TEST Škoda Superb Scout 2.0 TSI 4x4 DSG: Hodně rychlá horská turistika

Nabídka verzí Škody Superb je teď nejširší v historii. Jednou z nich je i oplastovaný Scout, který u tohoto modelu slaví premiéru. Vyplatí se o něm uvažovat, nebo jsou lehce přizvednuté kombíky v době vzestupu vozů SUV už přežitkem?
Radosti
Silný zážehový motor, komfortně nastavený automat
Bohatá základní výbava
Velký vnitřní prostor
Komfort při dlouhých přesunech
Starosti
Valivý hluk od pneumatik
Zbytečně vysoký posaz za volantem
Vyšší spotřeba i při klidné jízdě
Zastaralé detaily v interiéru
8  /10

Třetí generace Škody Superb vkročila do druhé poloviny životního cyklu ve velkém stylu. Facelift představený v rámci hokejového mistrovství v Bratislavě přinesl celou řadu novinek v oblastech vzhledu i technicky a hned dvě zbrusu nové verze: plug-in hybridní iV s udávanou spotřebou okolo 1,5 l/100 km a oplastovaný Scout s vyšší světlou výškou. A právě o druhé zmíněné verzi si dnes budeme povídat.

Nová Škoda Superb oficiálně: Konečně hybrid! Bezpečnější Škoda neexistuje

Nová Škoda Superb oficiálně: Konečně hybrid! Bezpečnější Škoda neexistuje

Ačkoliv se to na první pohled nemusí zdát, verze Scout se u Škody Superb objevuje poprvé. Pro minulou generaci modelu totiž Škoda připravila pouze paket Outdoor za 49.900 Kč, který byl dostupný pro kombi ve všech výbavách a v kombinaci s pohonem předních i všech kol. Dostali jste ale opravdu jenom plasty, nikoliv větší světlou výšku či lepší ochranu podvozku. Lepších vlastností v terénu jste mohli dosáhnout přikoupením paketu pro špatné cesty a pohonu 4x4. Teprve pak se prý Superb Outdoor dovednostmi mimo zpevněný povrch blížil minulé Octavii Scout.

Se současnou generací superbu to Škoda vzala za druhý konec. Scout nabízí jako kombi s pohonem všech kol, automatickou převodovkou, zvýšenou světlou výškou a paketem pro špatné cesty už ve standardu. Paletu pohonných jednotek tvoří čtyřválce 2.0 TSI/200 kW a 2.0 TDI/140 kW a ceníková cena se ani v jednom případě nevešla pod milion. Zkoušená verze s motorem 2.0 TSI začíná na 1.078.900 Kč a to rozhodně není konečná. Scout sice má spoustu prvků výbavy už ve standardu, protože vychází z linie Style, pořád ale nabízí dost prostoru k rozmazlování.

Od pejska a kočičky?

Oplastované kombíky tady byly, jsou a budou. A já se tomu ani moc nedivím. Ne každý totiž potřebuje krabici na kolech (rozumějte SUV), kterých je všude plno, ale zároveň nechce přijít o „dobrodružné“ vzezření karoserie. Navíc řada takových aut vypadá fakt dobře – třeba Subaru Outback či staré dobré Volvo XC70. Jenže když se snažíte na jinak elegantní vůz napasovat kontrastní plasty, nemusí to vždycky dopadnout dobře.

Nová Škoda Superb Scout do detailu: Přesvědčí vás stále stejný recept?

Nová Škoda Superb Scout do detailu: Přesvědčí vás stále stejný recept?

Neříkám, že je Superb Scout ošklivé auto, jen mi nové pojedí přední a zadní části s větším podílem chromovaných prvků nejde moc dohromady s plastovými „fošnami“ na bocích, které v kombinaci se světlým lakem karoserie splývají s vozovkou a dosud elegantní silueta kombíku působí prohnutá jako rohlík. Jde přitom o standardní postup při přerodu běžných škodovek na Scout, jenže zatímco u octavie přijdou mi „holinky“ přirozené, k superbu moc nepasují. Přitom Volkswagen Passat Alltrack vsadil na tentýž recept a dovedu si jej představit jako manažerský kombík i auto pro volný čas.

Uvnitř se toho u suberbu v rámci loňského faceliftu moc neměnilo. Větší, do prostoru více vytrčený a chromem obehnaný displej infotainmentu Columbus a digitální přístrojový štít vůz dostal ještě před modernizací v rámci pravidelné modelové péče. A to je docela škoda, protože volant v plochými tlačítky už vypadá docela zastarale, obzvláště ve srovnání s povedenějším řešením v octavii a passatu. Ostatně podobných detailů je tady více. Superb například stále nemá uzamykatelnou schránku před spolujezdcem, sedadla s prodlužovatelnými sedáky nebo head-up displej.

Nová Škoda Superb odhaluje ceny a výbavu. Zbavila se základu a je levnější

Nová Škoda Superb odhaluje ceny a výbavu. Zbavila se základu a je levnější

Zatímco dříve byl dřevěný nebo dřevo připomínající dekor symbolem luxusu, v dnešní době je to symbol škodovek Scout a Scoutline. U linií Ambition, Style a Laurin & Klement si mezi dekory můžete vybírat, Scout však má „dřevo“ jako jedinou možnost, stejně jako čalounění sedadel kombinující kůži a Alcantaru. Vypadá hezky, neumožňuje však funkci ventilování jako sedadla s perforovanou kůží. Zkoušený kousek nám dopřál i elektrické nastavení předních sedadel. Kdyby ale šlo sedadlo řidiče spustit o něco níže, byla by pozice k řízení mnohem lepší.

Zato vzadu je to pohádka, obzvláště když si pořídíte paket pro spaní. Není jen výsadou Scoutu a dokazuje, že geniální řešení často bývají jednoduchá. Za 2300 Kč dostanete krajní hlavové opěrky se sklopnými částmi na bocích, díky kterým cestujícím během jízdy nepadá hlava na stranu. V ceně jsou i přikrývky úhledně složené v cestovním pouzdru.

Škoda Superb v ohrožení. Přesun do Turecka znamená výrobu u jiné značky

Škoda Superb v ohrožení. Přesun do Turecka znamená výrobu u jiné značky

Dejte si to dohromady s množstvím prostoru, které superb vzadu nabízí nehledě na zvolenou verzi, a vyjde vám, že se dlouhých přesunů rozhodně bát nemusíte. Tím méně, když si připlatíte i za rolety zadních oken, které dodají více soukromí. Samostatně vyjdou na 3600 Kč, jsou však zahrnuty i v paketu Rear. Pro výbavu Scout stojí 24.000 Kč a zahrnuje automatickou třízónovou klimatizaci, koberce Lounge Step, vyhřívání zadních sedadel, boční airbagy vzadu a 230V zásuvka s dvojicí USB vstupů. Škoda uvádí, že jde o prvky v celkové ceně 33.300 Kč.

Sviť, Scoutíčku, sviť

Diodové osvětlení je jasným trendem dnešních aut a nejsou výsadou jenom dražších modelů. Full-LED světlomety už dnes mají i vozy segmentu B, jejichž základní ceny se pohybují okolo 300.000 Kč, luxusní modely bez „ledek“ si dnes už asi nikdo neumí představit a ve velkém nastupují laserové moduly pro dálkový režim. Superb současné generace se prodává od roku 2015, až do loňské modernizace si však musel vystačit s bixenony. Dnes už konečně nabízí i matrixové světlomety a diodové zadní svítilny s animací pro směrovky.

Nová Škoda Superb ukázala revoluční světla. Vzadu předvede pořádnou show

Nová Škoda Superb ukázala revoluční světla. Vzadu předvede pořádnou show

Nové LED světlomety poznáte podle nápisu Škoda Crystal Lighting. Škoda uvádí, že nabízejí různé světelné módy pro různé jízdní situace a povětrnostní podmínky. Modul pro potkávací a dálková světla je společný (bi-LED), v dálkovém režimu se připojují další tři segmenty, samostatný modul má i funkce přisvětlování do zatáček. Už dříve si superb uměl sám přepínat dálkový a potkávací režim, dnes ale konečně aktivně odstiňuje účastníky provozu v protisměru i ve směru jízdy a objekty s reflexními prvky.

Samozřejmě není LED Matrix jako LED Matrix. Třeba světla Volkswagenů Touareg a Passat se výrazně liší počtem diod v každém světlometu a od toho se odvíjí schopnost odstiňovat ostatní účastníky provozu. Proto zatímco třeba u nových velkých audin či bavoráků můžete mít dálková světla zapnutá permanentně a z protisměru na vás nikdo nebude problikávat, v superb takovou důvěru nemám.

První jízda s novou Škodou Superb Scout: Dejte jí 2.0 TDI Evo a bude skvělá!

První jízda s novou Škodou Superb Scout: Dejte jí 2.0 TDI Evo a bude skvělá!

Rozdíl oproti starým bixenonům je značný jak s ohledem na teplotu barvy, šíři světelného kužele tak dosvit v dálkovém režimu. Všechno je přirozenější a při dlouhých nočních jízdách vás tolik nebolí oči, někdy se ale situace sejde tak nevhodně (typicky zatáčka s horizontem, zpoza nějž se vynoří auto), že světla nestihnou dost rychle zareagovat a dokonale odstínit protijedoucí auto.

Některé situace levnější matrix rovnou vzdá – třeba detekuje-li kamera za čelním sklem více objektů, které je nutné najednou odstínit, dálkový režim vůz preventivně vypíná. V této cenové relaci je to celkem běžné, chci se ale dostat k tomu, že kdyby se vám někdo snažil namluvit, že má superb matrix světlomety jako Audi, rozhodně se ohraďte.

Minitest Opel Astra 1.2 Turbo (96 kW) Elegance: Tříválec na dlouhé cesty

Opel Astra 1.2 Turbo

Faceliftovaná Astra generace K dostala pod kapotu výhradně tříválcové motory, všechny pocházejí od General Motors, nikoli z dílen PSA. Vyzkoušeli jsme silnější verzi základní dvanáctistovky, která v mnoha ohledech velmi mile překvapila.

15.  2.  2020 | Petr Schnagl | 37 příspěvků
Minitest Mercedes-Benz V300d: Šestiválec vám už chybět nebude

Mercedes-Benz V300d

Skoro 240 koní v dodávce. Kdo to potřebuje? Když se nad tím zamyslíte, tak možná právě vy...

13.  2.  2020 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
TEST Toyota GR Supra: Nekonečné čekaní se vyplatilo. Tohle je extraliga!

Toyota GR Supra

Nová Toyota Supra je technicky příbuzná s BMW Z4. Je to až takový problém, jak se některým zdá?

11.  2.  2020 | Vladimír Kadera | 22 příspěvků