Test: Škoda Superb s dieselovým čtyřválcem 1,9 TDI 96 kW

O Superbu jsme na AutoRevue.cz psali již několikrát, proto jeho vlastnosti pro vás zcela jistě nejsou tajemstvím. Tentokrát jsme zkusili jezdit s motorem 1,9 TDI s výkonem 96 kW, který se nachází uprostřed výkonového spektra dieselových motorů.
Test: Škoda Superb s dieselovým čtyřválcem 1,9 TDI 96 kW

Hodně místa pro nohy, málo po hlavu

To, že je Superb snad až zbytečně velký, již víte – na zadních sedadlech je nadbytek místa, běžně rostlí lidé se budou cítit jako v obýváku; klidně si dáte nohu přes nohu. Ovšem kvůli stavbě zadní partie karoserie budou mít nad hlavou nedostatek místa lidí, kteří mají více než 190 cm. Takoví se bohužel musí trošku v sedačce sesunout, naštěstí je kam, místa před koleny je dostatek.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Kufr nepřesvědčil

Naopak si musím trošku postěžovat na nepříliš velký zavazadlový prostor, který má jen 460 litrů a malý přístupový otvor. I malá Fabia sedan má 438 litrů, tedy jen o něco méně. Přitom by stačilo trošku posunout sedačky dopředu a hned by se našlo nějakých padesát litrů navrch. Je ale jasné, proč to Škodovka neudělala – takto může marketing zákazníky masírovat reklamami, kde si cestující dávají nohu přes nohu. U Octavie zase vyzdvihují velký kufr, ale o málu místa na zadních sedadlech se mlčí.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Bílá kůže je elegantní

Kvalita zpracování interiéru je ale příkladná, což je příznačné pro všechny automobily koncernu. Při přejezdu nerovností nikde nic nerezonovalo, na druhou stranu měl vůz najeto jen pět tisíc kilometrů. Výbava Elegance, kterou jsme testovali, měla v interiéru světlou kůži, která působila velmi luxusně, bohužel se docela špinila. Kompromisem je kůže tmavá, která sice nevypadá tak dobře, ale na druhou stranu vypadá déle čistá.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Kvůli svažující se zádi není na zadních sedadlech zrovinka ustláno pro vzrostlé cestující.

Nezabloudíte

V základní výbavě „našeho“ superbu byla rovněž navigace, kterou jsme mohli zkusit s českou mapou. Ta se objevila v nabídce Škodovky teprve nedávno a i když není příliš podrobná, je to konečně důvod, proč osmdesát tisíc do navigace investovat. V současné mapě jsou silnice první a druhé třídy, podrobná mapa Prahy a Mladé Boleslavi. V dubnu se objeví mapa s většinou silnic třetí třídy a dalšími velkými městy jako Brno nebo Ostrava. O navigaci chystáme větší článek, takže se nyní nebudu „rozplývat“.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Za 76 tisíc si můžete pořídit navigaci, za českou mapu dáte necelé tři tisíce.

Motor je úsporný, ale vlažný

Oproti nejdražšímu šestiválcovému turbodieselu o objemu 2,5 litru je testovaný čtyřválec 1,9 s výkonem 96 kW podstatně úspornější. Může za to i manuální pětistupňová převodovka, zatímco v testovaném šestiválci byl automat. Za čtrnáct dní jsme s vozem najeli necelých tři tisíce kilometrů (včetně cesty do rakouských Alp) s průměrnou spotřebou 6,8 litru, což je hodně slušné.  Jízdní výkon ovšem už tak kladně hodnotit nelze, rozdíl oproti šestiválci byl výrazný, a to nejen v horším zrychlení, ale také neochotě rozjet se na více než 150 km/h. Nad tři tisíce otáček se motoru moc nechtělo. 

Pokud motor točil pod 1700 otáček, bylo zrychlení velmi vlažné, řidič musel hodně šlápnout na plyn; je to jasné, turbo zapíná až za touto hranicí. Pro lepší ekonomiku provozu na dálnici by rovněž slušela šestka. Tento motor je oproti šestiválci hlučnější a méně kultivovaný. Při studeném startu při teplotách pod bodem mrazu bylo hodně slyšitelné charakteristické klepání.

Jako v kočáru

Podvozek superbu je naladěn na pohodlnou jízdu na dlouhé trasy; k tomu přispívají i pohodlné sedačky. Ačkoliv nebyl vyloženě měkký, na nerovnostech poměrně dobře tlumil rázy, i ve vyjetých kolejích dobře držel stopu. Až na trošku měkčí posilovač mi nepřipravil žádná překvapení, choval se tak, jak jsem od tak velkého vozu očekával. Vzhledem těžší přídi lze omluvit i vrozený sklon k neotáčivosti, naštěstí všechny řidičovy chyby ihned koriguje sériové ESP. Na sedmnáctipalcových litých kolech vypadá super opravdu velmi dobře.

Dobré auto (vyšší) střední třídy

Škoda Superb je opravdu velmi povedené auto, které může směle konkurovat zahraniční konkurenci. V maximální výbavě s tímto motorem stojí těsně pod milion, připlácí se jen za navigaci. Nejlevnější provedení s dvoulitrem pořídíte za 689 tisíc, což není na tak prostorný vůz mnoho; pravda, zejména asijská konkurence je levnější, ale s tím se nedá nic dělat.

Pokud vás superb zajímá, přečtěte si další naše články v sekci Související.

bazar

Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 163 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků