Je opulentně luxusní, vyzývavě rychlý a rozmařile žíznivý. Za jeho cenu pořídíte dva Superby 1,4 TSI a zbude vám na exotickou dovolenou.
Kapitoly článku:
- Od začátku…?, Těžký úvod, Superb včera a dnes, Pojďme na to!
- Testovaný vůz, Nabídka verzí, Široká škála motorů, Nezaměnitelný
- Na palubu!, Vzadu jako v salonu, Zavazadelník prostorný i praktický
- Za volantem, Rozsáhlá výbava, Na silnici
- Motor = požitek, Spíše na dálnici, A vystupujeme
- Technické údaje, Naměřené hodnoty
- Kompletní fotogalerie
Od začátku…?
Superb, vlajková loď automobilky Škoda, se ve svém stávajícím provedení prohání po světových silnicích již bezmála čtyři roky. Nevěříte? Věřte. A i po této době ze zástupu konkurence stále ční. Je to ve většině ohledů opravdu vynikající automobil, což musí ocenit i ti nejzarputilejší nepřátelé Škodovky a VW Group.


Škoda Superb I (2001 - 2008)
Když mladoboleslavská Škoda uváděla po více než půl století svůj první novodobý luxusní automobil, mohla si dovolit porušit mezinárodně dodržovanou úmluvu automobilek a opatřit jej jménem v podobě hodnotícího přívlastku. Začínala totiž vlastně tam, kde po druhé světové válce, kdy ještě dohoda neplatila, skončila: obnovením řady Superb (= jedinečný, nádherný, skvělý…).
Těžký úvod
Není pochyb o tom, že první novodobý Superb, představený na podzim v roce 2001 ve Frankfurtu, nebyl vysloveně správným tahem. Jeho vzhled byl unylou, nenápaditou směsicí rysů Octavie I a Passatu a ani extrémní prostor pro cestující na zadních sedadel nemohl vyvážit ostatní neduhy.
Tento Passat protažený do podoby bizarního jezevčíka vypadal jako edice pro čínské soudruhy, jezdil prakticky pouze rovně a do objemného kufru jste skrze malé víko nic většího nenaložili. Není tedy divu, že Superby I se dnes prodávají levněji než srovnatelně staré Octavie, přičemž jde o velmi oblíbená auta v malých městech na východním Slovensku, Polsku či Ukrajině.
Přesto měl Superb I pro značku Škoda (a hlavně Superb aktuální generace) ohromný význam. Zprvu vykazoval velmi slabé prodeje, a když v dubnu 2002 dosedl na Piëchovu sesli předsedy představenstva VW AG Bernd Pischetsrieder, jedním z jeho prvních záměrů bylo Superb „zaříznout“. Nevycházel tehdy jen z ekonomických rozvah, ale také z principu ochrany sociálních jistot dělníků v Německu.
Superb včera a dnes
Netrvalo však dlouho a Superb I se podařilo nepříznivý vliv zvrátit natolik, že projekt Superb II dostal volnou cestu. Zákazníci již pochopili, že se Škoda Auto vrací do elity automobilových producentů a přestali se bát koupit si za stejné peníze na místo VW Passat prakticky identicky koncipovaný, nicméně daleko větší a působivěji vypadající automobil. Superb I ale začal bodovat hlavně coby oblíbený flotilový vůz.



Škoda Superb II (2008 - dodnes)
Zatímco Superb I byl marketingovým oddělením mateřské automobilky poněkud nešikovně tlačen do segmentu vyšší střední třídy (Passat s extrémním místem pro nohy cestujících na zadních sedadlech tam opravdu neměl co dělat), Superb II byl nasměrován do třídy střední (nicméně v některých statistikách se stále drží původního řazení ve vyšší střední). Oproti svému předchůdci Superb II konečně nabízí také karoserii kombi a zákazníky stále žádanější soustavu pohonu všech kol (byť nikoli trvalého, ale připojitelného).
Do střední třídy stávající Škoda Superb skutečně pasuje lépe, nabízí více než dostatečně širokou škálu pohonných jednotek a moderních výbavových prvků, přičemž nabídka prostoru pro posádku a její zavazadla ji řadí na samou špici segmentu. Na rozdíl od první generace je současný Superb skutečně svérázným automobilem, který si s žádným jiným nespletete, ať již jde o zpracování předního a zadního čela, nebo proporce středové části karoserie.
Pojďme na to!
Superb II se za čtyři roky své výroby stal již zcela běžným koloritem našich silnic a snad každý z nás s ním někdy jel nebo jezdil. A s freudovskou paralelou řečeno, kdo tvrdí opak, jezdí s ním dodnes. Proto snad ani nemá smysl detailně rozebírat jeho jednotlivé skupiny, z nichž většina je navíc společná jiným vozům koncernu VW Group.



Superb II vyniká robustní přídí s originálně působícími svítilnami
Proto si v tomto testu dovolíme opustit tradiční strukturu se zažitými kategoriemi a budeme si všímat spíše specifických prvků zkoušeného vozu a aktuální nabídky verzí a výbavových prvků nabízených pro řadu Superb. „Naším“ vozem se stala skutečná rarita, podobné auto v běžném provozu asi jen tak nepotkáte.
Šlo totiž o Superb opatřený velkoobjemovým, atmosféricky plněným zážehovým šestiválcem 3,6 l V6 (se všemi jeho přednostmi i neduhy), jaký se v intencích střední třídy dnes již prakticky nevykytuje.