TEST: Škoda Superb je pořádný kus auta

Domácí automobilka Škoda má po padesáti letech ve svém výrobním programu automobil, jenž uspokojí i ty nejvyšší nároky. Nový model Superb stojí na startovní čáře. Jaký je?
TEST: Škoda Superb je pořádný kus auta
Rozjet výrobu reprezentativního vozu, u kterého je skvělá kvalita hned od začátku nezbytným předpokladem úspěchu není jednoduché, a tak se Škody Superb začnou na našich silnicích ve větším počtu vyskytovat až koncem února. U prodejců značky se však již nyní objevily první Superby, jeden z nich jsme i podrobili redakčnímu testu.

Čím je

Odpověď na otázku, do které automobilové kategorie Superb patří, není jednoznačná. Sama automobilka Superb vydává za vůz střední třídy. Je to logické, protože většinu použité techniky (motory, Klepněte pro větší obrázekkomponenty podvozku) známe již z VW Passat, jenž je typickým zástupcem střední třídy.

Jenže pro potřeby Škody byl o deset cm zvětšen rozvor náprav, čímž se dostáváme do zcela jiných dimenzí. Vozy střední třídy mívají tuto hodnotu, která určuje vnitřní prostornost modelu, Klepněte pro větší obrázekmaximálně na úrovni 2750 mm (Citroen C5, Renault Laguna, Ford Mondeo), Superb však má mezi přední a zadní nápravou celých 2803 mm, čímž překonává i mnoho vozů vyšší střední třídy. Pro příklad: jen 2760 mm má Audi A6 a jen o dva centimetry více Mercedes-Benz třídy E. Reprezentativní poslání Superbu naznačuje též jeho karosérie. Vůz je totiž klasickým sedanem, u nějž nelze 462 litrů zavazadlového prostoru dále zvětšit sklopením zadních sedaček.

Jak vypadá

Velkých rozměrů vozu si všimnete pouze, máte-li nablízku přímé Klepněte pro větší obrázeksrovnání. Jinak Superb vyhlíží v tomto směru nenápadně. Na druhou stranu tak vynikne hlavní kouzlo vozidla - schopnost maskovat svou velikost. Díky už typické usměvavé masce a značné oblosti celé čelní partie se Škoda Superb tváří neobvykle přívětivě, nikoliv povýšeně jako mnohé konkurenční vozy. Kéž by se tak vstřícně, jako tato mladoboleslavská novinka tvářil i například krajský hejtman, který z něj bude vystupovat.

Konzervativní duch vládne i vnitřku vozu. Přístrojová deska ze všeho nejvíce připomíná sesterský Volkswagen Passat. Na tak Klepněte pro větší obrázekověřeném základním konceptu není víceméně co zkazit, a tak snad jen dvě výtky. K úrovni vozu má Superb příliš obyčejný volant, jenž hodně připomíná volanty Octávií či Fabie Junior. Zamlouvat se leckomu nebude ani malá čitelnost tachometru – chvíli trvá, než mezi čísly 120 a 150 najdete předpisovou „stotřicítku“, což je daň za velkorysé vyznačené maximum 270 km/h.

Naopak potěší protažení středové konzoly až za přední sedačky, kde na jejím konci má vzadu sedící státník k dispozici ovládání příplatkového vyhřívání sedaček a výdech topení. Vůbec o tepelnou pohodu zadních cestujících je velmi dobře postaráno – svědčí o tom třeba i výdechy topení směřující z pod předních sedaček na jejich nohy.

Jak jezdí

Důstojně, třeba i rychle, ale nikoliv ostře. Tak zní ve zkratce Klepněte pro větší obrázekodpověď na dojmy z několika prvních stovek kilometrů absolvovaných za volantem Škody Superb. Doménou rozměrného vozu je rozhodně plynulá jízda, ale k projíždění zatáček smykem není příliš svolný žádný automobil této kategorie, Superb má mezi nimi navíc asi nejkomfortnější nastavení podvozku, a je určitě o dost měkčí než Volkswagen Passat. Po rozbité pražské dlažbě letí s klidem, že jím nebudete zklamání ani po přesednutí do tradičních měkkých aut Mercedes-Benzu třídy E či Citroenu C5. Má-li ten, kdo si hoví v rozměrném a překvapivě měkkém křesle za volantem alespoň trochu nadání pro Klepněte pro větší obrázekplynulou jízdu, pak jsou i náklony karosérie vzhledem k celkové měkkosti podvozku na přijatelné úrovni a s vozem lze dosahovat vysokých rychlostních průměrů.

Při prudkém vyhýbacím manévru se vůz nakloní samozřejmě více, ale podstatné je, že i v nich se chová plynule a především nepřekvapí náhlým vybočením zádi. Rovněž pochválit je třeba Klepněte pro větší obrázekúčinnost tlumičů pérování, jež v každé situaci zabraňovaly rozhoupání karosérie, což značně ulehčovalo zvládnutí smyku, který po prudkém vyhýbacím manévru obvykle následuje. Chcete-li jasný verdikt, tak podvozek Škody Superb poskytuje maximální pohodlí, minimální pocit rychlosti a jeho aktivní bezpečnost přesto neklesá pod úroveň obvyklou mezi konkurencí. Potvrzuje to i čtveřice účinných kotoučových brzd, na druhou stranu posilovač řízení je až příliš účinný zejména ve vyšších rychlostech.

Jaké TDI

Značkou nejvyšší kvality přeplňovaným vznětových motorů jsou již deset let písmena TDI. Pod kapotou testované Škody Superb pracovalo slabší ze dvou nabízených „té-dé-íček“, tedy čtyřválec o objemu 1,9 litru, jenž díky systému přímého vstřikování pumpa-Klepněte pro větší obrázektryska (dokáže v podstatě to samé co populární Common-Rail) vyvine velký maximální výkon 96 kW a hlavně vrchol točivého momentu 285 Nm je již při 1750 otáčkách.

Motor zabírá s takovou razancí, že se ani nechce věřit těm téměř patnácti metrákům, které pohání. V jakékoliv jízdní situaci nám jeho zátah připadal naprosto dostatečný, pouze od 180 do praktického maxima asi 210 km/h, nebylo jeho zrychlení již takové, jaké by si mnozí u dálničního korábu přáli. Pětistupňová převodovka má poměrně dlouhé převody, přesto bychom při rychlé jízdě po dálnici uvítali ústrojí šestistupňové, jaké mají například Passaty vybavené stejným motorem.

Obrovským, i když vzhledem k ceně vozu ne zas tak podstatným, překvapením pro nás byla spotřeba paliva. I když jsme cestovali po dálnicích 150 km/h, nepřesáhla na stokilometrové trase hranici šest Klepněte pro větší obrázeklitrů. Ani v městském provozu jsme nespotřebovali více než 7,5 litru a snaha o úspornou jízdu mimo město nám pak na stokilometrové dráze ušetřila další dva litry nafty. Tak úsporný není žádný jiný reprezentativní automobil.

Abychom však jenom nechválili: Superb s motorem 1,9 TDI je uvnitř dosti hlučný. Konkurenční Citroen C5 2,2 HDI i Renault Laguna 1,9 dCi jsou na tom v tomto ohledu o dost lépe. A též s oblaky sazí létajícími při prudké akceleraci z výfuku si řídicí jednotka motoru 1,9 TDI příliš hlavu neláme.

ŠKODA SUPERB 1,9 TDI ELEGANCE

Čtyřdvéřový vůz střední až vyšší střední třídy.

MOTOR: vznětový čtyřválec přeplňovaný výfukovým turbodmychadlem, vstřikovací systém „pumpa-tryska“, zdvihovým objem 1896 cm3, největší výkon 96 kW při 4000 ot./min., největší točivý moment 285 N.m při 1750 ot./min.

PROVOZ: pohon předních kol, max. rychlost 205 km/h, zrychlení 0-100 km/h za 10,4 s, průměrná spotřeba paliva 5,7 l/100 km.

ROZMĚRY: vnější 4803x1765x1469 mm, zavazadlový prostor 462 litrů, palivová nádrž 62 l.

CENA: základní 868 900 Kč, testovaný model 991 900 Kč (rádio Škoda Symphony, parkovací asistent, sedmnáctipalcová litá kola, metalický lak, alarm s hlídáním vnitřního prostoru, vyhřívaná přední sedadla, elektricky ovládané střešní okno, malý kožený paket a koberce).

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků