Test: Škoda Superb s šestiválcovým dieselem

O Škodě Superb jsme na AutoRevue.cz psali již mnohokrát. Nyní se nám podařilo zapůjčit k testu nejvybavenější verzi s šestiválcem 2,5 TDI a automatickou převodovkou.
Test: Škoda Superb s šestiválcovým dieselem

Poznámka: Protože o Superbu už bylo napsáno opravdu mnoho, nebudu se již věnovat vzhledu auta - z obrázků si navíc udělá představu každý sám.

Všude hodně místa

Jak už bylo mnohokrát napsáno, hlavní předností Superbu je nadbytek místa na zadních sedadlech. Vzadu je zkrátka místa jako v obýváku. I když posunete přední sedačky úplně dozadu, posadí se tam pohodlně i urostlý mládenec. Tedy - bude mít dostatek místa pro kolena, nicméně nad hlavou už to bude horší. Kvůli svažující se střeše se chlapíci nad 190 cm budou muset trochu přiohnout nebo se posunout na sedadle dopředu. Sedačky jsou perfektně tvarované, sedí se zde opravdu královsky. Až se mi zdá, že místa je vzadu až příliš mnoho.

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Superb je dlouhé auto s opravdu velkým rozvorem. Zadní partie se mi
vzhledem k délce celého auta zdá docela krátká - nevýhodou je tedy
menší kufr. Kvůli svažující se střeše mají vzrostlí jedinci na zadních sedadlech
méně místa nad hlavou.

Pokud se ale budete chtít vzadu usadit tři, už to bude horší. Prostřední sedačka je tvrdá a v místě opěradla je výklopná loketní opěrka. V ní se skrývá místo na pár věciček a držáky na dva nápoje. Za opěrkou se pak skrývá praktický vak na lyže, díky němuž lze bez problému lyže z kufru protáhnout až mezi přední sedačky. Problematické je jen jeho skládání, místo na něj je opravdu malinké. Pokaždé, když ho někdo vyhodí ven, začínám zuřit - opravdu mě to skládání nebaví. Ale to všechno už víte, tedy pokud jste četli naše starší články. Pojďme se stručně podívat na motorizaci.

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Zadní partie mi nápadně připomíná Passat, přesto k ní
ale nemá žádné výhrady * Kufr je vzhledem k velikosti
auta docela malý, zdaleka nedosahuje na Octavii.

Automat pro pohodlnou jízdu

Testovaný Superb měl nejdražší motor z pěti nabízených - 2,5 litru TDI s šesti válci. Běžný český člověk asi bude chtít manuální řazení, nicméně tento Superb měl v útrobách automat Tiptronic (znáte reklamu s Elvisem?) s možností sekvenčního řazení. Pocity z jízdy mám rozporuplné: na jedné straně silný motor, na druhé straně pocit ztráty plné kontroly. Zkrátka automat má svoji hlavu a občas se chová jinak, než potřebujete. Proto jsem převážně využíval manuálního sekvenčního řazení, jen ve městech jsem kvůli pohodlí přepnul na automat.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Mezi zadními sedadly je praktická opěrka, z níž lze udělat
i malý jídelní stoleček * Pokud posunete přední sedadlo
do krajní pozice, ja na zadním místa místa jako v obýváku.

Ačkoliv jsou motory TDI od VW dost hlučné, uvnitř jej prakticky neuslyšíte. Jakmile se zahřeje, není v nízkých otáčkách prakticky slyšet a ve vysokých otáčkách zvuk motoru přehluší aerodynamický hluk. Zkrátka škodovka zde odvedla kus dobré práce. Samozřejmě že zvenku slyšíte klasický traktor, ale komu to vadí - řidič přece sedí uvnitř.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Jsou-li přední sedačky nastaveny tak, aby cestující vpředu měli
dostatek místa (tím myslím, že si mohou klidně natáhnout nohy),
zbývá na zadních sedačkách stále dost místa pro pohodlné cestování.

Jede, když na to šlápnete

Dynamika nafťáku je poměrně dobrá, motor dokáže s jedenapůltunovým autem docela dobře zacvičit. Důležité je držet otáčky někde nad osmnácti sty, což se s automatem dá jen tehdy, pokud pořádně šlapete na plyn. Nejlepší jízdní dynamiky dosáhnete přepnutím na sekvenční řazení, kdy máte motor daleko více pod kontrolou. Pro sportovní jízdu tento motor ale není, hodí se spíše na klidné svezení. Při rozjezdu se navíc chová dost letargicky a je nutné pořádně autu šlápnout za krk, aby se pohnulo. Tehdy samozřejmě stoupá aktuální spotřeba hodně vysoko a pohled na palubní počítač není nijak radostný. Během testu auto spořádalo nějakých devět litrů na sto kilometrů, většinou jsem jezdil po městě a po dálnici; při krátkých jízdách po městě se připravte i na dvanáct litrů. Na běžných silnicích se můžete dostat i pod osm, ale je to spíše výjimka.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Pod kapotou není ani kousek místa, šestiválec vše vyplňuje
do poslední skulinky * Přístrojová deska je sice spartánská
a německy strohá, zato však plně ergonomická. Jen by
nemusela být tak podobná Octavii.

Jízdní vlastnosti Superbu jsou příkladné. Auto je odpružené lépe než ostatní škodovky, takže se přes nerovnosti přenáší plavně a bez velkých rázů. Nicméně v zatáčkách za to platí větším náklonem, nedotáčivostí způsobenou těžkým motorem a také občasným odskočením zádi, což je pravděpodobně důsledek velkého rozvoru; naštěstí velmi brzy zasáhne ESP. Superb ale není závodnička a do zatáček s ním jeho majitelé pojedou určitě způsobně a pěkně pomalu - je to přece jen reprezentativní model.

Za ty peníze…

Superb je velmi vyspělé auto s příkladným zpracováním - nikde nic neskřípe a nevrže, plasty působí hodnotně. Kromě mě docela překvapila cena a výbava, za něco málo přes milion a tři sta tisíc dostanete výkonný motor s rozumnou spotřebou, interiér v kůži a elektrice (obě přední sedačky, všechna okna, vyhřívání sedaček vpředu i vzadu, climatronic apod.), osm airbagů, ABS, ASR i ESP. Kromě toho měl testovaný model navigační panel, který má ale jednu nevýhodu - neumí přehrávat hudební cédéčka (jen datová s mapami). Proto si v tomto případě musíte dokoupit changer (standardně na šest CD). Rovněž je škoda, že zatím není mapa pro Českou republiku, to by se ale mělo v brzké době napravit.

bazar

VW CC 2
Rok výroby: 2012
Stav: 107 251 km
Cena: 430 000 Kč
VW Transporter 2
Rok výroby: 2011
Stav: 175 197 km
Cena: 350 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2008
Stav: 157 600 km
Cena: 164 000 Kč
VW Caddy 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 138 044 km
Cena: 320 000 Kč
VW Touareg 3
Rok výroby: 2010
Stav: 241 592 km
Cena: 300 000 Kč
VW Golf Plus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 142 596 km
Cena: 240 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků