TEST Škoda Superb Scout 2.0 TSI 4x4 DSG: Hodně rychlá horská turistika

TEST Škoda Superb Scout 2.0 TSI 4x4 DSG: Hodně rychlá horská turistika

TEST Škoda Superb Scout 2.0 TSI 4x4 DSG: Hodně rychlá horská turistika
TEST Škoda Superb Scout 2.0 TSI 4x4 DSG: Hodně rychlá horská turistika
TEST Škoda Superb Scout 2.0 TSI 4x4 DSG: Hodně rychlá horská turistika
TEST Škoda Superb Scout 2.0 TSI 4x4 DSG: Hodně rychlá horská turistika
40
Fotogalerie

TEST Škoda Superb Scout 2.0 TSI 4x4 DSG: Hodně rychlá horská turistika

Nabídka verzí Škody Superb je teď nejširší v historii. Jednou z nich je i oplastovaný Scout, který u tohoto modelu slaví premiéru. Vyplatí se o něm uvažovat, nebo jsou lehce přizvednuté kombíky v době vzestupu vozů SUV už přežitkem?

Radosti
Silný zážehový motor, komfortně nastavený automat
Bohatá základní výbava
Velký vnitřní prostor
Komfort při dlouhých přesunech
Starosti
Valivý hluk od pneumatik
Zbytečně vysoký posaz za volantem
Vyšší spotřeba i při klidné jízdě
Zastaralé detaily v interiéru
8  /10

Třetí generace Škody Superb vkročila do druhé poloviny životního cyklu ve velkém stylu. Facelift představený v rámci hokejového mistrovství v Bratislavě přinesl celou řadu novinek v oblastech vzhledu i technicky a hned dvě zbrusu nové verze: plug-in hybridní iV s udávanou spotřebou okolo 1,5 l/100 km a oplastovaný Scout s vyšší světlou výškou. A právě o druhé zmíněné verzi si dnes budeme povídat.

Ačkoliv se to na první pohled nemusí zdát, verze Scout se u Škody Superb objevuje poprvé. Pro minulou generaci modelu totiž Škoda připravila pouze paket Outdoor za 49.900 Kč, který byl dostupný pro kombi ve všech výbavách a v kombinaci s pohonem předních i všech kol. Dostali jste ale opravdu jenom plasty, nikoliv větší světlou výšku či lepší ochranu podvozku. Lepších vlastností v terénu jste mohli dosáhnout přikoupením paketu pro špatné cesty a pohonu 4x4. Teprve pak se prý Superb Outdoor dovednostmi mimo zpevněný povrch blížil minulé Octavii Scout.

Se současnou generací superbu to Škoda vzala za druhý konec. Scout nabízí jako kombi s pohonem všech kol, automatickou převodovkou, zvýšenou světlou výškou a paketem pro špatné cesty už ve standardu. Paletu pohonných jednotek tvoří čtyřválce 2.0 TSI/200 kW a 2.0 TDI/140 kW a ceníková cena se ani v jednom případě nevešla pod milion. Zkoušená verze s motorem 2.0 TSI začíná na 1.078.900 Kč a to rozhodně není konečná. Scout sice má spoustu prvků výbavy už ve standardu, protože vychází z linie Style, pořád ale nabízí dost prostoru k rozmazlování.

Od pejska a kočičky?

Oplastované kombíky tady byly, jsou a budou. A já se tomu ani moc nedivím. Ne každý totiž potřebuje krabici na kolech (rozumějte SUV), kterých je všude plno, ale zároveň nechce přijít o „dobrodružné“ vzezření karoserie. Navíc řada takových aut vypadá fakt dobře – třeba Subaru Outback či staré dobré Volvo XC70. Jenže když se snažíte na jinak elegantní vůz napasovat kontrastní plasty, nemusí to vždycky dopadnout dobře.

Neříkám, že je Superb Scout ošklivé auto, jen mi nové pojedí přední a zadní části s větším podílem chromovaných prvků nejde moc dohromady s plastovými „fošnami“ na bocích, které v kombinaci se světlým lakem karoserie splývají s vozovkou a dosud elegantní silueta kombíku působí prohnutá jako rohlík. Jde přitom o standardní postup při přerodu běžných škodovek na Scout, jenže zatímco u octavie přijdou mi „holinky“ přirozené, k superbu moc nepasují. Přitom Volkswagen Passat Alltrack vsadil na tentýž recept a dovedu si jej představit jako manažerský kombík i auto pro volný čas.

Uvnitř se toho u suberbu v rámci loňského faceliftu moc neměnilo. Větší, do prostoru více vytrčený a chromem obehnaný displej infotainmentu Columbus a digitální přístrojový štít vůz dostal ještě před modernizací v rámci pravidelné modelové péče. A to je docela škoda, protože volant v plochými tlačítky už vypadá docela zastarale, obzvláště ve srovnání s povedenějším řešením v octavii a passatu. Ostatně podobných detailů je tady více. Superb například stále nemá uzamykatelnou schránku před spolujezdcem, sedadla s prodlužovatelnými sedáky nebo head-up displej.

Zatímco dříve byl dřevěný nebo dřevo připomínající dekor symbolem luxusu, v dnešní době je to symbol škodovek Scout a Scoutline. U linií Ambition, Style a Laurin & Klement si mezi dekory můžete vybírat, Scout však má „dřevo“ jako jedinou možnost, stejně jako čalounění sedadel kombinující kůži a Alcantaru. Vypadá hezky, neumožňuje však funkci ventilování jako sedadla s perforovanou kůží. Zkoušený kousek nám dopřál i elektrické nastavení předních sedadel. Kdyby ale šlo sedadlo řidiče spustit o něco níže, byla by pozice k řízení mnohem lepší.

Zato vzadu je to pohádka, obzvláště když si pořídíte paket pro spaní. Není jen výsadou Scoutu a dokazuje, že geniální řešení často bývají jednoduchá. Za 2300 Kč dostanete krajní hlavové opěrky se sklopnými částmi na bocích, díky kterým cestujícím během jízdy nepadá hlava na stranu. V ceně jsou i přikrývky úhledně složené v cestovním pouzdru.

Dejte si to dohromady s množstvím prostoru, které superb vzadu nabízí nehledě na zvolenou verzi, a vyjde vám, že se dlouhých přesunů rozhodně bát nemusíte. Tím méně, když si připlatíte i za rolety zadních oken, které dodají více soukromí. Samostatně vyjdou na 3600 Kč, jsou však zahrnuty i v paketu Rear. Pro výbavu Scout stojí 24.000 Kč a zahrnuje automatickou třízónovou klimatizaci, koberce Lounge Step, vyhřívání zadních sedadel, boční airbagy vzadu a 230V zásuvka s dvojicí USB vstupů. Škoda uvádí, že jde o prvky v celkové ceně 33.300 Kč.

Sviť, Scoutíčku, sviť

Diodové osvětlení je jasným trendem dnešních aut a nejsou výsadou jenom dražších modelů. Full-LED světlomety už dnes mají i vozy segmentu B, jejichž základní ceny se pohybují okolo 300.000 Kč, luxusní modely bez „ledek“ si dnes už asi nikdo neumí představit a ve velkém nastupují laserové moduly pro dálkový režim. Superb současné generace se prodává od roku 2015, až do loňské modernizace si však musel vystačit s bixenony. Dnes už konečně nabízí i matrixové světlomety a diodové zadní svítilny s animací pro směrovky.

Nové LED světlomety poznáte podle nápisu Škoda Crystal Lighting. Škoda uvádí, že nabízejí různé světelné módy pro různé jízdní situace a povětrnostní podmínky. Modul pro potkávací a dálková světla je společný (bi-LED), v dálkovém režimu se připojují další tři segmenty, samostatný modul má i funkce přisvětlování do zatáček. Už dříve si superb uměl sám přepínat dálkový a potkávací režim, dnes ale konečně aktivně odstiňuje účastníky provozu v protisměru i ve směru jízdy a objekty s reflexními prvky.

Samozřejmě není LED Matrix jako LED Matrix. Třeba světla Volkswagenů Touareg a Passat se výrazně liší počtem diod v každém světlometu a od toho se odvíjí schopnost odstiňovat ostatní účastníky provozu. Proto zatímco třeba u nových velkých audin či bavoráků můžete mít dálková světla zapnutá permanentně a z protisměru na vás nikdo nebude problikávat, v superb takovou důvěru nemám.

Rozdíl oproti starým bixenonům je značný jak s ohledem na teplotu barvy, šíři světelného kužele tak dosvit v dálkovém režimu. Všechno je přirozenější a při dlouhých nočních jízdách vás tolik nebolí oči, někdy se ale situace sejde tak nevhodně (typicky zatáčka s horizontem, zpoza nějž se vynoří auto), že světla nestihnou dost rychle zareagovat a dokonale odstínit protijedoucí auto.

Některé situace levnější matrix rovnou vzdá – třeba detekuje-li kamera za čelním sklem více objektů, které je nutné najednou odstínit, dálkový režim vůz preventivně vypíná. V této cenové relaci je to celkem běžné, chci se ale dostat k tomu, že kdyby se vám někdo snažil namluvit, že má superb matrix světlomety jako Audi, rozhodně se ohraďte.

Pokračování 2 / 3

Prostě to nejlepší

Budeme-li se bavit čistě s ohledem na prodejní statistiky Škody Superb, většina lidí sáhne po nafťáku. Jenže Scout, který má jako jediná linie nabídky tak silně osekanou nabídku pohonných jednotek, si z mého pohledu zaslouží něco lepšího. Nehledě na to, že 140kW verze turbodieselu, která bude například u Audi A4 brzy nahrazena novým motorem 2.0 TDI Evo/150 kW, nemá ty správné grády.

Testovaný dvoulitr TSI býval silnější, prošel ale změnami souvisejícími s přísnějšími emisními normami a z původních 206 kW (280 koní), které měl se vstupem třetí generace Škody Superb na trh, zbylo „jen“ 200 (272 koní). Ani automat DSG už není šestistupňový, ale má o kvalt víc a ve výfukové soustavě byste nově našli i nutný filtr pevných částic. To ovšem neznamená, že by kombíku nezůstala dynamika ostrého hatchbacku. Vždyť z nuly na stovku to zvládne za 5,7 sekundy a maximální rychlost 250 km/h je také jistota.

Těch 59.000 Kč, o které je zkoušený turbobenzin s výkonem 272 koní dražší než 190koňový turbodiesel, se v základní ceně hrubě přes milion celkem ztratí. Čtyřválec 2.0 TSI je povedený motor, který superbu pasuje jako zadek na hrnec. Má sílu, umí být řízný, ale zároveň nepůsobí divoce, pokud to po něm nepožadujete. Jen musíte počítat s tím, že tohle stádo koní potřebuje své i tehdy, ne-li zcela využito. Spotřebu na delších trasách se mi nedařilo stlačit pod 9 litrů ani při rozvážném stylu jízdy, běžně si zkoušený Scout řekl spíše o deset až jedenáct litrů na sto kilometrů.

Pravdou ale zůstává, že jsou to litry, kterých nelitujete. Už z toho důvodu, že kdykoliv se vám někdo lepí na zadek, máte pořád v záloze 272 argumentů k tomu ho přimět vrátit se nohama na zem. Jenže tohle umí každý superb s testovaným motorem, tak proč chtít zrovna Scout? Pro ochranné plasty? Nebo pro režim Offroad a 15 milimetrů světlé výšky k tomu (celkem 151 mm)? V podstatě ano, protože jiná racionální hlediska zřejmě nenajdeme.

Nejenom Superb Scout, ale i Volkswagen Passat Alltrack, Subaru Outback modely Audi Allroad quattro jsou důkazem, že se lidé ještě do SUV tak úplně nezbláznili a že někteří stále zůstávají na půli cesty. Chtějí komfort limuzíny, který nenabídne jen tak nějaké SUV, ale zároveň robustnost a sílu. I proto má Scout v nabídce jen vrcholné motory – jednotky 2.0 TDI/140 kW 4x4 a 2.0 TSI/200 kW 4x4 totiž utáhnou 2,2 tuny. Třeba se nebavíme o největší skupině zákazníků na světě, pořád je ale dost velká na to, aby se automobilky oplastovaným kombíkům věnovaly.

Už vědomí toho, že řídíte „robustnější“ auto, může působit dojem širší použitelnosti. A třeba na tom i něco bude, mějte ale na paměti, že vůz jezdí na stejných pneumatikách jako běžné verze a že součásti linie jsou pouze ochranné prvky karoserie a podvozku, nikoliv bytelnější podvozek. Vymetat rozbité okresky zvládne Scout stejně jako běžný superb, snad jen ty kamením vysypané polňačky zvládnete s větší jistotou.

Pořád se bavíme o autě určeném hlavně pro pohodlné přesuny po asfaltu, které mu jdou na výbornou. Příplatkový adaptivní podvozek DCC v režimu Normal nehoupá, Comfort dopočuruji pouze těm, kteří si vážně chtějí připadat jako na polštáři. Neškodilo by lepší odhlučnění podvozek, protože valivý hluk od pneumatik je v kabině superbu přece jenom více slyšet než s passatu. V řízení máte jistotu, brzdy se dobře dávkují, auto vás v negativním smyslu snad ani nemá čím překvapit. Problém je v tom, že to příliš neumí ani v tom pozitivním.

Přijedete do cíle, vypnete motor, zamknete, odcházíte a víte, že jste řídili v podstatě úplně normální kombík se silným benzinovým motorem, avšak bez charakteristických rysů. Tohle ty nemusejí být ani v daném segmentu tabu – stačí se projet v Opelu Insignia Country Tourer.

I po dvou letech od testu si vzpomínám, jak byl plavný, tichý, pohodlný a jak perfektně se v něm sedělo. Tenkrát nabídnul i benzinový dvoulitr s výkonem 191 kW a točivým momentem 400 N.m, dnes může konkurovat pouze Superbu Scout 2.0 TDI/140 kW, a sice naftovým biturbem o výkonu 154 kW. Stojí o šest tisíc více, ale je to ohromná loď s charakterem, na který se nezapomíná.

Pokračování 3 / 3

Závěr

Škoda Superb Scout je tu pro ty, kteří nechtějí ani vysoké SUV, ale ani klasický manažerský kombík. Je tady pro ty, kteří si rádi dopřejí komfort a jízdní vlastnosti pohodlné limuzíny, ale zároveň tu a tam vyjedou někam, kde by mohly nekryté plechy přijít k úhoně. A konečně je tady i pro ty, kteří se chtějí odlišit. Manažerských kombíků, liftbacků a sedanů jsou hromady a všechny jsou si velice podobné. Scout je ale jiný a dává to o sobě vědět na první pohled. A rozhodně dává větší smysl než vozy Scoutline, které vám dají skutečně jenom ty plasty.

Nabídka pohonných jednotek už nemohla být jednodušší – jeden turbodiesel, jeden turbobenzin, oba v nejvýkonnějších variantách. Jsem rád, že se nám do testu dostala právě benzinová varianta. Je sice o necelých 60 tisíc dražší než 190koňové 2.0 TDI, ale zcela upřímně říkám, že vznětový dvoulitr v této specifikaci není ničím zázračným jak stran dynamiky, tak hlučnosti a spotřeby paliva. Neříkám, že 2.0 TSI spotřebou nějak exceluje, ale aspoň poskytuje perfektní dynamiku. Je to motor, který bych si sám vybral.

Škoda Superb: Souhrn cen
Základní cena vozidla                   694.000 Kč (1.5 TSI ACT Ambition/110 kW)
Cena s testovaným motorem a výbavou 1.078.900 Kč (2.0 TS 4x4 DSGI Scout/200 kW)
Cena testovaného vozidla           1.259.000 Kč (2.0 TS 4x4 DSGI Scout/200 kW)

Technické údaje: Škoda Superb

Rok • stupeň výbavy
2019 • Scout
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 984 cm3
Vrtání • zdvih
82,5 mm • 92,8 mm
Stupeň komprese
9,3:1
Nejvyšší výkon
200 kW (272 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 až 6 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
350 Nm při 2 000 až 5 400 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
5,7 s
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 7 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
660 l • 1 950 l
Objem palivové nádrže
66 l
Hmotnost: provozní • celková
1 667 kg • 2 307 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
8,9 • 5,8 • 7,0 l/100 km
Rozvor náprav
2 841 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 581 mm • 1 565 mm
Rozměr pneumatik
235/45 R18
Rozměry: délka × šířka × výška
4 863 × 1 864 × 1 496 mm

Základní výbava: Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, litá 18palcová kola Braga, LED světlomety a zadní svítilny, dvouzónová automatická klimatizace, Infotainment Amundsen 8“ s navigací, bluetooth s hlasovým ovládáním,SmartLink+, Apple konektivita, bezklíčové odemykání, zamykání a startování, adaptivní tempomat do 210 km/h, přední a zadní parkovací senzory, zadní parkovací kamera s ostřikovačem, vyhřívaná přední sedadla, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou a pamětí, rezervní kolo ocelové (dojezdové), logo Scout na blatníku, dekorační liště, čalounění sedadel a animaci infotainmentu, černé plastové elementy blatníků, spodní části dveří a nárazníků, vnější zpětná zrcátka v matně stříbrné barvě, čalounění kůže/Alcantara, paket pro špatné cesty, Sunset, volba jízdního režimu s funkční Off-Road, vyhřívaný volant, bezdotykové ovládání víka kufru a další.

Volitelná výbava: Paket Business: elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrou a pamětí, osvětlení prostoru pro nohy vpředu a vzadu, adaptivní podvozek a volba jízdního režimu s personalizací a třetím klíčkem, Sound System Canton, Virtuální kokpit, asistent změny jízdního pruhu, asistent udržování jízdního pruhu, asistent při jízdě v koloně a asistent pro nouzové zastavení (59.000 Kč), paket Rear: Climatronic – třízónová automatická klimatizace, vkládané tkané koberce Lounge Step, odpadkový koš v obložení dveří, vyhřívání zadních sedadel, proaktivní ochrana cestujících a boční airbagy vzadu, 230V zásuvka s 2× USB vzadu, stínicí rola pro zadní boční skla, mechanická (24.000 Kč), Matrix LED hlavní světlomety, zadní TOP LED světla s animovaným ukazatelem směru jízdy (36.000 Kč), Parkovací asistent – robotizované parkování podélně a kolmo k vozovce a signalizace vzdálenosti při parkování vpředu a vzadu (14.300 Kč), barva bílá Candy (10.600 Kč), Infotainment Columbus 9,2“ s navigací (33.900 Kč), Paket pro spaní: komfortní hlavové opěrky na krajních zadních sedadlech, 2 přikrývky v cestovním pouzdru (2300 Kč).

Škoda Superb

Škoda Superb je vlajkovou lodí značky Škoda. Na prodloužené koncernové platformě nabízí bezkonkurečně nejlepší prostor pro nohy ve střední třídě a boduje i systémem Twindoor.

Facelift 2019 • Hybridní plug-in • První jízda Superb Scout • Ceník a výbava • Test Škoda Superb Scout 2.0 TSI 4x4 • Škoda Superb iV vs. VW Passat GTE

Doporučujeme

Články odjinud