Výkon 60 kW (82 koní) je pro účely vozu samozřejmě v pořádku, ale dojezd 153 kilometrů už dnes prostě nevypadá dobře.

Výkon 60 kW (82 koní) je pro účely vozu samozřejmě v pořádku, ale dojezd 153 kilometrů už dnes prostě nevypadá dobře.

Čtyřmístná verze Forfour se nyní jako první klidí z cesty. Smart EQ Forfour je městský elektromobil, který tady byl jako jeden z prvních a na technických detailech je to samozřejmě vidět.

Čtyřmístná verze Forfour se nyní jako první klidí z cesty. Smart EQ Forfour je městský elektromobil, který tady byl jako jeden z prvních a na technických detailech je to samozřejmě vidět.

Automobilka Smart se připravuje na spolupráci s  čínskou značkou Geely  a začíná tak uklízet ve své modelové nabídce. 

Automobilka Smart se připravuje na spolupráci s čínskou značkou Geely a začíná tak uklízet ve své modelové nabídce. 

Zrovna pro tuhle automobilku je to ale hodně jednoduché, protože má aktuálně jen dva modely - EQ Fortwo a EQ Forfour, z toho dvoumístná verze je dostupná i jako kabriolet.

Zrovna pro tuhle automobilku je to ale hodně jednoduché, protože má aktuálně jen dva modely - EQ Fortwo a EQ Forfour, z toho dvoumístná verze je dostupná i jako kabriolet.

Stará baterie o kapacitě 17,6 kWh už zřejmě v dnešním světě nemá místo. Třeba podobně velká  Dacia Spring  má baterii o kapacitě 27,4 kWh a dle WLTP vystačí k ujetí 230 kilometrů. 

Stará baterie o kapacitě 17,6 kWh už zřejmě v dnešním světě nemá místo. Třeba podobně velká Dacia Spring má baterii o kapacitě 27,4 kWh a dle WLTP vystačí k ujetí 230 kilometrů. 

Elektrický  Renault Twingo Z.E. , ze kterého tento Smart vychází, se zase nabízel také s 22kWh baterií (dojezd až 250 km).

Elektrický Renault Twingo Z.E., ze kterého tento Smart vychází, se zase nabízel také s 22kWh baterií (dojezd až 250 km).

Model EQ Fortwo v nabídce ještě nějakou chvíli zůstane, automobilka se chce zřejmě nejdřív připravit na příchod zbrusu nového modelu. Do nové éry vstoupí značka Smart s elektrickým SUV.

Model EQ Fortwo v nabídce ještě nějakou chvíli zůstane, automobilka se chce zřejmě nejdřív připravit na příchod zbrusu nového modelu. Do nové éry vstoupí značka Smart s elektrickým SUV.

Společnost Geely má v plánu udělat z ní fabriku na dostupné elektromobily, snad to tedy nebude na úkor tradičních hodnot značky.

Společnost Geely má v plánu udělat z ní fabriku na dostupné elektromobily, snad to tedy nebude na úkor tradičních hodnot značky.

70
Fotogalerie

Test Smart ForFour 1.0 52 kW: Jaký smysl dává drahé Twingo?

Kapitoly článku:


Smart ForFour vs. Golf a jiní

Ne, neupadl jsem na hlavu, i když vypadá podobné srovnání na první pohled nepatřičně. Vyšší cena Smartu dává objektivní záminku k otázce, jestli je skutečně dobré upřednostnit tento vůz před klasickými hatchbacky. Vždyť Golf koupíte za 372 900 Kč, Leon startuje na 312 900 Kč, nebo byste radši Rapid Spaceback s cenou od 300 000 Kč? 

Ale nemusí to být nižší střední třída. Můžeme se bavit třeba i o VW Polo, nebo Toyotě Yaris. Všechna auta mají společnou jednu zásadní věc. Jsou větší a jsou více či méně schopná plnit roli jednoho vozu do rodiny, se kterým vyrazíte do města, stejně jako na delší trasy. Umí tohle Smart ForFour?

_DSC1036.jpg_DSC1037.jpg
Ve městě je Smart ForFour velmi obratný. Problém je v tom, že ani s takovým VW Polo se ve městě nejezdí zle a mimo město funguje mnohem lépe než Smart

Pokud se budeme bavit o městě, pak je to hotový expert. Obratnost je díky možnosti vytočit kola až o 45° regulérně fenomenální. Kompaktní rozměry vám dávají možnost proplétat se uličkami hbitě a bezstarostně a výkon atmosférického tříválce po městě stačí. 

Jakmile ovšem dojde na jízdu mimo město, Smart začne poněkud ztrácet na přitažlivosti. Nejde ani o to, že by mu chyběl výkon jako takový, osobně jsem si vyzkoušel, že i tento malý hatchback umí upalovat rychlostí 150 km/h, kdy už vám mimochodem přestává stačit otáčkoměr a ručička vypadá, že brzy spadne pod pedály, jenže auto už na dálnici (nemusíte jet zrovna 150 km/h) začíná být poněkud nervózní a hlavně spotřeba malého motoru roste velmi rychle. Ono i ve městě se budete pohybovat zhruba za sedm litrů, na dálnici to klidně může být i deset. Nejlepší je klidná jízda kolem 90 km/h, kdy si motor řekne zhruba o šest litrů. A to jsem v autě jezdil sám.

Jakým způsobem došel Smart k oficiálním údajům, podle kterých jezdí vůz ve městě za 4,8 l/100 km, to mi po zkušenostech z testu není úplně jasné.

_DSC1008.jpg_DSC1006.jpg
Ve městě je zábavný, ale trochu uskákaný, mimo město to prostě není ono. Když nic jiného, malý motůrek se sice snaží, ale vykazuje nečekaně vysokou spotřebu

Díky malému rozvoru je Smart trochu uskákaný a díky relativně úzké karoserii také nemá příliš v lásce boční vítr. Nechci, aby to vypadalo, že je Smart ForFour hrozné auto, se kterým se nedá jezdit, to samozřejmě není pravda, jak už jsem napsal, když na to přijde, můžete s ním jet třeba do Chorvatska na dovolenou, ale nebude to ono. Třeba i díky volantu nastavitelnému pouze výškově, kdy je výsledná pozice poněkud zvláštní, nebo sedačkám s ne příliš výrazným bočním vedením.

Smart ForFour je zkrátka specialista do města, jenže jak nad tím tak přemýšlím, jeho vlastně jedinou skutečnou výhodou oproti hatchbackům, které můžete pořídit za podobnou, je nadprůměrná obratnost. Ať už si zvolíte jako alternativu Polo, Fabii, Yaris, Leon, nebo cokoliv jiného, dostanete o trochu méně obratné, ale za to plnohodnotné auto.

Smart je nákupní taška z kategorie kolínských trojčat za nelidovou cenu. Tohle auto zkrátka nelze kupovat rozumem. Musí se vám líbit, musíte mít k této značce nějaký speciální vztah. Jestli do rozhodování pustíte rozum, nemůže cena Smartu nikdy obstát, protože kategorie hatchbacků je natřískaná k prasknutí, takže konkurence je veliká a pro zákazníky to znamená kromě velkého výběru i zajímavé ceny.  

_DSC0875.jpg_DSC0876.jpg_DSC0877.jpg_DSC0878.jpg_DSC0879.jpg_DSC0880.jpg
Smart vás bude lákat na barevné displeje, schopný multimediální systém a aplikace. Jediným opravdu pádným argumentem pro koupi tohoto vozu je image značky a spojení s Mercedesem. Jestli vám vstoupí do rozhodování rozum, cena nikdy nemůže obstát 

Naměřená dynamika

Ne že by šlo u městského automobilu o věc naprosto nejzásadnější, ale pro zajímavost jsme změřili i dynamiku a brzdění, tak jako u mnoha jiných vozů. Ve výsledku jde o nejpomalejší vůz, jaký jsme měřili, ale to není tak podstatné. Naměřené hodnoty vám dají představu, co dostanete za cenu dospělých automobilů. Jasně je vidět, že musíte být v tomto směru na Smart velmi shovívaví. A to jsme netestovali to nejslabší, co je k dispozici. 

Smart ForFour 1.0 52 kW: zrychlení
0-50 km/h (s) 5,78
0-100 km/h (s) 18,81
0-130 km/h (s) 34,27
50-70 km/h (s) 4,56
80-130 km/h (s) 22,05
smar0-130.jpg
Takto by to vypadalo, když byste se chtěli rozjet se Smartem z místa na 130 km/h. Bohužel v grafu nemůže být porovnání s jinými modely, protože žádné takto pomalé auto jsme dosud neměřili 
Smart ForFour 1.0 52 kW: brzdění
50-0 km/h (s) 1,30
50-0 km/h (m) 9,08
100-0 km/h (s) 2,65
100-0 km/h (m) 37,46
130-0 km/h (s) 3,54
130-0 km/h (m) 66,08
smart130-0.jpg
A takto Smart brzdí. Malý lehký vůz samozřejmě nemá příliš velké problémy zastavit. Když se podíváme do archívu třeba na brzdění 100-0 km/h, zjistíme, že Smart brzdí prakticky stejně jako VW Passat 2.0 TDI

Smart

Smart je německý výrobce malých automobilů. Myšlenka na tak malý vůz vznikla koncem osmdesátých let v hlavě šéfa Swatch, který se v roce 1994 spojil se značkou Mercedes-Benz a o čtyři roky později bylo na světě první auto.

Smart fortwo • Smart fortwo kabrio •​ Smart forfour

Doporučujeme

Články odjinud