TEST SsangYong Rexton G4 2.2 e-XDi 4x4 AT: Volání divočiny!

Další sedmimístné SUV, kterých je na našem trhu už beztak dost, řeknete si. Dobře si ale zapamatujte první dojem. Ono totiž stačí málo a na SsangYong Rexton totálně změníte názor.
Radosti
Silný a tichý motor
Jemně pracující automat
Skvělá cenová politika, bohatá výbava
Velký vnitřní prostor
Starosti
Chybí určité prvky výbavy
Obtížné nastupování zcela dozadu
Komplikovanější ovládání infotainmentu
Slabší výkon xenonových světlometů
9  /10

Rexton - už to jméno má koule. Když se u nás někdy v roce 2001 začala prohánět jeho první generace, ani jsem si nepomyslel, že jej jednou budu řídit, nebo že dokonce budu potenciálním zájemcům prostřednictvím redakčního testu předkládat důležitá pro a proti. Tohle auto mě ale vždycky fascinovalo (neptejte se proč, prostě to tak je) a je fajn, že se v nejnovějším vydání vrací na český trh. Snadné to ale mít nebude.

Značka SsangYong v Česku nikdy neměla na růžích ustláno. Oficiálně už tady působila a prodávala Rexton minulé generace či SUV Kyron, SUV-kupé Actyon u nás jezdilo už v době, kdy nějaké BMW X6 svět ještě neznal a sloučení více zdánlivě neslučitelných světů nebylo tak cool, a nezapomeňme ani na Korando či opulentní Rodius, který připomínal jachtu na kolech. Luxusní korejské zboží bylo všechno, jenom ne nudné, přesto jeho dovoz do Česka před lety skončil a zůstala pouze distribuce dílů.

Test SsangYong Rexton W RX200 e-XDi – zbytečná hra na SUV

Test SsangYong Rexton W RX200 e-XDi – zbytečná hra na SUV

Nebojím se říct, že SsangYong v některých ohledech předběhl dobu. Totiž v době, kdy to u nás zkoušel poprvé, si asi nikdo moc nedokázal představit luxusní auto s korejským pasem, navíc za rozumnou cenu. Dneska už je ale všechno jinak. Vozy Genesis u nás vzbudily zasloužený obdiv, Kia Stinger je podvozkově vlastně bavorák, perfektně jezdí a nestojí moc, a takhle by se dalo pokračovat.

Zdá se, že si SsangYong, respektive importér Wallis Automotive Europe, vybral na znovuuvedení vozů na náš trh tu správnou dobu. Nabídka zatím zahrnuje crossovery Tivoli, XLV a SUV Rexton a v době vydání tohoto testu u nás existují dvě dealerství – v Českých Budějovicích a Ústí nad Orlicí. V polovině roku můžeme očekávat novou generaci SUV Korando, která si odbyla premiéru na autosalonu v Ženevě, a také nové Musso. Dnes nicméně bude řeč výhradně o Rextonu.

Bílá velryba za „pár šupů"

Pokud budete k Rextonu přistupovat jako k alternativě k Sorentu či novému Santa Fe, nechám vás při tom, je ale možné, že budete při prvním osobním setkání překvapeni stejně tak jako já. To auto je obrovské! Na délku korejské protivníky přerůstá o sedm, respektive osm centimetrů, rozvor má delší o osm a půl a deset centimetrů, a zatímco Kia a Hyundai nemají na výšku ani 1,7 metru, Rexton je vyšší než 1,8 metru.

Na prvních pár chvil se mi dostal do rukou pětimístný tmavě modrý kousek v plné výbavě, který nedávno otestovali kluci na Auto.cz. Pro Autorevue.cz však importér poskytnul bílý exemplář se sedmi sedadly ve třech řadách a rovněž plnou výbavou. „Horste, takové auto musí stát nejméně dva miliony,“ proletěla mi hlavou myšlenka ve stylu teleshoppingu z devadesátek. „Jenže ono nestojí ani dva miliony, ani milion a půl, dokonce ani milion tři sta!" Fajn, nechám těch řečí, ale jistě víte, kam tím mířím.

TEST SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4: Rozvážný městoborec

TEST SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4: Rozvážný městoborec

On totiž Rexton nejenom že vypadá obrovsky, ale také draze, nebál bych se říci až luxusně. A za to všechno, co vidíte na fotkách, zaplatíte podle ceníku 1.204.600 korun. Základní cena vozu se zadní poháněnou nápravou a manuální převodovkou je 714.900 Kč (linie Style), přiřaditelný pohon všech kol s redukcí je za přijatelných 35.000 Kč a za měničový automat 7G-Tronic původem od Mercedesu dáte 47.900 Kč. Prostřední linie Clever (od 866.900 Kč) je vždy se čtyřkolkou a automat je za již zmíněný příplatek, nejvyšší (testovaná) verze Premium je čtyřkolka a k automatu se váže víceprvková zadní náprava místo tuhé v Panhardskou tyčí. Vpředu je vždy náprava lichoběžníková.

Co uvnitř vlastně chybí?

Pokud měříte 180 a více centimetrů, patrně vás budou příplatkové boční nášlapy (stojí 29.800 Kč) štvát a při nastupování a vystupování zejména ve stísněných prostorách si o ně zašpiníte nohavice. Menší postavy je však ocení, protože na palubu musejí skoro šplhat. Pak obvykle následují překvapené pohledy. SsangYong totiž nelze brát jako značku konkurující low-cost výrobcům. To byste uvnitř nenašli prošívanou kůži Nappa, veskrze kvalitní plasty příjemné na pohled i dotek a tak bytelnou konstrukci, že by se na přístrojovce s trochou nadsázky dalo štípat dříví.

Navíc to uvnitř hezky voní, což je jeden ze základních stavebních kamenů příjemného pocitu při cestování. Sedíte hodně vysoko a při výhledu z bočních oken koukáte běžným hatchbackům na střechy, pozice za volantem je velice příjemná a díky širokému rozsahu nastavení volantu a sedadla si rychle najdete svůj vlastní ideál. Líbí se mi tvar i tloušťka volantu, logicky rozmístěná tlačítka, velká tak akorát na to, abyste se do nich trefili i po hmatu.

SsangYong se opět vrací na český trh. Bude se mu konečně dařit?

SsangYong se opět vrací na český trh. Bude se mu konečně dařit?

Ovládání dobře čitelného palubního počítače uprostřed přístrojového štítu chce trochu zvyku, ale pak se mu v podstatě nedá nic vytknout. Infotainment s 9,2palcovým dotykovým displejem byl také zprvu trochu oříšek, hlavně když jsem se snažil najít funkci přepnutí zobrazení do nočního režimu, protože v automatickém režimu světel vám mapa navigace pálí do obličeje. Rychlé řešení existuje – zapnout světla natvrdo a máte vystaráno.

Ostatní nastavení si nejdříve osahejte v klidu na parkovišti a vsadím se, že se nakonec skamarádíte. A potěší vás třeba i možnost téměř úplného vypnutí přístrojového štítu při jízdě v noci. Uprostřed pak uvidíte pouze rychlost jízdy, přičemž podsvícení štítu se samo aktivuje ve chvíli, kdy rychlost spadne pod třicet kilometrů v hodině.

S vnitřním prostorem nevidím v jediném ohledu problém. Kokpit je široký, za volantem se můžete rozvalit hezky „na pána“, ale samozřejmě nemusíte. Zadní sedadla jsou pohodlná, dobře podepírají stehna, třeba na rozdíl od Sorenta se však musejí obejít bez podélného posuvu.

Počítejte s tím, že sedadla ve třetí řadě (za 9900 Kč) budou nouzovky pro děti, a také že se dozadu nedostanete, pokud nesklopíte prostřední opěradla do vodorovné polohy a následně celou sedačku nepřeklopíte přes její přední ukotvení. Přitom třeba u Kodiaqu posunete celou část lavice v podélných kolejnicích a máte vystaráno, to však Rexton neumožňuje.

Hledáte vůz na víkendy u jezera? SsangYong už sbírá první ocenění

Hledáte vůz na víkendy u jezera? SsangYong už sbírá první ocenění

Posaz úplně vzadu jsem si vyzkoušel a překvapila mě přítomnost ventilačních průduchů s možností nastavení intenzity foukání čerstvého vzduchu. Třetí řada sedadel je běžně úhledně složená do podlahy, přičemž případný schod pomáhá vyrovnávat mezipodlaha s nosností 60 kilogramů.

Běžný pětimístný Rexton má základní objem kufru 1051 litrů, zkoušený sedmimístný má stále dostatečných 872 litrů, a pokud požadujete maximální přepravní kapacitu, počítejte s 1806 litry (1977 litrů pro pětimístnou verzi). Pokud se naopak do Rextonu nalodí sedm cestujících, zbude pro náklad 240 litrů. To jsou všechno super hodnoty, 17.500 Kč za elektrické otevírání pátých dveří mi ale přijde docela dost, navíc ani tak není možné dostat víko natolik vysoko, aby se do něj vysocí jedinci při nakládání zavazadel netřískali hlavou. Takže bacha na to!

Zůstává otázkou, jestli existuje prvek běžně nabízený u sedmimístných SUV, který v nabídce Rextonu chybí. Šiklo by se třeba vyhřívané přední sklo nebo nezávislé topení, na druhou stranu mě v zimním provozu překvapilo, jak rychle bylo v kabině teplo. Stačily čtyři kilometry jízdy s původně vymrzlým autem a spolujezdci si už sundávali svršky.

Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král

VW Amarok 3.0 TDI/190 kW 4M (minitest)

Volkswagen, nikoli bez souvislosti s novým emisním měřícím cyklem WLPT, pozměnil motorovou nabídku svého již deset let sloužícího pick-upu Amarok, který nyní nabízí v podstatě jediný motor. Nebojte se, jsou to dobré zprávy.

21.  3.  2019 | Petr Schnagl | 46 příspěvků
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 13 příspěvků
Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 2WD: Napravení reputace?

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (minitest)

Honda se u nové generace modelu CR-V vzdala naftového motoru. Alternativou je hybrid s velice slušným výkonem 135 kW, který mě fascinoval ve více ohledech. Hlavně pak technikou.

17.  3.  2019 | Jan Mička | 37 příspěvků