44
Fotogalerie

Test Subaru BRZ – kdo řekl, že mu výkon nestačí?

Kapitoly článku:


Dokonale nedokonalý podvozek

Další samostatnou kapitolou u BRZ je naladění podvozku, které jde stejně jako motor proti proudu. Za volantem BRZ jsem si s chutí zavzpomínal třeba na Golf R. Pohon všech kol, výborně naladěný podvozek, výkonný motor. V zatáčkách jste rychlí a ani o tom nevíte. Jak už jsme mnohokrát psali, zábava za volantem nespočívá v nahánění co nejlepšího času na okruhu, ale v pocitu, jaký z jízdy máte a když jste sakra rychlí, ale pořádně o tom ani nevíte, pak to může být problém.

V BRZ jsem se často přistihl přitom, kterak se zaujetím sleduji rychle ubíhající silnici a s pocitem ze svižné jízdy se dívám na tachometr ukazující pouhých 100 km/h. Je to trochu nadsázka, ale přesně o tom to je. Vnímání rychlosti u těchto kupé je jiné, je intenzivnější. Co na tom, že budete mít za zadkem naftovou Octavii RS (ještě k tomu čipnutou). Hlavní je váš pocit, ať si pán klidně jede, jinak z té jízdy nic mít nebude. Subaru BRZ je ukázkovým příkladem auta, o kterém nelze říci, že je sterilní.

brz_08.JPGbrz_14.JPG 
Podvozek není perfektní, ale je naladěn tak, aby z něj měl řidič radost. Velmi dobrá práce...

Podvozek je měkký a na to, jak je tohle auto nízké, tak se docela naklání, což je na některých fotkách myslím i vidět. Jenže to neznamená, že by se nedaly řezat zatáčky ve stylu, v jakém sekal pan Baťa svoje cvičky. Naše verze má na zadní nápravě samosvorný diferenciál, auto se perfektně řídí plynem. Občas má zadek tendenci jít napřed, ale to lze vyřešit patřičnou reakcí. O veškerém dění má řidič tolik informací, že je na něj i Google krátký. Podovozek by se stoprocentně dal udělat lépe, ale to by nebylo ku prospěchu věci. Možná byste byli rychlejší, ale určitě by to bylo na úkor zábavy. Popisovat, co se stane, když necháte stabilizaci vypnutou, asi nemá cenu. Zadolkolka s motorem vpředu mluví sama za sebe. Drifty jsou pro BRZ věcí absolutně samozřejmou a přirozenou.

Toyota nebo Subaru

Na závěr se asi nejde vyhnout otázce, zda dát přednost Toyotě nebo Subaru. Otázka to je velice těžká, objektivní důvody pro jednu nebo druhou odpověď se hledají dost složitě. O koupi toho kterého automobilu nakonec stejně rozhodnou sympatie k jednotlivým značkám nebo případně dostupnost a čekací doba. Jak BRZ, tak GT86 jsou auta jednoznačně pro radost. Když přijde na věc, lze jezdit i normálně se spotřebou do sedmi litrů, ale jakmile potkáte patřičně klikatou silnici, je vymalováno.

Tato japonská kupé nehrají na prodejní čísla a nechtějí plnit roli několika aut najednou. Proto dávají radost z řízení v tak velké míře. Na závěr lze doplnit jediné: více podobných automobilů.

Technické údaje: Subaru BRZ

Rok • stupeň výbavy
2013 • Sport
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/16 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 998 cm3
Vrtání • zdvih
86,0 mm • 86,0 mm
Stupeň komprese
12,5:1
Nejvyšší výkon
147 kW (200 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
7 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
205 Nm při 6 400 až 6 600 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
7,6 s
Nejvyšší rychlost
230 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
243 l • 330 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 305 kg • 1 670 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
10,4 • 6,4 • 7,8 l/100 km
Rozvor náprav
2 570 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 520 mm • 1 520 mm
Rozměr pneumatik
215/45 R17
Rozměry: délka × šířka × výška
4 240 × 1 775 × 1 425 mm

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

Doporučujeme

Články odjinud