94
Fotogalerie

Test Škoda Superb 2.0 TSI (206 kW) 4x4: Trochu limuzína, trochu Golf

Kapitoly článku:


Podvozek: Lepší Passat?

Protože nový Superb vychází z povedené osmé generace Volkswagenu Passat, byl jsem velmi zvědavý (a určitě jsem nebyl sám) na to, zda koncern připraví nějaký výrazný rozdíl ve fungování obou automobilů (design pro tuto chvíli ze srovnávání vynecháváme). A jeden zásadní rozdíl se opravdu našel, jedná se o naladění podvozku.

Zatímco Passat je dost tvrdý a je vlastně jedno, zda se bavíme o standardní verzi nebo o verzi s adaptivními tlumiči, Superb chce být hodně pohodlný. S naší vrcholnou variantou souvisí i systém DCC nabízející několik možností nastavení.

skoda_suprb-83.jpgskoda_suprb-84.jpg
Superb je konečně Škoda, která nabídne i adaptivní tlumiče. Laurin & Klement je má v základu, nejlevnější výbava Active je mít nemůže a u ostatních úrovní se za ně připlácí 25 000 Kč. Především režim Comfort dělá z auta hodně houpavou loď

Začínal jsem u režimu Comfort a nestačil jsem se divit. Karoserie se snad až přehnaně houpe. Přejedete retardér, zadek se zhoupne hnedle dvakrát, než se zase ustálí. Chvílemi Superb v tomto režimu vypadá, jako kdyby ani žádné tlumiče neměl. Je to zajímavé nastavení, které je diametrálně odlišné od toho, co má Passat.

Abych se přiznal, v prvních chvílích se mi to velmi zamlouvalo a jak jsem si vyzkoušel na několika běžných a nezaujatých řidičích, i jim se to líbilo. Důvod? Superb vás v tomto nastavení na každé podélné nerovnosti přesvědčuje o tom, že jde o opravdovou limuzínu. Taková mladoboleslavská „amerika“.

skoda_suprb-13.jpgskoda_suprb-12.jpg
Režim Comfort se vám bude snažit vnutit dojem, že cestujete na obláčku. Stačí výrazná podélná nerovnost a dostatečná rychlost a je to skoro pravda

I já jsem tomuto kouzlu v první chvíli podlehl, ono to je fakt příjemné a navíc podvozek postavený na osmnáctipalcových kolech zvládá tlumit nerovnosti více než obstojně. Ale čím více jsem s novým Superbem jezdil, tím více jsem z úvodního nadšení vystřízlivěl. Nerovnosti možná tak moc necítíte, podvozek pracuje velmi dobře, ale slyšíte je.

A vzhledem k dobrému odhlučnění interiéru je uvnitř slyšíte opravdu dobře. Každý menší kanál, natož nějaká dlažba nebo retardéry a koleje, vždy to od podvozku zaduní a auto kvůli tomu na nerovných silnicích nepůsobí nakonec tak perfektně a tiše. I tak ale platí, že je Superb pohodlnější než Passat, tedy pokud to mohu takhle na základě subjektivních dojmů soudit. Ale nebojte, i na klasický srovnávák dojde.

skoda_suprb-10.jpgskoda_suprb-11.jpg
Sportovní režim nastavení nabídne docela jiný charakter. Auto příjemně ztuhne a nechá si líbit hodně ostré průjezdy zatáčkou

Jízdní vlastnosti jako takové jsou ale dobré. I v režimu Comfort je Superb v ostrých zatáčkách relativně jistý a jen tak se něčím rozhodit nenechá. Na autě je také velmi znát, že je lehčí a širší než předchozí generace. Bohužel řízení není nijak extra komunikativní, ale to u jízdy, pro jakou je nový Superb určen především, zas tak moc nevadí. K dispozici pak jsou také režimu Eco, Normal, Sport nebo Individual. Sport je o poznání tužší a auto je díky tomu mnohem jistější a na řízení příjemnější.

S vrcholným benzinovým čtyřválcem vždy souvisí také přítomnost mezinápravové spojky Haldex a automatické převodovky DSG, která má v tomto případě (stejně jako třeba u Golfu R) šest rychlostních stupňů. Mimochodem na šestku točí Superb při 150 km/h zhruba 3300 ot./min. K automatu nelze mít žádné výhrady. Řadí přesně tak, jak má a když mu pomůžete manuálním režimem, bude vaše pokyny převádět do praxe okamžitě a bez odmlouvání.

skoda_suprb-87.jpgskoda_suprb-88.jpg
Superb nabídne také mnoho různých asistentů včetně adaptivního tempomatu, který umí zcela zastavit a který se hodí také pro jízdu v kolonách

Na vaši jízdu pak dohlíží také řada různých asistentů. Malá lesklá plocha v masce chladiče naznačuje, že je zde i adaptivní tempomat, který lze využít nejen na dálnicích, ale také ve městě.

Superb umí brzdit až do úplného zastavení. Pokud se chcete v koloně opět rozjet, stačí klepnout do pedálu plynu a auto se dá zase do pohybu rychlostí, jakou jede vůz před vámi. K dispozici jsou také další klasické věci typu hlídání jízdních pruhů nebo sledování mrtvého úhlu. 

skoda_suprb-9.jpgskoda_suprb-8.jpg

Škoda Superb

Škoda Superb je vlajkovou lodí značky Škoda. Na prodloužené koncernové platformě nabízí bezkonkurečně nejlepší prostor pro nohy ve střední třídě a boduje i systémem Twindoor.

Facelift 2019 • Hybridní plug-in • První jízda Superb Scout • Ceník a výbava • Test Škoda Superb Scout 2.0 TSI 4x4 • Škoda Superb iV vs. VW Passat GTE

Doporučujeme

Články odjinud