O Superbu jsme na AutoRevue.cz psali již několikrát, proto jeho vlastnosti pro vás zcela jistě nejsou tajemstvím. Tentokrát jsme zkusili jezdit s motorem 1,9 TDI s výkonem 96 kW, který se nachází uprostřed výkonového spektra dieselových motorů.
Hodně místa pro nohy, málo po hlavu
To, že je Superb snad až zbytečně velký, již víte – na zadních sedadlech je nadbytek místa, běžně rostlí lidé se budou cítit jako v obýváku; klidně si dáte nohu přes nohu. Ovšem kvůli stavbě zadní partie karoserie budou mít nad hlavou nedostatek místa lidí, kteří mají více než 190 cm. Takoví se bohužel musí trošku v sedačce sesunout, naštěstí je kam, místa před koleny je dostatek.
Kufr nepřesvědčil
Naopak si musím trošku postěžovat na nepříliš velký zavazadlový prostor, který má jen 460 litrů a malý přístupový otvor. I malá Fabia sedan má 438 litrů, tedy jen o něco méně. Přitom by stačilo trošku posunout sedačky dopředu a hned by se našlo nějakých padesát litrů navrch. Je ale jasné, proč to Škodovka neudělala – takto může marketing zákazníky masírovat reklamami, kde si cestující dávají nohu přes nohu. U Octavie zase vyzdvihují velký kufr, ale o málu místa na zadních sedadlech se mlčí.
Bílá kůže je elegantní
Kvalita zpracování interiéru je ale příkladná, což je příznačné pro všechny automobily koncernu. Při přejezdu nerovností nikde nic nerezonovalo, na druhou stranu měl vůz najeto jen pět tisíc kilometrů. Výbava Elegance, kterou jsme testovali, měla v interiéru světlou kůži, která působila velmi luxusně, bohužel se docela špinila. Kompromisem je kůže tmavá, která sice nevypadá tak dobře, ale na druhou stranu vypadá déle čistá.
Kvůli svažující se zádi není na zadních sedadlech zrovinka ustláno pro vzrostlé cestující.
Nezabloudíte
V základní výbavě „našeho“ superbu byla rovněž navigace, kterou jsme mohli zkusit s českou mapou. Ta se objevila v nabídce Škodovky teprve nedávno a i když není příliš podrobná, je to konečně důvod, proč osmdesát tisíc do navigace investovat. V současné mapě jsou silnice první a druhé třídy, podrobná mapa Prahy a Mladé Boleslavi. V dubnu se objeví mapa s většinou silnic třetí třídy a dalšími velkými městy jako Brno nebo Ostrava. O navigaci chystáme větší článek, takže se nyní nebudu „rozplývat“.
Za 76 tisíc si můžete pořídit navigaci, za českou mapu dáte necelé tři tisíce.
Motor je úsporný, ale vlažný
Oproti nejdražšímu šestiválcovému turbodieselu o objemu 2,5 litru je testovaný čtyřválec 1,9 s výkonem 96 kW podstatně úspornější. Může za to i manuální pětistupňová převodovka, zatímco v testovaném šestiválci byl automat. Za čtrnáct dní jsme s vozem najeli necelých tři tisíce kilometrů (včetně cesty do rakouských Alp) s průměrnou spotřebou 6,8 litru, což je hodně slušné. Jízdní výkon ovšem už tak kladně hodnotit nelze, rozdíl oproti šestiválci byl výrazný, a to nejen v horším zrychlení, ale také neochotě rozjet se na více než 150 km/h. Nad tři tisíce otáček se motoru moc nechtělo.
Pokud motor točil pod 1700 otáček, bylo zrychlení velmi vlažné, řidič musel hodně šlápnout na plyn; je to jasné, turbo zapíná až za touto hranicí. Pro lepší ekonomiku provozu na dálnici by rovněž slušela šestka. Tento motor je oproti šestiválci hlučnější a méně kultivovaný. Při studeném startu při teplotách pod bodem mrazu bylo hodně slyšitelné charakteristické klepání.
Jako v kočáru
Podvozek superbu je naladěn na pohodlnou jízdu na dlouhé trasy; k tomu přispívají i pohodlné sedačky. Ačkoliv nebyl vyloženě měkký, na nerovnostech poměrně dobře tlumil rázy, i ve vyjetých kolejích dobře držel stopu. Až na trošku měkčí posilovač mi nepřipravil žádná překvapení, choval se tak, jak jsem od tak velkého vozu očekával. Vzhledem těžší přídi lze omluvit i vrozený sklon k neotáčivosti, naštěstí všechny řidičovy chyby ihned koriguje sériové ESP. Na sedmnáctipalcových litých kolech vypadá super opravdu velmi dobře.
Dobré auto (vyšší) střední třídy
Škoda Superb je opravdu velmi povedené auto, které může směle konkurovat zahraniční konkurenci. V maximální výbavě s tímto motorem stojí těsně pod milion, připlácí se jen za navigaci. Nejlevnější provedení s dvoulitrem pořídíte za 689 tisíc, což není na tak prostorný vůz mnoho; pravda, zejména asijská konkurence je levnější, ale s tím se nedá nic dělat.
Pokud vás superb zajímá, přečtěte si další naše články v sekci Související.