Test Škody Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 – za všechno se musí platit

Škoda Octavia Combi je tady. Je prostornější, lehčí, úspornější, má nové motory, pátou generaci mezinápravové spojky a samozřejmě také gigantický zavazadelník. Na první pohled to vypadá, že půjde o zatraceně povedené auto, ale jak už to tak bývá, někdy zdání trochu klame.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Design?
  2. Jedním slovem: paráda, Zlaté staré časy?
  3. Do sedmi litrů s přehledem, Kupte si 4x4, Řada nových systémů
  4. Kde je to ale?, Technické údaje
  5. Fotogalerie

Nová generace Škody Octavie je už nějakou dobu středem pozornosti. Nejprve to byl liftback, pak tolik očekávaná verze kombi, spolu s ní dorazilo i provedení s pohonem všech kol a zřejmě dokud neprojde testy ještě vrcholné RS, ještě chvíli mladoboleslavská novinka středem pozornosti zůstane.

Test Škoda Octavia 1.6 TDI-CR – zpátky do minulosti

Test Škoda Octavia 1.6 TDI-CR – zpátky do minulosti

Přestože jsme už také my napsali o nové Octavii všechno možné, dovolím si na začátek takový rychlý teoretický úvod a několik čísel. Škoda Octavia je neuvěřitelně oblíbený automobil. V roce 1996 se světu představila první generace a od té doby vyjelo z výrobní linky více než čtyři miliony exemplářů. Jinak řečeno, novinka jednoznačně má na co navazovat. S novou generací přišla nová platforma a měnily se rozměry. Třetí vydání tohoto modelu tak přidává 90 mm na délku, 45 mm na šířku a celých 108 mm na rozvoru náprav. Z toho pramení více prostoru pro kolena zadních cestujících (+26 mm), větší šířka se pak podepsala na prostoru v oblasti loktů, kde je více místa jak vpředu, tak také vzadu. No a samozřejmě zavazadelník. Ten nabídne 610 litrů, respektive po sklopení sedaček 1740 litrů. Jen pro srovnání, u předešlé generace to bylo 1655 litrů. Zvětšoval se také vstupní otvor a snižovala se nákladová hrana.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nová Octavia je větší. Kombi přichází se zavazadelníkem o objemu 610 litrů.

My ovšem testujeme provedení s pohonem všech kol a k tomu se vztahují ještě další fakta. Jak už určitě všichni ví, základem 4x4 je mezinápravová spojka Haldex páté generace, která je o 1,4 kg lehčí. Celkově pak Octavia Combi 4x4 zhubla v průměru o 40 kg a spotřeba paliva klesla o 14%. Asi tím nejdůležitějším je zadní náprava. Tu má Octavia 4x4 na rozdíl od svých dostupnějších variant víceprvkovou. Vpředu najdeme zavěšení McPherson. Můžeme doplnit, že také to prošlo vývojem a v praxi by mělo být lehčí o 2,8 kg.

Design?

Ještě než se pustíme do praktických věcí, nejde se nezastavit u tématu designu. Podle vašich reakcí a podle místních diskuzí to vypadá, že Octavia není kdovíjaká krasavice. Jenže já jsem s ní strávil v běžném provozu dva týdny a musím říci, že moje zkušenosti hovoří zcela opačně. Těžko říci, čím to bude, ale kdykoli jsem s tímto modrým kombíkem někde zastavil, hned se našel někdo, kdo si vůz začal prohlížet, občas si k sobě povolal ještě kamaráda a pak najednou přijdu k autu a kolem něj stojí šest lidí. A neřekl bych, že si vůz prohlíželi kvůli tomu, aby si dokázali, jak je ošklivý.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Názory na design jsou různé, v praxi ale auto poutá neskutečnou pozornost.

Ale to je samozřejmě věc názoru. Osobně se mi nová Octavia docela líbí, především přední část. Nicméně je pravdou, že z některých úhlů pohledu to tak nějak není úplně ono. Například pohled šikmo zezadu by si možná zasloužil nějaké to vylepšení. Ať máte názor na vzhled Octavie jakýkoliv, asi se shodneme na tom, že jsou kola přeci jen trochu moc utopená v karoserii. Chvíli jsem přemýšlel, co tomu chybí a pak jsem si vzpomněl, že s řešením přišla sama automobilka už na autosalonu v Ženevě. Stačí přihodit podložky a voilá, hned je to o něčem trochu jiném.

Škoda Octavia Combi – první jízdní dojmy (aktualizováno)

Škoda Octavia Combi – první jízdní dojmy (aktualizováno)

Možná ale vlastně nakonec tolik nezáleží na tom, jak auto fyzicky vypadá. O pozornost má postaráno pouze a jenom díky faktu, že to je nová Octavia. Každopádně světle modrá barva karoserie stejně jako třeba stříbrné střešní podélníky autu sluší.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Design?
  2. Jedním slovem: paráda, Zlaté staré časy?
  3. Do sedmi litrů s přehledem, Kupte si 4x4, Řada nových systémů
  4. Kde je to ale?, Technické údaje
  5. Fotogalerie

bazar

Chevrolet Spark 0,8
Rok výroby: 2006
Stav: 106 509 km
Cena: 36 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků