TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.
Radosti
Syrový jízdní zážitek, který si musíte odpracovat
Praktická použitelnost a solidní prostornost
Skvělé sedačky
Hravá povaha, čitelnost a předvídatelnost na limitu
Konečně koukatelný interiér
Starosti
Nekonzistentní odezva plynu v nižších otáčkách
Motoru trochu chybí výkonová špička
Mizivé odhlučnění
Narovinu, trochu víc výkonu by BRZ neškodilo
8  /10

Aby v tom nebylo Subaru samo, dodejme, že stížnosti petrolheadů na poněkud atrofovaný výkon čtyřválcového boxeru v přídi se týkají komplet Toyobaru – tedy Subaru BRZ i sesterské Toyoty GT86. Do polemiky, zda slovutné benzínové hlavy opravdu vědí, co chtějí a zda to něco náhodou není tak trochu „chleba namazaný po obou stranách“, se pustíme hnedle vzápětí. Subaru totiž v rámci modelové péče pro letošní rok našlo odpověď na některé dříve kritizované drobnosti, speciálně pak v rámci limitované edice Spec S., které se do České republiky dostane 23 kusů.

Když se načančám, když se načančám, když se načančám!

„V kramflecích si jsem jistá, když se načančám,“ pěje tklivým tónem Heidi Janků. Slabším jedincům z toho mohou krvácet uši. Nicméně textařský dadaismus Zdeňka Borovce má cosi do sebe… kromě tedy schopnosti se usadit v hlavě i na několik dní… což je mimochodem strašidelný zážitek svádějící ke konzumaci nadměrných množství omamných látek, sebepoškozování a ledovým koupelím, jen aby ten hlas konečně zmizel. Shodou okolností totiž naprosto sedí k popisu Subaru BRZ Spec. S. To bylo vkusně načančáno a zároveň s tím mu bylo sáhnuto i pod sukýnku, takže si je v kramflecích setsakra jisté. Místy možná až moc

Subaru Levorg přišlo i v Česku o skvělý turbomotor. Teď má nižší výkon i cenu

Subaru Levorg přišlo i v Česku o skvělý turbomotor. Teď má nižší výkon i cenu

Ačkoli BRZ brázdí silnice již sedmým rokem a není nijak zřídkavým zjevem, kus s úpravami Spec. S má schopnost otáčet hlavy kolemjdoucích. Což je pochopitelné. Zvláště ve chvílích, kdy s motorem cukajícím v omezovači vyjíždí dveřmi napřed ze zatáčky. Limitka ale budí pozornost v případech, kdy spořádaně jede úplně rovně seniorským tempem, či stojí zaparkovaná na ulici. Ve speciálním šedomodrém odstínu Cool Gray Khaki, černými sedmnáctkami i kryty zpětných zrcátek, megalomanskými koncovkami výfuku a křídlem na víku kufru zkrátka vypadá dobře.

Subaru si evidentně vzalo k srdci i nepříliš obdivná slova stran interiéru původní verze a navíc u Spec. S na něm zapracovalo ještě o trochu více. Limitovaná edice dostala výtečné sedačky s hnědými koženými bočnicemi a Alcantarovým středem, které v zatáčkách podrží, a přitom z vás na delších cestách neudělají třesoucí se uzlíček nervů. Koženka ve stejném odstínu hnědé kryje část dveřního panelu kolem reproduktorů a loketní opěrky ve dveřích (středová chybí, což je na dálnici protivné, ale v serpentýnách při zápasu s řadící pákou rychle pochopíte, proč tam není). Celek doplňuje hnědé prošívání kůže multifunkčního volantu, manžety řadící páky, ruční brzdy atd. atp.

Toyota kývla na elektromobily. Se Subaru bude vyvíjet kompakty a SUV

Toyota kývla na elektromobily. Se Subaru bude vyvíjet kompakty a SUV

Těchto několik zdánlivých detailů funguje nad očekávání dobře. Zatímco v prvních edicích Toyobaru vypadal interiér lacině, ve Spec. S je to najednou příjemné místo k životu s nádechem exkluzivity. K té přispívá i několik drobných ploch vyvedených v materiálu nazývaném v německy mluvících zemích „Echtes Falschkarbon“ (česky: nefalšovaný fejkarbon) a trocha „klavírního laku“ kolem displeje infotainmentu. Ten mimochodem funguje dobře, byť poslední grafické finesy mu nejsou úplně vlastní, což ale zrovna v tomhle autě vůbec ničemu nevadí.

Důležitější je multifunkční displej v kapličce přístrojů, který poskytuje veškeré potřebné informace i něco těch nepotřebných, ale miloučkých (grafy výkonu a točivého momentu například). Kabina zkrátka mávnutím kouzelného proutku vypadá dobře, byť pozornému oku neunikne, že na displejích, tlačítkách, budících a jinde v zorném poli řidiče napočítá deset různých fontů. To je zkrátka taková tradice. Co ale u nízkých, kompaktních dvoudveřových kupé rozhodně tradice není? Prostor. Toho nabízí BRZ vzhledem k vnějším rozměrům více než dostatek, i díky sedadlům (mimoto má i kufr, kam se vejde tak akorát věcí a vzadu poličky na věci ve tvaru sedaček…).

Subaru ukázalo svůj první plug-in hybrid. Dočkáme se ho i v Evropě?

Subaru ukázalo svůj první plug-in hybrid. Dočkáme se ho i v Evropě?

Ani s vysokou postavou nebudete mít problém se do manuálně nastavitelných anatomických sedaček pohodlně nasoukat a najít si solidní řidičskou pozici, ani nebudete mít nijak zkroucené a pokrčené nohy. Společně s naprosto ideálně rozmístěnými pedály tak už nebudete mít jedinou akceptovatelnou výmluvu, proč se nenaučit heel and toe meziplyny. A že je sakra budete potřebovat!

Minitest Renault Captur 1.3 TCe: 1,333 stříbrných stříkaček na rozloučenou

Renault Captur 1.3 TCe (minitest)

Crossover Renault Captur se již brzy dočká nové generace. Stihli jsme se proto rozloučit s tou současnou, která nám připomněla, proč je tento malý nezmar tak populární.

21.  9.  2019 | Vladimír Kadera | 33 příspěvků
S Fordem Ranger Raptor na střelnici: Střele neujede, všemu ostatnímu už ano!

S Fordem Ranger Raptor na střelnici

Pick-upy si lidé kupují hlavně jako pracovní stroje. Z dřívějška víme, že už mohou sloužit také jako stylový doplněk, Ford Ranger Raptor ale patří do úplně jiné škatulky.

19.  9.  2019 | Jan Mička | 16 příspěvků
TEST DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155: Odvážní Francouzi jsou zpátky!

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155

Luxusní divize automobilky Citroën se stala samostatnou značkou v roce 2014. Jako první to s modelem DS 7 zkusila s karoserií SUV a nyní nastal čas jít dál. Asi vás nepřekvapí, že jde taktéž o SUV. Proč ne, když je lidé chtějí?

16.  9.  2019 | Vladimír Kadera | 29 příspěvků