Test Smart ForFour 1.0 52 kW: Jaký smysl dává drahé Twingo?

Pětidveřový Smart je zpět, ale na trhu to nebude mít lehké. Za prvé se musí vypořádat s konkurencí levnějšího Renaultu Twingo, který je v podstatě stejný, za druhé svou cenou konkuruje automobilům typu Seat Leon, jenže plnohodnotný vůz to není. Jak obstojí v testu?
Seznam kapitol
  1. Najdi třicet procent rozdílů, Takže Smart ForFour, nebo Twingo?
  2. Smart ForFour vs. Golf a jiní, Naměřená dynamika
  3. Umí být ale i praktický, Rozměry interiéru, Verdikt, Technické údaje
  4. Smart ForFour: Fotogalerie

Nová generace Smartu se už opět nenabízí pouze jako mikroskopický dvoumístný speciál do města, ale zájemci mohou sáhnout také po čtyřmístné pětidveřové variantě. Koncepce zůstala stejná, motor je umístěný u zadní nápravy, která je také poháněná, přední kola mají díky tomu takový rejd, že i cyklisté pomalu blednou závistí a jak už to tak u Smartu bývá, k dispozici je mnoho různých příplatkových prvků a cena je pak spíše libová než lidová.

Video | Premiéry | Hatchbacky | Smart

Nový Smart je venku. Máme pro vás fotky, video i technická data

A právě cena bude hlavní otázkou tohoto testu, protože čtyřmístný Smart má už od začátku dva docela velké problémy. Ve srovnání se současným Twingem je to téměř identický automobil, jenže je dražší. Když se zamyslíte nad konfigurátorem, rázem vám v součtu svítí cenovka za čtyřmístný vůz s motorem o výkonu 52 kW (71 koní) přesahující 400 tisíc korun, takže se Smart dostává do sfér, kde lze pořídit solidně vybavený Golf, Leon a tak dále, prostě klasický hatchback, se kterým se můžete v pohodě pohybovat ve městě, ale bez problémů zvládnete s menší rodinou i výlet na delší trasy. Dokáže tohle také Smart ForFour?

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nový Smart vypadá pěkně, ale na trhu to bude mít těžké. Z jedné strany mu konkuruje Renault Twingo, z té druhé auta z bohatě zastoupené kategorie klasických hatchbacků

Najdi třicet procent rozdílů

Nejprve se vypořádáme s prvním problémem, a sice s porovnání s Twingem. Technicky jsou obě auta naprosto stejná a vyrábí se také na jedné lince ve Slovinsku. Oficiálně je shodných 70 % dílů, těch zbývajících třicet procent hledejte spíše na karoserii, protože design je nakonec to hlavní, čím se Smart liší. Jenže víte co, to je také problém.

Testy | Hatchbacky | Renault

Test Renault Twingo 1.0 SCe: Co je malé, to je hezké

Zatímco Twingo vznikalo jako vzpomínka na Renault 5 a výsledek se opravdu povedl, Smart vypadá, jako kdyby designéři dostali Twingo s úkolem „předělejte to, ať to vypadá jinak“. Výsledek opravdu vypadá jinak, ale já musím říci, že se mi zdaleka nelíbí tolik jako francouzská variace na stejné téma. Ale jde jen o design, který není až tak důležitý.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Levnější Twingo je podle našeho názoru hezčí a stylovější. U Smartu ale dostanete na výběr více variant. Kromě jiného můžete kombinovat různé barvy karoserie s různě barevným ochranným rámem

Výraznější rozdíly se objevují na první pohled v interiéru, kde je znát snaha udělat ze Smartu přece jen prémiovější automobil. Tam, kde dříve testované Twingo mělo tvrdý plast, má Smart výraznou látku. Testujeme Edition 1 s jasnou oranžovou, takže je většina prvků oranžových včetně palubní desky.

Na fotkách to vypadá skvěle, ale asi tušíte, co se stane, když dáte svítivou barvu na palubku. Ano, bude se vám odrážet v čelním skle. Ne nadarmo se většinou palubky dělají šedé nebo černé. Ve Smartu to máte, jako když koukáte přes oranžové brýle.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Interiér je na pohled hodnotnější než v Twingu. Na fotkách je ale docela dobře vidět, co udělá oranžová palubka s výhledem přes čelní sklo. Neustále se koukáte vpřed přes „oranžový filtr“

Za zmínku ovšem stojí výbava, která je nečekaně bohatá. Máme tu vyhřívání sedadel, tempomat, multimediální systém, barevný displej v přístrojovém štítu, klimatizaci, multifunkční volant, variabilní zadní sedadla, prostě všechno. Nejsem si jistý, zda to vše může mít i Twingo. Ale i kdyby ne, pořád to nepovažuji za podstatný rozdíl.

Video | Premiéry | Autosalony | Renault | Ženeva 2014

Renault Twingo se zmenšil zvenku, ale narostl uvnitř; má motor vzadu

Ten jsem nakonec našel pouze jeden, a sice odhlučnění. Velmi snadno a velmi brzy poznáte, že je Smart o něco tišší. Ukáže se to hlavně na dálnicích, kde se motor dostává přes čtyři tisíce otáček, ale v interiéru stále panuje překvapivý klid. Nedám ruku do ohně za to, že odhlučnění je tou jedinou zásadní odlišností oproti Twingu, ale během týdne jsem nic jiného nenašel.

Takže Smart ForFour, nebo Twingo? 

Upřímně, podle mého názoru tady není moc co řešit. Stejný motor koupíte v Twingu už za 214 900 Kč, což je za městskou nákupní tašku sympatická cena. Je pravda, že půjde o verzi na plechových kolech a třeba i bez klimatizace, jenže Smart na tom není jinak, jen začíná na ceně 289 500 Kč a navíc dostanete motor naladěný na 45 kW (61 k).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Cena testovaného Smartu byla docela sebevědomá. Za motor naladěný na 52 kW (71 k) zaplatíte 293 500 Kč, výbava Edition 1 představuje příplatek 91 000 Kč. A rázem jsme tam, kde můžete koupit klasický hatchback 

Do karet snad nakonec hraje Smartu pouze lepší image značky a příbuznost k Mercedesu, jenže to je trochu málo. Navíc vám tento dojem bude úspěšně kazit řada ovládacích prvků v interiéru, které mají běžné Renaulty nebo dokonce Dacie

Řečeno stručně a jasně, Smart ForFour se samozřejmě oproti Twingu liší, jenže většinou v nepodstatných věcech. Příplatek oproti francouzskému sourozenci obhájí jen těžko. 

Radosti
Obratnost ve městě
Velmi malý poloměr otáčení
Velké možnosti individualizace
Tichý interiér
Starosti
Nesmyslná cena
Za 400 tisíc lze koupit „dospělý“ hatchback
Podprůměrná dynamika
Vysoká spotřeba malého motoru
Jízdní vlastnosti mimo město
3  /10
Pokračování testu
Fotogalerie101 fotografií
_DSC0840.jpg _DSC0841.jpg _DSC0843.jpg
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Najdi třicet procent rozdílů, Takže Smart ForFour, nebo Twingo?
  2. Smart ForFour vs. Golf a jiní, Naměřená dynamika
  3. Umí být ale i praktický, Rozměry interiéru, Verdikt, Technické údaje
  4. Smart ForFour: Fotogalerie
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

dnes | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

J.D. Power každoročně pořádá anketu o kvalitě vozů na trhu v USA. Už druhý rok z něho nejlépe vyšla Kia se svým výsledkem 72 PP100.

včera | Daniel Havlina | 13 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků