Test Škody Octavia RS TDi: naftová stíhačka

Octavia Combi RS TDi patří k zajímavým kombíkům nižší střední třídy. Je česká, hezká a rychlá. Jaká ještě je?
Seznam kapitol
  1. Úvod, pár slov k historii, Exteriér, Interiér
  2. Naftová stíhačka je na dálnici jako doma, Spotřeba, Naměřená dynamika
  3. Ovladatelnost, Jízda s eReSem, Závěr, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie

Octavia první generace se představila již v roce 1996. Byla tehdy převratnou novinkou – kombinovala podvozek Golfu a poměrně velkou karosérii s osvědčenou koncernovou technikou VW. Největším tahákem byl základní turbodieselový motor 1.9 TDi o výkonu 66 kW, který později doplnil vylepšený 1,9 TDi s červeným íčkem a výkonem 81 kW. Základem byl prostorný zavazadelník 528 l a nedostatkem málo místa na zadních sedadlech. Tento nedostatek později Škoda maskovala vykrojenými předními sedačkami, ve kterých našla své mésto kolena cestujících na zadních sedadlech. Teprve v roce 1998 se představilo podařené kombi a v roce 1999 dokonce čtyřkolka. V roce 2000 prošla Octavia faceliftem a v roce 2001 se představila vrcholná sportovní verze RS. Hit českých silnic se uplatnil jako univerzální rodinný, ale i managerský vůz a v jeho prodloužené verzi se svezl dokonce i někdejší český premiér Miloš Zeman.

Zcela novou éru započala druhá generace, která se na trh dostala na jaře roku 2004. Zbrusu nový design zůstal věrný standardnu značky posledních let, technickým základem vozu se stal opět Volkswagen Golf. Tentokrát se škodovka vyvarovala předchozích chyb a místa vzadu je o poznání více. A také příliš neotálela s nasazením rychlé verze RS, která je nyní nabízena ve dvou variantách. Po rychlé benzinové verzi s motorem 2,0 TFSI, kterou jsme pro vás otestovali již před rokem, jsme mohli vyzkoušet umírněnější a pro českého zákazníka přesto zajímavějśí naftovou RS s motorem 2,0 TDi 125 kW. Jak se jeví ve světle dalších ostrých dieselů na evropském trhu?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Česká kRáSka

Podívejte se na novou Octavii RS a spatříte moderní evropské kombi střední třídy. Dynamika a robustnost jsou nejsilnějšími rysy českého bestselleru na evropských trzích. Zvláště pak ve verzi RS s odlišnými spoilery a doplňky karosérie.

Masivní příď určují rozměrné přední světlomety, od kterých se směrem nahoru táhnou čisté linie předních blatníků, které jsou opticky odděleny od vyvýšené kapoty. Pod světlomety přechází linka předního blatníku do předního nárazníku, tvoří zde jakýsi bumerang. Pod ním se nacházejí kulaté přední mlhovky výrazně vsazené hluboko do nárazníku.

Přední nárazník je velmi citlivě zakomponován do karosérie, mezi předními mlhovkami se nachází spodní gril chladiče motoru, nad SPZ se nachází pětiúhelníková přední maska se znakem škodovky. Tvar Pentagonu je ještě doplněn stylovým zeleno-červeným znakem RS.

Vnější zpětná zrcátka jsou doplněna postranními ukazateli směru, střechu Octavie navíc doplňovaly líbivé plastové střešní ližiny. Zboku působí Octavia konzervativně a nadčasově. Líbivé je především prosklení dveří s masivními sloupky. Snížené oktávce navíc slušejí osmnáctipalcová paprsková kola o rozměrech 225/45.

Konečně na parádní příď a boky navazuje poněkud příliš konzervativní záď. Chybí jí esprit ostatních tvarů, ošklivá ovšem není. Určující jsou hranaté tvary víka zavazadlového prostoru s hranatým prosklením, na které jako na šachovnici navazují zadní sdružené svítilny s čirou optikou.

Dolní zakulacené hrany výklopné zádi jsou zopakovány v zadním nárazníku v místech pod svítilnami. Ve spodní části nárazníku se nacházejí praktické odrazky, pod nárazníkem je efektní dvojitá koncovka výfuku. Konečně ani na výklopné zádi nechybí ani označení RS.

Chvála ergonomie (a zavazadelníku)

Přední dveře mají široký úhel otevření a řidiče uvítá perfektně řešená přístrojová deska, sportovní sedadla s bočním vedením a vynikající ergonomie. Palubní deska jakoby z oka vypadla jiným vozům koncernu Volkswagen. Unifikace jednotlivých dílů je zřejmá a jednotlivé značky si dokonce na vynikající koncernové ergonomii zakládají. Hezkým detailem jou naopak hliníkové lišty v prazích dveří s logem verze RS.

Palubní deska tvoří jednolitý celek z měkčeného černého plastu, opticky jej rozděluje pruh z imitace matného hliníku. Typickou přístrojovou kapličku byste našli v Audi, VW a donedávna i v Seatu, který ale spolu s novou strategií zvolil vlastní nevkusné palubní desky a přístrojové štíty.

Tříramenný volant s koženým potahem věnce skvěle padne do ruky, stejně tak řadicí páka s krátkými dráhami. Oko estéta zaujmou pěkné hliníkové pedály s rozměrným pedálem plynu.

Vedle přístrojové kapličky se nachází středový panel s výdechy klimatizace, kvalitní audiosoustavou s hlubokými basy a kvalitními středy a výškami, dále ovládáním automatické klimatizace. Na středový panel navazuje středový tunel s držáky nápojů končící středovou loketní opěrkou s úložným boxem.

Přední sedadla mě na rozdíl od levnějších verzí přijdou dostatečná. Skvělé boční vedení, měkčí sedák, dlouhá opěrka, jen kdyby šla sklopit směrem k řidičovu krku a temeni.

Na zadních sedadlech je místa dost, zvláště cestující, kteří právě přesedali z Octavie I se nestačí divit, kolik prostoru Škoda Auto vyčarovala během jediné generační obměny. Místa nad hlavami je dostatek i pro dvoumetrové pasažéry, posadí-li se dopředu objemnější pasažéři, ti vzadu jsou jištěni vykrojenou zadní stěnou předních sedadel, která umožňuje umístění kolen cestujících vzadu.

Středová loketní opěrka, kombinace koženého a textilního čalounění s označením verze RS potěší cestující na zadních sedadlech, stejně jako drobné detaily a úložné prostory v zadních dveřích.

Zavazadlový prostor má základní objem uctyhodných 580 litrů a zvětšit jej lze až na 1 620 litrů sklopením zadních sedadel. Díky široké výklopné zádi je velmi dobře přístupný, oceníte i drobné detaily v podobě výklopných plastových háčků ve stěnách, uzavíratelných boxů na drobnosti a taky dvojité podlahy, která umožňuje uložení drobností. Pod druhou podlahou se nachází již jen neplnohodnotné rezervní kolo a nářadí.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, pár slov k historii, Exteriér, Interiér
  2. Naftová stíhačka je na dálnici jako doma, Spotřeba, Naměřená dynamika
  3. Ovladatelnost, Jízda s eReSem, Závěr, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků