TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT | Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT | Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT | Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT | Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT | Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT | Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT | Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT | Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT | Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT | Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT | Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT | Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT | Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT | Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT | Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT | Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT | Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT | Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT | Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT | Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT | Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT | Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT | Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT | Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT | Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT | Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT | Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT | Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT | Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT | Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT | Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT | Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT | Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT | Foto: Michal Kollert

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert
TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert
TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert
TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT Foto: Michal Kollert
34
Fotogalerie

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT: Dostupnost cti netratí

Čtyřkolka, manuál, žádné hybridní a elektro prvky, férová cena plus slušný kufr: Český sen? V jedné věci bude tuzemskému řidiči možná vadit...

Radosti
Snadná obsluha
Prostor na zadních sedadlech, objemný kufr
Skvělý poměr cena/výkon
Starosti
Vyšší spotřeba
Průměrná dynamika
Vzadu chybí USB
8  /10

Když dnes chce český zákazník auto s výhodnou cenovkou, stále častěji se musí obracet k značkám, které u nás ještě před nějakou dobou buď neexistovaly, nebo měly značně pofidérní pověst. Časy se mění a na silnicích je to vidět – Dacií jezdí mraky, o slovo se hlásí automobilky typu MG a již nějaký rok se i u SsanyYongu ukazuje, že není problém v roce 2023 postavit obstojně fungující auto s rozumnou cenovkou. Právě u korejské značky můžeme krásně vidět postupný vývoj od hrůzostrašných křápů až k současné době, kdy jde o atraktivně naceněná, dobře zkonstruovaná a funkční vozidla.

Se svou délkou 4450 mm patří Korando do tvrdou konkurencí nabitého segmentu C-SUV. Fotky mohou mást, působí na nich celkem mohutně díky kombinaci šířky 187 centimetrů a výšky 163 centimetrů, ale má šikovně veliký půdorys. I když je design věcí osobního vkusu, zde SsangYong rádi pochválíme – u třetí generace, která se u nás také krátce prodávala, jste si museli brát na hlavu papírový pytlík, aby vás v ní nikdo neviděl. Nemluvě o tom, že jste si tehdy za stejné peníze mohli koupit něco „normálního“ a značkového. U aktuální verze na sebe mohou majitelé uznale kývnout, když se potkají na silnici, vypadá dobře a cena je také hodně v pořádku, jak zjistíte dále.

Prostor plný vstřícnosti

Usaďte se do příjemně široké sedačky za volantem a rozhlédněte se okolo sebe – duch korejské estetiky je zde přítomen v hojné míře. Stříbřité prvky, černé lesklé plochy, tvrdé (ale dobře smontované) plasty… Trošku to připomíná Kie a Hyundaie z doby tak před šesti, sedmi lety. Což je nemusí být chyba, na tehdejších Sportagích nebo Tucsonech nebylo nic špatného.

SsangYong se napříč celou svou nabídkou drží konzervativnějšího přístupu bez nějakých módních výstřelků z hlediska designu nebo logiky ovládání, pokud jste tedy příznivci tlačítek a koleček, budete zde jako doma. Pochopit jak to tu funguje zvládnete během dvou sekund – máme tu klasické otočné ovladače teploty klimatizace s tlačítky pro podrobnější nastavení, hned u nich čudlíky pro ofuk a výhřev skel (zdravíme koncern VW, kde je najdete vlevo pod volantem), stejně pohodové je ovládání infozábavního systému.

Čtyři tlačítka, rádio, režim, telefon, nastavení. Otočné ovladače pro hlasitost a ladění. Žádné záludnosti, nic nehledáte v desáté pod-nabídce. Navigace zde chybí, dostanete ji pouze v nejvyšší výbavě v rámci paketu Premium+ společně s hromadou asistentů, elektrickými zadními dveřmi a adaptivním tempomatem, ale připojení pro Apple CarPlay a Android Auto dostáváte u Koranda v každém provedení.

Obrazovka je standardně osmipalcová, ta „navigační“ má o palec více. Reakce na dotyk sice nejsou stoprocentní, ale vzhledem k absenci složitějších funkcí nebo nastavení se to dá přežít. O něco lepší by mohlo být rozlišení parkovací kamery, alespoň že za ni nepřiplácíte ani v základní výbavě Club.

Punc modernity dodává digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 10,25 palce, za nějž v této prostřední výbavě (z pěti) Style+ zaplatíte rozumných 14.900 Kč. Můžete na něm zvolit konzervativní grafiku s kulatými budíky nebo minimalistickou pouze s ukazatelem rychlosti, ovládnete ho snadno skrze hezky velká tlačítka na volantu, ale jistě se bez něj dá obejít. A sbírku čudlíku najdete také nalevo dole od volantu – aktivace sledování jízdních pruhů, jas přístrojového štítu, vypínání parkovacích senzorů, to vše máte hezky po ruce.

Z předních sedadel je dobrý výhled do všech stran (možná horší zadní tříčtvrteční pohled) a pohodlí v nich najde i lehce nadprůměrně vysoký a široký člověk, dobře z nich dosáhnete na všechny ovládací prvky i do odkládacích prostor, které mají zvlášť ve dveřích dobrý objem. Přítomna je i 15W bezdrátová nabíječka telefonů na samotném začátku středového tunelu, která chybí pouze základnímu provedení Club, jinak ji dostáváte vždy a bez příplatku.

Překvapivé množství místa najdete na zadních sedadlech, kam se normální dospělý hezky vejde i s dostatečnou rezervou nad hlavou a před koleny. Posádka v druhé řadě má dokonce k dispozici 220V zásuvku, kterou lze zapnout a vypnout tlačítkem z pozice řidiče, ale USBčka byste zde hledali marně – pokud si zde někdo chce nabíjet chytrý telefon, bez adaptéru se neobejde.

Za zmínku a pochvalu stojí zakrytované prahy, dveře je zcela přesahují a vy si tak při nastupování a vystupování neušpiníte nohavice. Kufr je stavěný spíše na výšku, jeho objem udává Ssangyong na parádních 551 litrů (pro předokolku i čtyřkolku) a těžko ho v tomto ohledu podezírat z nějakých čachrů nebo podfuků – vejde se sem opravdu hodně, navzdory celkem krátké ložné ploše. Podlaha se dá uložit do dvou výškových poloh, v té horní je v rovině s nakládací hranou (celkem vysokou, 79 cm) a vytvoří téměř rovnou plochu po sklopení zadních opěradel. Pokud si dopřejete rezervní kolo, dovnitř poskládáte 407 litrů.

Pokračování 2 / 3

Jezdí hezky, ale motor si rád přihne

Výběr motoru vám SsangYong maximálně usnadní – Korando nabízí pouze s benzinovým čtyřválcem 1.5 GDI Turbo o výkonu 120 kW (163 k) a s 280 Nm točivého momentu. Standardně řadíte šestistupňovým manuálem, šestistupňovou automatickou převodovku si můžete dopřát ve všech pěti výbavách za 42.900 Kč, stejně jako pohon všech kol, za nějž připlatíte 48.900 Kč.

Turbobenzín se chová hezky kultivovaně, jeho chod je prostý většího hluku nebo klepání, u manuálního řazení ale občas potřebujete pevnější ruku. Řízení se s vámi nepere, brzdy nekoušou, jako celek se kompaktní SUV ovládá bez větších problémů. Čtyřkolka se zde funguje automaticky, v náročnějších podmínkách můžete zadku poručit, aby zůstával připojený skrze volič na středovém tunelu. Díky světlosti lehce přes 18 centimetrů se pak můžete směle vydat i mimo hladký asfalt.

Těch 120 kW a solidní porce točivého momentu vypadají na papíře docela dobře, ale v reálu působí Korando pod plným plynem trochu dýchavičně, hlavně na dálnici a s posádkou. V žádné situaci sice nejste vysloveně brzda provozu, ale i tak by člověk čekal trošku více elánu. Klidnějšímu řidiči však plně vyhoví, ale ani ten možná nebude nadšený ze spotřeby. Tabulkově výrobce udává 8,1 l/100 km, nám se při jízdě „na penzistu“ podařilo dosáhnout minima 8,2 l/100 km.

Když se nesoustředíte, vezme si patnáctistovka něco nad devět litrů a s těžší nohou přes deset. Což je u „haldexové“ čtyřkolky s udávanou provozní hmotností 1525 kilogramů trošku divné a trošku moc. Jinak ale Korando jezdí způsobně, v zatáčkách ochotně následuje zvolenou stopu bez nějakých excesů a umí být rozumně pohodlné, byť se na větších nebo kratších nerovnostech zdá, že kola se tu a tam nestíhají včas vracet k asfaltu. Obecně vzato se ale kombinace 18“ disků v pneu 235/55 bát nemusíte, pro pořádek ještě dodejme, že Korando má vpředu McPherson a vzadu Multi link.

Pokračování 3 / 3

Verdikt: Za ty peníze není o čem

Z hlediska poměru ceny a výbavy je na tom korejský vůz vážně dobře. Typická past s „cenou od“ se zde nekoná, i základ (za 510 tisíc) má velmi solidní výbavu, ale vzhledem k probíhajícím akcím asi nemá smysl brát cokoliv jiného, než tuto specifikaci Style+, jejíž součástí je paket v hodnotě 30.000 Kč a sleva dalších 30.000 na skladovky. Což je tedy za 539.900 Kč mimořádně výhodná nabídka za auto s šesti airbagy, předními i zadními senzory, kamerou, dvouzónovou automatickou klimatizací, dotykovou obrazovkou, bezdrátovou nabíječkou, 18“ koly, výhřevem předních sedadel i volantu plus mnoha dalšími věcmi.

Dokonalé sice není, asi největšími problémy jsou podezřele vysoká spotřeba a poněkud omezená jízdní dynamika, na druhou cenu nabídne kromě atraktivní cenovky velmi prostorný vnitřek, snadnou obsluhu, možnost volby pohonu dle vlastního uvážení (manuál předokolka či čtyřkolka, automat předokolka či čtyřkolka) a vlastně i poměrně líbivý design. Jako celek představuje parádní nabídku do doby drahých aut - že stojí rozumné peníze je znát jen v méně podstatných detailech.

SsangYong Korando: Souhrn cen
Základní cena vozidla                 509.900 Kč (1.5 T-GDI 6M Club/120 kW)
Cena s testovaným motorem a výbavou 569.900 Kč (1.5 T-GDI 6M 4x4 Style+/120 kW)
Cena testovaného vozidla         618.800 Kč (1.5 T-GDI 6M 4x4 Style+/120 kW)

Technické údaje: SsangYong Korando 1.5 Turbo GDI 4x4

Rok • stupeň výbavy
2023 • Style+
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 497 cm3
Vrtání • zdvih
76,0 mm • 88,0 mm
Stupeň komprese
9,5:1
Nejvyšší výkon
120 kW (163 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 000 až 5 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
280 Nm při 1 500 až 4 000 ot/min
Nejvyšší rychlost
191 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
551 l • 1 248 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 495 kg • 2 100 kg
Prům. spotřeba: komb.
8,1 l/100 km
Rozvor náprav
2 675 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 590 mm • 1 610 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 550 × 1 870 × 1 620 mm

Základní výbava: Asistent autonomního nouzového brzdění (AEBS) včetně varování nebezpečí čelního nárazu (FCW), Zadní zavěšení multi-link, Přední zavěšení McPherson, ABS a EBD, Elektronický stabilizační program (ESP), Aktivní ochrana proti převrácení (ARP), Asistent rozjezdu do kopce (HSA), Hydraulický brzdový asistent (BA), Výstraha při nouzovém zastavení (ESS), Asistent sjezdu z kopce (HDC), Kontrola trakce (FTCS), Nastavitelný teleskopický sloupek řízení (4 směry), Elektrický posilovač řízení, intenzita asistence závislá na rychlosti, Systém varování při opouštění jízdního pruhu (LDWS), Systém udržování vozu v jízdním pruhu (LKAS), Systém rozpoznání dopravních značek (TSR), Upozornění na rozjezd vozu před Vámi (FVSA), Upozornění na bezpečnou vzdálenost (SDA), Upozornění na pozornost řidiče (DAA), Systém nouzového volání - EMERGENCY CALL, Airbagy řidiče a spolujezdce (dvoustupňové), airbag spolujezdce s deaktivací, Boční airbagy vpředu, Hlavové airbagy, Imobilizér, Alarm systém, Příprava pro uchycení dvou dětských sedaček s bezpečnostním systémem ISOFIX na zadních sedadlech, Přední hlavové opěrky posuvné, Zadní hlavové opěrky (3x), Dvoustupňové předepínače bezpečnostních pásů předních sedadel, signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů, Jednostupňové předepínače bezpečnostních pásů zadních postranních sedadel, signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů, Tempomat, Signalizace vzdálenosti při parkování - vpředu a vzadu, Palubní počítač včetně monochromatického displeje 3,5”, Uretanová hlavice řadící páky, Kožený volant, Vyhřívaný volant, Vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, Interiérové kliky dveří ve stříbrné barvě, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním a sklopným klíčem, Osvětlení zámku, Dešťový a světelný senzor, Zadní stěrač s ostřikovačem, Vyhřívání zadního okna, Manuální klimatizace, Dvouzónová automatická klimatizace, Přední loketní opěrka posuvná, Textilní potah sedadel, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče, Vyhřívání předních sedadel, Zadní opěradlo dělené, sklopné (v poměru 60 : 40), Textilní koberce, Sluneční clony s kosmetickým zrcátkem a osvětlením, LED osvětlení interiéru, Kryt zavazadlového prostoru, Síť pro uchycení zavazadel, Pevná podlaha zavazadlového prostoru, 220V elektrická zásuvka umístěná na středové konzoli, 12V elektrická zásuvka (2x), Elektrické ovládání předních a zadních oken, okno řidiče na jeden dotek, Bluetooth Hands Free, Ovládání Audiosystému na volantu, 6 reproduktorů, Smart Audio Multimedia systém s 8” dotykovým displejem, USB + IPod funkce + zadní parkovací kamera + Android Auto & CarPlay + DAB, Bezdrátové nabíjení (15 W), Exteriér, 18'' ALU kola ''Diamond Cutting'', pneumatiky 235/55 R18, Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS), Sada na opravu pneumatik, Vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, s LED směrovkami a osvětlením nástupního prostoru, Kliky v barvě karoserie, Projektorové světlomety s manuálním výškovým nastavením, LED světla denního svícení (přední a zadní), Zadní mlhové světlo, Tónovaná skla (čelní sklo s hlukovou ochranou), Skla se zvýšeným tónováním ''PRIVACY GLASS'', včetně solární a hlukové ochrany (skla v zadních bočních dveřích a ve dveřích zavazadlového prostoru), Střešní ližiny (stříbrná barva), Zadní spoiler se zabudovaným brzdovým světlem.

Příplatková výbava: Pohon 4x4 (48.900 Kč)

SsangYong

Jihokorejský SsangYong vznikl v roce 1963 spojením dvou společností, současný název dostal v roce 1986.

V minulosti spolupracoval s Daimler-Benz, Daewoo, koupila ho čínská automobilka a vlastnila jej i indická firma Mahindra & Mahindra. V současnosti je pod vedením jihokorejského konsorcia KG Group. V České republice se soustředí na SUV.

SsangYong Rexton • SsangYong Korando • SsangYong Tivoli • SsangYong Musso Grand

Doporučujeme

Články odjinud