Kapitoly článku:
- Od začátku…?, Těžký úvod, Superb včera a dnes, Pojďme na to!
- Testovaný vůz, Nabídka verzí, Široká škála motorů, Nezaměnitelný
- Na palubu!, Vzadu jako v salonu, Zavazadelník prostorný i praktický
- Za volantem, Rozsáhlá výbava, Na silnici
- Motor = požitek, Spíše na dálnici, A vystupujeme
- Technické údaje, Naměřené hodnoty
- Kompletní fotogalerie
Motor = požitek
Šestiválcový motor s objemem bezmála čtyř litrů a atmosférickým plněním je v intencích dnešní střední třídy skutečným zjevením. A najde se ještě stále dost motoristů, kteří jeho nenahraditelné přednosti dokáží ocenit. Příčně uložený agregát 3,6 FSI s válci do V má klidný chod a v běžném provozu jej prakticky neslyšíte (viz. tabulky naměřených hodnot – měření hlučnosti).
Atmosféricky plněný vidlicový šestiválec s objemem 3,6 l jede a zní daleko lépe, než vypadá
Řídicí jednotka umě využívá předností motoru a dvouspojkové převodovky, takže k této kombinaci nelze mít výhrad. Při cestování běžnými rychlostmi udržuje otáčky motoru okolo 1 400 ot./min., což přispívá k akustickému komfortu jízdy a snižování spotřeby. Pokud však plyn prošlápnete k podlaze (před tímto krokem ale doporučuji zkontrolovat stav paliva v nádrži…), ozve se onen podmanivý, zvukově plný a životaplný zpěv, který dnes bohužel už jen tak neuslyšíte.
Dvouspojková převodovka DSG pracuje bezchybně a změny převodů zaznamenáte pouze na výkyvech otáčkoměru. Její reakce jsou velmi rychlé, a to i při podřazování ve chvíli potřeby maximálního zrychlení. Superb 3,6 FSI má k dispozici ohromnou výkonovou rezervu, takže jeho zrychlení je impozantní nejen z klidu či nízkých rychlostí, ale také z rychlostí blížících se hranici 200 km/h.
Spíše na dálnici
Ačkoli byla řada dílů podvozku, včetně výkonných brzd, převzata z Volkswagenu Passat R36 se stejným, ale na vyšší výkon naladěným motorem, přesto vám bude brzy jasné, že Superb 3,6 FSI není sportovní automobil. Trakci má vynikající a v běžném provozu ani nepoznáte, že pohon zadních kol se připíná elektronicky až v případě ztráty adheze kol předních.
Řízení svým tupým, byť dostatečně přesným odladěním nijak nevybočuje ze standardů VW Group, nabízí však překvapivě velký rejd, díky kterému se i s bezmála pětimetrovým vozem manévruje a parkuje velmi snadno. Výkonné brzdy si zaslouží jen slova chvály, ani po opakovaném razantním použití neztrácejí chuť k životu, ale možná by nemusely být v nástupu účinku až tak ostré.
Také detaily působí nečekaně kvalitním dojmem
Superb 3,6 FSI je dost těžký na předek, přičemž na vině je nejspíš velká hmotnost vidlicového šestiválce, díky čemuž je Superb 3,6 FSI DSG 4x4 ještě takřka o 100 kg těžší než dieselové provedení Superb 2,0 TDI DSG 4x4. Důsledkem je citelná nedotáčivost, která je v zatáčkách protivná, ale na sněhu chvílemi až nebezpečná. A „čtyřkolka“ vám nijak výrazně nepomůže.
A vystupujeme
1 238 100 Kč. Je to moc, nebo málo? Přesně tolik totiž zkoušená Škoda Superb stála, ano, více než dvakrát tolik co Superb v základním provedení. A za tyto peníze již máte z čeho vybírat, přičemž můžete zabrousit i do „prémiovek“. Superb 3,6 FSI na silnicích zůstane raritou, takže plní spíše úlohu auta typu „hele co my umíme!“.
Tento Superb je vozem předurčeným na dlouhé cesty vysokými rychlostními průměry, které poněkud kazí jen časté zastávky u čerpacích stanic
Dosud jsme (až na jedinou drobnou poznámku) nenaráželi na spotřebu. Záhy seznáte proč: je ohromná. Zákazník takového auta ji zřejmě řešit nebude, ale stejně, komu by se chtělo jezdit po městě za 17 l/100 km? A o tolik si Superb 3,6 FSI skutečně řekne. Na dálnici se ani při ustálené rychlosti 130 km/h nedostanete pod 10 l/100 km a v mimoměstské provozu spotřebu stáhnete pod 8,5 l/100 km jen s větrem v zádech.
A na závěr ještě několik posledních snímků. Zvláště pohled na ozdobné koncovky výfuků je opravdu impozantní...
S vozem Škoda Superb 3,6 FSI jsme ujeli přes 1 000 km s třetinovými podíly dálnice, města a venkova a průměrnou spotřebou 12,8 l/100 km. Z tohoto ohledu hodnotíme objem palivové nádrže 60 l jako velmi nízký, budete rádi, pokud na jednu nádrž otočíte trasu Praha - Brno - Praha.
Je to auto pro patrioty, majitele firem s flotilami škodovek nebo pro ty, kteří si chtějí užít motoru dokud je ještě čas...