Test Ssangyong Actyon Sports 200 XDi: velryba s úsměvem

Nejedli jsme houbičky, nevykouřili jsme jointa. Přesto jsme v testu potkali terénní velrybu s úsměvem. Jaký je nový SsangYong Actyon Sports?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Vzhled terénní velryby, Houpavé pohodlí na palubě
  2. Úsporný dvoulitr pod kapotou, Jonáš a velryba, Řízení a řazení s vykřičníkem
  3. Vzhůru do terénu, Naměřená dynamika, Cena a závěr, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie

SsangYong to myslí s modelovou ofenzivou vážně. Model Rexton II. redefinoval klasické mastodontní SUV, Kyron přinesl klasicistní tvary, Actyon zase zbrusu novou třídu SUC. Aby toho nebylo málo, přichází zástupce SUT - Sport Utility Truck. Po testech Nissanu Navara a Mitsubishi L200 vám přinášíme již třetího zástupce této v USA tolik oblíbené kategorie.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Terénní velryba

Celková délka Actyonu Sports je 4 965 mm oproti 4 455 mm u základního Actyonu, výška 1 755 mm a šířka 1 900 mm. Rozvor byl prodloužen z 2740 mm na 3 060 mm. Přední nájezdový úhel činí 25,7 a zadní 23,6 stupňů. Maximální přípustná celková hmotnost přívěsu je 2 300 kg, užitečná hmotnost 453 kg. Actyon Sports si tak znatelně pohoršil v terénních schopnostech oproti výchozímu Actyonu. To vše jen a jen pro nákladový prostor.

Nevšední příď shodná s Actyonem zaujme velrybím úsměvem tolik připomínajícím americké hot rody. Usměvavá přední maska ve tvaru rozesmátých úst nese erb značky SsangYong, totiž tři harmonizované kruhy. Po stranách navazují až přehnaně zešikmené přední světlomety s čirou optikou a výraznými kulatými potkávacími světly. Ty doplňují v předním nelakovaném plastovaném nárazníku kulaté přední mlhovky. Právě jakoby ztracený přední nárazník dodává Actyonu Sports tuningový nádech.

Přední kapota s vypouklou maskou se elegantně zvedá k rozměrného čelnímu sklu a mohutným vnějším zpětným zrcátkům vkomponovaným k A sloupkům. Vrátíme-li se zpět, horní linie předního nárazníku se v bocích zvedá k zvýrazněným lemům předních blatníků, aerodynamické boční klenutí doplňují boční ukazatele směru.

Zvedající se spodní linka bočního prosklení je shodná s Actyonem, pouze za ní u pick-upu navazuje korba s decentně (na poměry Ssangyongu...) prohnutou horní linkou. Testovaný vůz byl navíc vybaven nástavbou, která mu ovšem příliš elegance nepřidala. Je to škoda, protože Actyon Sports považuji za jeden z nejhezčích trucků (pick-upů) na českém trhu. Naopak eleganci utvrzují parádní šestnáctipalcová litá kola s terénními pneumatiky Kumho Road Venture ST o rozměrech 225/75.

Bok vozu je bohatě zdoben prolisy, zadní partie boku pak tvoří decentní nelakovaný nárazník a svislé koncové svítilny s čirou optikou. Samotná záď je tvořena korejským barokem, tedy mohutným zdůrazněním rozměrů nákladového prostoru, velkými svislými koncovými svítilnami, plastovou imitací hliníku nad registrační značkou a velké logo SsangYongu. Celek pak usazuje nelakovaný zadní nárazník.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Houpavé pohodlí

Jonášův příběh o velrybě se prozatím nekonal, ale Actyon Sports nás přesvědčil pohodlím na palubě. Je překvapivé, že Korejci začali používat kvalitnější plasty než někteří evropští výrobci. Je to ale logické vzhledem k absenci low-endových modelů v nabídce.

Pracoviště řidiče je jednoduché a je z něj cítit snaha o napodobení evropské ergonomie. Pracoviště řidiče je tak natočeno směrem k řidiči, i když drobné prohřešky se stále konají, například v podobě tvrdé plastové stěny středového panelu, do které se každou chvíli zaboří koleno řidiče.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Palubní deska z tvrdších, ale kvalitních plastů nese typické hrany SsangYongu a působí jako umělecké dílo. Za její tvary by se nemusel stydět ani výrobce luxusních limuzín a Korejcům patří další velké plus. Přístrojový štít se středovým panelem tvoří celek natočený k řidiči. Kaplička nese tachometr, otáčkoměr, palivoměr, teploměr chladicí kapaliny. Na středovém panelu najdete kromě výdechů klimatizace také audiosoustavu a ovládání poloautomatické klimatizace, zakončuje ji praktická přihrádka, na kterou navazuje středový tunel s neméně zajímavou architekturou a trojúhelníkovou řadicí pákou. Na středovém tunelu se kromě malého úložného boxu, držáků nápojů a popelníku nachází také středová loketní opěrka s úložným prostorem. Před spolujezdcem je umístěna menší přihrádka, u levé nohy pak má zásuvku na 12 Voltů.

Přední sedadla jsou měkká s příjemnou potahovou látkou, výtku si zaslouží jen nízká opěradla s dlouhými opěrkami hlavy, které jejich délku zcela nevykompenzují. Mají ruční nastavení sklonu opěradla, sedáku vpředu i vzadu a samozřejmě podélný posuv a výškové nastavení. Sedí se v nich příjemně, ale na delších cestách již pocítíte jejich limity.

Na zadních sedadlech je dostatek místa ve všech směrech, trochu nám chyběl úložný prostor pod zadní lavicí, kterým disponují oba úhlavní konkurenti Nissan Navara a Mitsubishi L200.

Nákladový prostor je tvořen klasickou ocelovou korbou s plastovým dnem a stěnami a hliníko-plastovou nástavbou, která byla přimontována dodatečně. Bez nástavby působí Actyon Sports výjimečně sexy, s nástavbou se mění na boubelatého kytovce, nejvíce pak vorvaně po zásahu harpunou. I tak ale patří k působivým vozům na českém trhu a rozhodně jeho design neodsuzujeme. Klasické hrany nebo napodobování evropských vzorů by příliš invence nepřineslo, nezřídka to ale designéři Ssangyongu s nekonvenčním přístupem trochu přehánějí...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Vzhled terénní velryby, Houpavé pohodlí na palubě
  2. Úsporný dvoulitr pod kapotou, Jonáš a velryba, Řízení a řazení s vykřičníkem
  3. Vzhůru do terénu, Naměřená dynamika, Cena a závěr, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků