44
Fotogalerie

Test Subaru BRZ – kdo řekl, že mu výkon nestačí?

Do roka a do dne. Všichni ti, kteří čekali na Toyotu GT86 se znakem Subaru se letos dočkali. Dvojník se jménem BRZ konečně dorazil také na český trh.

Kapitoly článku:


Dvojčata Subaru BRZ a Toyota GT86 poutala od úplného počátku vývoje velkou pozornost. Zprávy o extrémně nízkém těžišti, o zaměření na řidiče nebo o výkonu do 300 koní (ano, i takové informace zněly z úst představitelů automobilek, nakonec to je přece pravda), tohle všechno bylo zajímavé pro každého motoristického nadšence. Obzvlášť, když k tomu přidáme design prvních konceptů.

Realita se pak stala pro někoho zklamáním. Sériová verze nevypadá tak ostře, výkon motoru nedosahuje ani 200 koní a především zájemci o BRZ měli minulý rok na českém trhu prostě a jednoduše smůlu. Aut přišlo do Evropy tak málo, že na naší zemi krásnou českou nezbylo nic. Ale jak se říká, do roka a do dne… Subaru BRZ dorazilo na český trh a s odstupem času si našlo cestu do naší redakce.

brz_03.JPGbrz_10.JPG 
Hledat rozdíly oproti Toyotě GT86 je celkem zbytečné. Každopádně tahle modrá malému kupé velice sluší.

První otázka, kterou jsem začal sám pro sebe řešit ještě dlouho před tím, než jsem auto fyzicky vyzvedl, byla jasná. Jak se bude BRZ lišit od GT86? Nakonec se našla odpověď v tom, že pokud auta nedostanu ve stejný čas na stejné místo, asi řešení neobjevím. To se bohužel nepovedlo, takže budu muset pořádně zavzpomínat na podzimní test povedené Toyoty. Ale abychom nevycházeli pouze ze subjektivních dojmů, zastavil jsem se během testu na brzdě. Možná si ještě budete pamatovat výsledek měření GT86 (pro připomenutí, ke dvěma stům koní měla poměrně daleko). V dnešní době není nic jednoduššího, než sáhnout do archívu, vyndat staré výsledky a šoupnout je do jednoho grafu. Porovnání to je zajímavé a vy se na něj můžete těšit přibližně za dva týdny.

Líbí?

Ale zpět k BRZ. Nevím, jak je to možné, ale líbí se mi více. Možná to je tím, že tohle auto považuji více za Subaru, než za Toyotu a rozhodně v tom nejsem sám. Na druhou stranu GT86 si pro sebe nechala některé pěkné detaily typu protiběžných pístů na předních blatnících. Je to trochu paradox, boxer byl odjakživa doménou Subaru. Testované BRZ dostalo na stejné místo pouze příplatkové plasty imitující cosi jako otvory pro odvětrávání. A když už jsme u těch designových příplatků, mohu přidat ještě nálepky pod okny. Stojí 1800 Kč.

brz_22.JPGbrz_30.JPG 
Tam, kde má Toyota GT86 pěkný symbol plochého motoru byste našli u testovaného BRZ pouze příplatkové plasty. Ale stejně všichni vědí, že základ motoru pochází od Subaru.

Ať už se ale BRZ a Toyota GT86 liší sebevíce, pro oba dva jednoznačně platí, že jde o designově moc povedená auta, byť jak už bylo řečeno, koncepty vypadaly přeci jen lépe. V tomto případě je ale možná více než zpracování jednotlivých detailů důležitá koncepce. Velmi nízká silueta, dlouhá kapota, velká šířka. Subaru tomu všemu dodá pěknou modrou metalízu a ta BRZ fakt sluší. Teď už schází jenom zlaté disky, a je hotovo.

Nechci vás dlouho zdržovat rozepisováním designu, ale ještě jedna zajímavá věc týkající se tohoto tématu se během testu objevila. Možná to je tím, že BRZ je na trhu novinkou, možná jde o to, že se tohle Subaru zapsalo jako nedostatkové zboží nebo za to může jednoduše ta modrá metalíza, každopádně když zavzpomínám na test GT86, nepamatuji si, že by se za autem tolik lidí otáčelo.

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

Doporučujeme

Články odjinud