Test Škody Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 – za všechno se musí platit

Škoda Octavia Combi je tady. Je prostornější, lehčí, úspornější, má nové motory, pátou generaci mezinápravové spojky a samozřejmě také gigantický zavazadelník. Na první pohled to vypadá, že půjde o zatraceně povedené auto, ale jak už to tak bývá, někdy zdání trochu klame.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Design?
  2. Jedním slovem: paráda, Zlaté staré časy?
  3. Do sedmi litrů s přehledem, Kupte si 4x4, Řada nových systémů
  4. Kde je to ale?, Technické údaje
  5. Fotogalerie

Nová generace Škody Octavie je už nějakou dobu středem pozornosti. Nejprve to byl liftback, pak tolik očekávaná verze kombi, spolu s ní dorazilo i provedení s pohonem všech kol a zřejmě dokud neprojde testy ještě vrcholné RS, ještě chvíli mladoboleslavská novinka středem pozornosti zůstane.

Testy | Škoda | Škoda Octavia

Test Škoda Octavia 1.6 TDI-CR – zpátky do minulosti

Přestože jsme už také my napsali o nové Octavii všechno možné, dovolím si na začátek takový rychlý teoretický úvod a několik čísel. Škoda Octavia je neuvěřitelně oblíbený automobil. V roce 1996 se světu představila první generace a od té doby vyjelo z výrobní linky více než čtyři miliony exemplářů. Jinak řečeno, novinka jednoznačně má na co navazovat. S novou generací přišla nová platforma a měnily se rozměry. Třetí vydání tohoto modelu tak přidává 90 mm na délku, 45 mm na šířku a celých 108 mm na rozvoru náprav. Z toho pramení více prostoru pro kolena zadních cestujících (+26 mm), větší šířka se pak podepsala na prostoru v oblasti loktů, kde je více místa jak vpředu, tak také vzadu. No a samozřejmě zavazadelník. Ten nabídne 610 litrů, respektive po sklopení sedaček 1740 litrů. Jen pro srovnání, u předešlé generace to bylo 1655 litrů. Zvětšoval se také vstupní otvor a snižovala se nákladová hrana.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nová Octavia je větší. Kombi přichází se zavazadelníkem o objemu 610 litrů.

My ovšem testujeme provedení s pohonem všech kol a k tomu se vztahují ještě další fakta. Jak už určitě všichni ví, základem 4x4 je mezinápravová spojka Haldex páté generace, která je o 1,4 kg lehčí. Celkově pak Octavia Combi 4x4 zhubla v průměru o 40 kg a spotřeba paliva klesla o 14%. Asi tím nejdůležitějším je zadní náprava. Tu má Octavia 4x4 na rozdíl od svých dostupnějších variant víceprvkovou. Vpředu najdeme zavěšení McPherson. Můžeme doplnit, že také to prošlo vývojem a v praxi by mělo být lehčí o 2,8 kg.

Design?

Ještě než se pustíme do praktických věcí, nejde se nezastavit u tématu designu. Podle vašich reakcí a podle místních diskuzí to vypadá, že Octavia není kdovíjaká krasavice. Jenže já jsem s ní strávil v běžném provozu dva týdny a musím říci, že moje zkušenosti hovoří zcela opačně. Těžko říci, čím to bude, ale kdykoli jsem s tímto modrým kombíkem někde zastavil, hned se našel někdo, kdo si vůz začal prohlížet, občas si k sobě povolal ještě kamaráda a pak najednou přijdu k autu a kolem něj stojí šest lidí. A neřekl bych, že si vůz prohlíželi kvůli tomu, aby si dokázali, jak je ošklivý.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Názory na design jsou různé, v praxi ale auto poutá neskutečnou pozornost.

Ale to je samozřejmě věc názoru. Osobně se mi nová Octavia docela líbí, především přední část. Nicméně je pravdou, že z některých úhlů pohledu to tak nějak není úplně ono. Například pohled šikmo zezadu by si možná zasloužil nějaké to vylepšení. Ať máte názor na vzhled Octavie jakýkoliv, asi se shodneme na tom, že jsou kola přeci jen trochu moc utopená v karoserii. Chvíli jsem přemýšlel, co tomu chybí a pak jsem si vzpomněl, že s řešením přišla sama automobilka už na autosalonu v Ženevě. Stačí přihodit podložky a voilá, hned je to o něčem trochu jiném.

Škoda | Kombi | Nová Octavia | První svezení | Škoda Octavia

Škoda Octavia Combi – první jízdní dojmy (aktualizováno)

Možná ale vlastně nakonec tolik nezáleží na tom, jak auto fyzicky vypadá. O pozornost má postaráno pouze a jenom díky faktu, že to je nová Octavia. Každopádně světle modrá barva karoserie stejně jako třeba stříbrné střešní podélníky autu sluší.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Design?
  2. Jedním slovem: paráda, Zlaté staré časy?
  3. Do sedmi litrů s přehledem, Kupte si 4x4, Řada nových systémů
  4. Kde je to ale?, Technické údaje
  5. Fotogalerie
Škoda Fabia 1.598
Rok výroby: 2010
Stav: 160 301 km
Cena: 113 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2010
Stav: 116 770 km
Cena: 195 000 Kč
Škoda Octavia III 1.968
Rok výroby: 2013
Stav: 105 705 km
Cena: 299 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků