle na pohon LPG, čímž lze dosáhnout  40 % úspory nákladů spojených s tankováním a přitom si užívat výhod benzinového motoru. Jaký je tedy Forester vybavený dvoulitrovým zážehovým agregátem spalující Natural 95 i propan butan?

S karoserií i interiérem nového Foresteru jsme se již dostatečně seznámili v redakčních testech s dvoulitrovým a dvou-a-půl-litrovým přeplňovaným motorem. Dnes se tak zaměříme pouze na odlišnosti LPG verze, která je oproti benzínové dražší o 29 750 Kč.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Specifika Foresteru 2,0 X LPG

Po otevření pátých dveří v zavazadlovém prostoru nemile překvapí umístění rezervy, kterou vytlačila toroidní nádrž na LPG. Pokud si připlatíte za systém kontroly tlaku v pneumatikách, není potřeba rezervu sebou vozit, postačí opravná sada. V tomto případě volbu této alternativy rozhodně doporučujeme - rezevru můžete vozit i tak, ale nemusíte, když se vám to nebude hodit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Poznámka pro ty, kteří se neorientují v alternativních palivech: LPG je zkratka pro zkapalněný ropný plyn (Liquified Petroleum Gas) směsi Butanu a Propanu, která vzniká při rafinaci ropy. Propan-butan je v případě tovární přestavby firmy u modelů Subaru dodáván do motoru v kapalné podobě pomocí vstřikování do sacího potrubí.

Velkou výhodou tovární přestavby je umístění tankovacího otvoru LPG. Obě tankovací hrdla (benzínu i plynu) jsou umístěny na klasickém místě pod plechovými dvířky karoserie. Díky tomu je tankování LPG pohodlné a shodné s tankováním benzínu. Nutností je pouze našroubovat malou redukci pro samotnou pistoli. Díky možnosti výměně redukcí můžete tankovat i v zahraničí na odlišných tankovacích zařízeních. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Dvoulitrový benzínový agregát s výkonem 110 kW postačí většině motoristů, kteří nevyznávají ostrý jízdní styl. Samotné startování probíhá vždy na benzín kvůli ochraně benzínového čerpadla, které by tak pracovalo na sucho. Po zahřátí dochází automaticky k přepnutí na pohon LPG. Změna paliva probíhá nepozorovatelně a samotná jízda nepředstavuje žádné větší odchylky od pohonu na benzín. Díky vícebodovému vstřikování kapalného LPG nedochází k žádnému znatelnému rozdílu ve výkonu.

Přepínání mezi režimy se provádí zmáčknutím tlačítka ovladače pohonu LPG, na kterém je řidič pomocí kontrolek informován o stavu paliva v plynové nádrži. Při plné nádrži svítí 5 modrých diod, které postupně pohasínají. Každá LED dioda prezentuje 20 % čistého objemu nádrže. Na jednu 55 litrovou nádrž LPG (čistý objem 75 %) lze ujet kolem čtyř stovek kilometrů, což ve spojení s benzínovou nádrží zvyšuje celkový dojezdový rádius na pěkných 1 000 km.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Subaru Forester s tovární přestavbou je určen pro zákazníky, kteří nemohou přijít na chuť dieselovým motorům a nespokojí se s provozními náklady za benzín. Forester spalující LPG se vyplatí především řidičům s vysokým ročním kilometrovým nájezdem. Po dosažení přibližně šedesáti tisíc kilometrů se LPG verze začne přes vyšší pořizovací cenu a zvýšenou spotřebu včetně dražších servisních prohlídek oproti benzínové verzi vyplácet. S přibývajícími kilometry finanční výhodnost pohonu LPG jen a jen stoupá.

Pojďme se ale na provozní náklady všech dvoulitrových alternativ podívat podrobněji.

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Specifika Foresteru 2,0 X LPG
  2. Benzin, naftu, nebo LPG?, Závěr
  3. Fotogalerie Subaru Forester 2,0 X LPG
S Fordem Ranger Raptor na střelnici: Střele neujede, všemu ostatnímu už ano!

S Fordem Ranger Raptor na střelnici

Pick-upy si lidé kupují hlavně jako pracovní stroje. Z dřívějška víme, že už mohou sloužit také jako stylový doplněk, Ford Ranger Raptor ale patří do úplně jiné škatulky.

19.  9.  2019 | Jan Mička | 12 příspěvků
TEST DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155: Odvážní Francouzi jsou zpátky!

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155

Luxusní divize automobilky Citroën se stala samostatnou značkou v roce 2014. Jako první to s modelem DS 7 zkusila s karoserií SUV a nyní nastal čas jít dál. Asi vás nepřekvapí, že jde taktéž o SUV. Proč ne, když je lidé chtějí?

16.  9.  2019 | Vladimír Kadera | 29 příspěvků
Vodíkovým Hyundaiem Nexo z Bruselu do Prahy: Není brzo, to Česko je pozadu

Hyundai Nexo na vodík (první svezení)

Hyundai jako jedna z mála automobilek vodíkový pohon nejen testuje, ale nabízí i ve svém sériovém modelu Nexo. Ten se na vybraných trzích už prodává. Měli jsme exkluzivní možnost vyzkoušet si vůz v reálném provozu při cestě napříč Evropou.

12.  9.  2019 | Svět motorů | 38 příspěvků