Test: Škoda Superb 3,6 FSI Exclusive - jiná liga

Je opulentně luxusní, vyzývavě rychlý a rozmařile žíznivý. Za jeho cenu pořídíte dva Superby 1,4 TSI a zbude vám na exotickou dovolenou.
Seznam kapitol
  1. Od začátku…?, Těžký úvod, Superb včera a dnes, Pojďme na to!
  2. Testovaný vůz, Nabídka verzí, Široká škála motorů, Nezaměnitelný
  3. Na palubu!, Vzadu jako v salonu, Zavazadelník prostorný i praktický
  4. Za volantem, Rozsáhlá výbava, Na silnici
  5. Motor = požitek, Spíše na dálnici, A vystupujeme
  6. Technické údaje, Naměřené hodnoty
  7. Kompletní fotogalerie

Od začátku…?

Superb, vlajková loď automobilky Škoda, se ve svém stávajícím provedení prohání po světových silnicích již bezmála čtyři roky. Nevěříte? Věřte. A i po této době ze zástupu konkurence stále ční. Je to ve většině ohledů opravdu vynikající automobil, což musí ocenit i ti nejzarputilejší nepřátelé Škodovky a VW Group.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Škoda Superb I (2001 - 2008)

Když mladoboleslavská Škoda uváděla po více než půl století svůj první novodobý luxusní automobil, mohla si dovolit porušit mezinárodně dodržovanou úmluvu automobilek a opatřit jej jménem v podobě hodnotícího přívlastku. Začínala totiž vlastně tam, kde po druhé světové válce, kdy ještě dohoda neplatila, skončila: obnovením řady Superb (= jedinečný, nádherný, skvělý…). 

Těžký úvod

Není pochyb o tom, že první novodobý Superb, představený na podzim v roce 2001 ve Frankfurtu, nebyl vysloveně správným tahem. Jeho vzhled byl unylou, nenápaditou směsicí rysů Octavie I a Passatu a ani extrémní prostor pro cestující na zadních sedadel nemohl vyvážit ostatní neduhy.

Test ojeté Škody Superb V6 TDI: jezevčík v letech

Test ojeté Škody Superb V6 TDI: jezevčík v letech

Tento Passat protažený do podoby bizarního jezevčíka vypadal jako edice pro čínské soudruhy, jezdil prakticky pouze rovně a do objemného kufru jste skrze malé víko nic většího nenaložili. Není tedy divu, že Superby I se dnes prodávají levněji než srovnatelně staré Octavie, přičemž jde o velmi oblíbená auta v malých městech na východním Slovensku, Polsku či Ukrajině.

První test nové Škody Superb: o třídu výše

První test nové Škody Superb: o třídu výše

Přesto měl Superb I pro značku Škoda (a hlavně Superb aktuální generace) ohromný význam. Zprvu vykazoval velmi slabé prodeje, a když v dubnu 2002 dosedl na Piëchovu sesli předsedy představenstva VW AG Bernd Pischetsrieder, jedním z jeho prvních záměrů bylo Superb „zaříznout“. Nevycházel tehdy jen z ekonomických rozvah, ale také z principu ochrany sociálních jistot dělníků v Německu.

Superb včera a dnes

Netrvalo však dlouho a Superb I se podařilo nepříznivý vliv zvrátit natolik, že projekt Superb II dostal volnou cestu. Zákazníci již pochopili, že se Škoda Auto vrací do elity automobilových producentů a přestali se bát koupit si za stejné peníze na místo VW Passat prakticky identicky koncipovaný, nicméně daleko větší a působivěji vypadající automobil. Superb I ale začal bodovat hlavně coby oblíbený flotilový vůz.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Škoda Superb II (2008 - dodnes)

Zatímco Superb I byl marketingovým oddělením mateřské automobilky poněkud nešikovně tlačen do segmentu vyšší střední třídy (Passat s extrémním místem pro nohy cestujících na zadních sedadlech tam opravdu neměl co dělat), Superb II byl nasměrován do třídy střední (nicméně v některých statistikách se stále drží původního řazení ve vyšší střední). Oproti svému předchůdci Superb II konečně nabízí také karoserii kombi a zákazníky stále žádanější soustavu pohonu všech kol (byť nikoli trvalého, ale připojitelného).

Test Škoda Superb 1,6 TDI GreenLine: zelinář

Test Škoda Superb 1,6 TDI GreenLine: zelinář

Do střední třídy stávající Škoda Superb skutečně pasuje lépe, nabízí více než dostatečně širokou škálu pohonných jednotek a moderních výbavových prvků, přičemž nabídka prostoru pro posádku a její zavazadla ji řadí na samou špici segmentu. Na rozdíl od první generace je současný Superb skutečně svérázným automobilem, který si s žádným jiným nespletete, ať již jde o zpracování předního a zadního čela, nebo proporce středové části karoserie.

Test Škoda Superb Combi 2,0 TDI 4x4: to nejlepší z Boleslavi?

Test Škoda Superb Combi 2,0 TDI 4x4: to nejlepší z Boleslavi?

Pojďme na to!

Superb II se za čtyři roky své výroby stal již zcela běžným koloritem našich silnic a snad každý z nás s ním někdy jel nebo jezdil. A s freudovskou paralelou řečeno, kdo tvrdí opak, jezdí s ním dodnes. Proto snad ani nemá smysl detailně rozebírat jeho jednotlivé skupiny, z nichž většina je navíc společná jiným vozům koncernu VW Group.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Superb II vyniká robustní přídí s originálně působícími svítilnami

Proto si v tomto testu dovolíme opustit tradiční strukturu se zažitými kategoriemi a budeme si všímat spíše specifických prvků zkoušeného vozu a aktuální nabídky verzí a výbavových prvků nabízených pro řadu Superb. „Naším“ vozem se stala skutečná rarita, podobné auto v běžném provozu asi jen tak nepotkáte.

Šlo totiž o Superb opatřený velkoobjemovým, atmosféricky plněným zážehovým šestiválcem 3,6 l V6 (se všemi jeho přednostmi i neduhy), jaký se v intencích střední třídy dnes již prakticky nevykytuje.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Od začátku…?, Těžký úvod, Superb včera a dnes, Pojďme na to!
  2. Testovaný vůz, Nabídka verzí, Široká škála motorů, Nezaměnitelný
  3. Na palubu!, Vzadu jako v salonu, Zavazadelník prostorný i praktický
  4. Za volantem, Rozsáhlá výbava, Na silnici
  5. Motor = požitek, Spíše na dálnici, A vystupujeme
  6. Technické údaje, Naměřené hodnoty
  7. Kompletní fotogalerie

bazar

VW Transporter 2
Rok výroby: 2011
Stav: 175 197 km
Cena: 350 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2008
Stav: 157 600 km
Cena: 161 000 Kč
VW Caddy 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 138 044 km
Cena: 320 000 Kč
VW Golf Plus 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 74 189 km
Cena: 203 000 Kč
VW Touareg 3
Rok výroby: 2010
Stav: 242 522 km
Cena: 300 000 Kč
VW Golf Plus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 142 596 km
Cena: 236 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků