Kapitoly článku:
Objektivně na úrovni
Ono strohé a všem dobře známé uspořádání je ale zároveň také perfektně přehledné. Kdo jezdil s nějakou Škodou z poslední doby, bude po usednutí za volant okamžitě vědět kam pro co sáhnout. Více času vyžaduje akorát multimediální systém. Problém není v jeho zpracování, ale v široké nabídce funkcí, ve které není úplně snadné se zorientovat. Testovaná nejvyšší varianta nabídla kromě jiného televizi, teletext, SmartLink, nastavovat můžete přes obrazovku třeba i ambientní osvětlení, nechybí různé tipy na ekologickou jízdu a mnoho dalšího.
Kromě navigace je možné na středové obrazovce sledovat televizi (auto ale musí stát), nastavovat všemožné funkce nebo propojit systém s chytrým telefonem
K ergonomii bych měl jen jednu výtku. Proč ani Superb nenabízí možnost někde pod volantem nějakým jednoduchým čudlíkem nastavit intenzitu podsvětlení přístrojového štítu a všeho ostatního, to jsem nepochopil a vlastně jsem ani nepřišel na to, jak to udělat přes nastavení. Podařilo se mi pouze ztlumit ambientní osvětlení a osvětlení středového displeje.
Přirozeně největší devízou Škody Superb je nabídka vnitřního prostoru, hlavně toho podélného. Ve druhé řadě je tolik místa, až se člověk diví, že prezident Zeman chce jezdit vždy na sedadle spolujezdce. Před koleny budete mít rezervu snad úplně vždy.
Tak a jsme u toho. Je to právě podélný prostor vzadu, který je první věcí, jenž dělá ze Superbu tak trochu limuzínu. A aby byl dojem ještě věrohodnější, přidala Škoda možnost ovládat sedadlo spolujezdce také pomocí tlačítek umístěných na boku opěradla směrem k řidiči, tedy ve stylu „Jean, mám tu nějak málo místa, okamžitě posuň to sedadlo dopředu!“
Kožené sedačky vypadají velmi dobře a mají výrazné tvarování, ale jsou snad až příliš tuhé. Sedadlo spolujezdce lze ovládat i z místa řidiče. Vzadu pak očekávejte prostor pro nohy skutečně na úrovni limuzíny
Oproti svým hlavním konkurentům typu Mondea a Passatu ale Superb ztrácí v oblasti vnitřní šířky a větší místo by mohlo být i pro hlavu vzadu. Nicméně tam musela ustoupit funkčnost stranou kvůli designu. Tento problém samozřejmě odstraní chystané kombi.
Škoda Superb vs. Ford Mondeo vs. VW Passat: Prostor pro cestující (cm) |
Model |
Škoda Superb |
Ford Mondeo kombi |
VW Passat Variant |
šířka v úrovni loktů vpředu |
150 |
156 |
154 |
šířka v úrovni loktů vzadu |
151 |
155 |
153 |
prostor pro hlavu vzadu |
91 |
--- |
--- |
délka sedáku vpředu |
50 |
48 |
52 |
délka opěradla vpředu |
64 |
63 |
64 |
min. šířka sedáku vpředu |
34 |
29 |
32 |
délka sedáku vzadu |
51 |
50 |
49 |
délka opěradla vzadu |
67 |
65 |
67 |
šířka prostředního sedáku vzadu |
24 |
25 |
23 |
prostor pro nohy vzadu řidič 178 cm |
--- |
23 |
28 |
prostor pro nohy vzadu řidič 190 cm |
26 |
--- |
--- |
max. výška vpředu |
96 |
--- |
--- |
min. výška vpředu |
88 |
--- |
--- |
Srovnání naměřených rozměrů u nové Škody Superb a jeho hlavních konkurentů, které jsme ale měřili ve verzích kombi. Proto není tabulka úplně kompletní. Za pozornost stojí hlavně podélný prostor vzadu, kdy Superb nabídne více místa, přestože jsme měřili prostor za vyšším řidičem
Druhá věc, která usadí na hýždě každého stěhovavého českého občana, je kufr. Základní objem 625 litrů, plocha dlouhá 112 cm, pravidelný tvar, výklopná zadní stěna, háčky, přepážky, které můžete do kufru přilepit suchým zipem, vyjímatelná svítilna (tedy spíše svítilnička), možnost otevřít zavazadelník nohou, elektrické ovládání, no prostě všechno, co si můžete přát. A aby byl výsledek dokonalý, přidala Škoda ještě integrované tažné zařízení, které vyklopíte manuálně po zatažení za příslušné madlo. No prostě paráda.
Zavazadelník je obrovský a nabídne užitečné věci. Třeba malou svítilnu nebo plastové přepážky uložené na vnitřní straně bočního krytu, pomocí kterých můžete zafixovat svůj kufr, aby vám necestoval po celém zavazadelníku
Nová Škoda Superb dává v interiéru jen malý prostor ke kritice. Je opravdu škoda, že auto až tak moc uvnitř připomíná Octavii. Jenže jakmile dojde na objektivní a především měřitelné veličiny, těžko si budete mít na co stěžovat. K prostorové dokonalosti zde chybí pouze více místa pro hlavu vzadu. Ano, chci tím zároveň říci, že Superb Combi bude zajisté prostorově dokonalý.
Škoda Superb: Prostor pro zavazadla (cm) |
šířka mezi bočnicemi |
103 |
výška po roletu |
55 |
šířka vstupního otvoru |
104 |
výška otevření pátých dveří |
183 |
výška nakládací hrany |
67 |
min. délka ložné plochy |
112 |
max. délka nákladu (k přednímu opěradlu) |
235 |
Zapomeňte na vyšší střední, je to Golf
Atmosférický policejní šestiválec o objemu 3,6 litru se odebral do motoristické historie a na jeho místo se nastěhoval dvoulitrový čtyřválec, který známé třeba z Leonu Cupra nebo Volkswagenu Golf R. Ne, fakt nemá málo výkonu a fakt s ním Superb nejezdí pomalu, ale navzdory tomu všemu se nelze ubránit dojmu, že vrcholná prezidentská varianta něco ztratila. Ztratila svou „vysoce střední“ prémiovou image.
Ať už je nový čtyřválec sebelepší, a on je opravdu hodně dobrý, jeho projev ze všeho nejvíce připomíná auta kategorie nižší střední třídy. Když se přeplňovaný čtyřválec trochu rozparádil, osobně jsem si připadal, jako kdybych seděl ve Volkswagenu Golf.
Šestiválec je minulostí, moderní současnost nabízí papírově i prakticky silnější přeplňovaný čtyřválec. S jeho příchodem ale Superb přišel o image auta vyšší střední třídy
Přirozeně je tato výtka v hodně velkých uvozovkách, protože jde o věc čistě subjektivní, ale já si prostě nemohu pomoci. Šestiválec by speciálně novému Superbu ve verzi Laurin & Klement seděl opravdu náramně, jenže v zájmu všeobecné ekologie nic takového už možné není, což trochu zamrzí.
Stejně jako u interiéru ale faktická stránka věci ukazuje něco jiného a moc prostoru pro kritiku nenabídne. Dvoulitrový čtyřválec s parametry 206 kW (280 koní) a 350 Nm umí s poměrně velkým Superbem dost zacvičit. Na stovce jste podle oficiálních údajů za 5,8 s a maximálně jedete 250 km/h. Čísla to jsou naprosto reálná, což jsme si ověřili vlastním měřením. To ukázalo průměrnou hodnotu zrychlení z nuly na stovku za 5,87 s. Mimochodem za 12,3 s po startu už jede nový Superb 150 km/h a elán mu nedochází ani po překročení hranice 200 km/h. Ostatně podívejte se na graf.
Zrychlení z nuly na 200 km/h zvládl Superb za 24,68 s. Jde ale o orientační hodnotu, protože se měřilo pouze v jednom směru a nejedná se tedy o průměr více měření. Pokud vás zajímají další naměřené hodnoty, následujte odkaz na článek „Škoda Superb 2.0 TSI 4x4 206 kW: Naměřená dynamika, rozměry, dojmy“
Vysoké otáčky znamenají také celkem zajímavý zvuk (i když připomínající rozparáděný Golf), ve sportovním režimu občas Superb umí i velice tlumeně prásknout do výfuku a efektně sázet meziplyny při podřazování. Ani se nebudete muset dlouho přemáhat a tahle verze Superbu vás svede k okreskovému dovádění, které ukáže asi jedinou slabinu tohoto motoru.
Pokud pojedete svižněji a budete chtít po nejrychlejší verzi nové generace Škody Superb větší výkony, budete muset motor držet ve vysokých otáčkách. V těch nízkých se totiž trochu sbírá a výrazně ožije až kolem 3,5 tisíc. Pak se na vás těší lineární zátah do nejvyšších otáček a ostré reakce na plynový pedál.
S ostrým brzděním nemá Škoda Superb velké problémy. Zastavit z rychlosti 200 km/h dokázala při svém nejlepším pokusu za 5,47 s, respektive na dráze 139,95 m. Také další čísla týkající se brzdění najdete v článku „Škoda Superb 2.0 TSI 4x4 206 kW: Naměřená dynamika, rozměry, dojmy“
Superb by ale nakonec měl být především auto na dlouhé trasy, při kterých se na posádku těší příkladné odhlučnění v čele s neslyšným a sametovým benzinovým dvoulitrem. V našem případě ideální ticho narušovalo jenom aerodynamické hučení od střešního okna.
Po stránce spotřeby nečekejte vyložené zázraky. Nejčastěji jsem jezdil se spotřebou kolem deseti litrů. Jednou to bylo 9,6 l/100 km, jindy zase jedenáct a půl. Když nebudete spěchat, můžete se podívat snad i pod devět litrů, jakmile trochu přitlačíte na pilu, spotřeba rychle roste a dojezd mizí před očima. Jen pro úplnost, nádrž má objem 66 litrů.