Enormní dojezd na nádrž
Praktický kufr
Snadné ovládání
Manýry převodovky DSG
Měkké tlumiče na špatné cesty
9 /10
Aktuální generace Škody Superb se chystá do důchodu a nastoupí místo ní již čtvrté provedení, které jsme ale zatím viděli jen maskované. Než přijde na řadu, rozhodli jsme se s aktuální generací rozloučit, a to rovnou se zlatým středem a miláčkem firemních flotil, motorem 2.0 TDI o výkonu 150 koní, který je absolutně vynikající na dálkové cestování, a také výbavou Style, která vám ušetří oproti Sportline a Laurin & Klement pár peněz, ale zároveň nejste ochuzeni o skvělou výbavu.
Zároveň nám v redakci přistál ještě ředitelský kousek - dvoulitr TSI o výkonu 280 koní ve výbavě Laurin & Klement, o kterém ztratíme také pár slov. Tak ještě naposledy - jaká je vlajková loď značky Škoda 3. generace?
Prostě to tak je
Že je vlajkovou lodí elektromobil Enyaq iV? Možná, ale ruku na srdce, není náhodou Škoda Superb stále tím modelem, který vás z portfolia naší domácí značky nejlépe reprezentuje? Technicky příbuzná Škoda s passatem B8 je elegantní, štíhlá, ale především populární takřka na každém trhu, kde se vyskytuje. Vídáme ji prostě všude, stále ale platí, že se nejvíce nachází na tuzemských dálnicích - populární pohlavkovací hru na žluté auto vaše děti na zadních sedadlech po cestě na Moravu se superby asi hrát nebudou, to by se ubily.
Je to štika - úzká, dlouhá a nízká. Auto atletických tvarů s dobrou aerodynamikou, co se ladilo směrem ke komfortní jízdě. Vůz, který vyfasujete k nějaké solidní pracovní pozici, ale zároveň i takový, který si kupují milionáři, aby se moc nepředváděli před sousedy, ale přitom měli důstojné a pohodlné auto. Protože takový naftový liftback s motorem 2.0 TDI o výkonu 110 kW, jako máme my, tak to je auto za milion. S nějakou výbavou navíc pak třeba za 1,2 milionu. S přihlédnutím k tomu, co všechno nabídne, je to vynikající nabídka.
A co nabídne? Tak zaprvé prostor. Zavazadelník je obrovský a nabídne 625 litrů. V liftbacku! Prostor na zadních sedadlech je pak naprosto nekompromisní, superb tady hraje první ligu. Ruku v ruce s nějakou výbavou navíc je pak skutečně luxusním autem, především v linii Laurin & Klement. Vyhřívání předních i zadních sedadel, ventilování předních sedadel, vyhřívané čelní okno, Matrix-LED přední světlomety nebo čalounění z kvalitní kůže, to všechno můžete mít.
Skvělým autem pro život ale superb není jen výbavou, ale i jednoduchostí ovládání. Hlídání jízdních pruhů vypnete dvěma tlačítky na volantu. Ten je mimochodem od modelového roku 2021 dvouramenný z Octavie. Od téhož roku má také nový multimediální systém MIB3. Infotainmenty Amundsen a Columbus se sice trochu pomaleji startují, ale jejich přehlednost je výborná. Škoda jen dotykového ovládání hlasitosti rádia. Nicméně klimatizace má stále jednoduché tlačítkové ovládání a obecně je tu na každou důležitou funkci tlačítko.
U současné generaci modelu Superb bych volil právě mezi těmito dvěma motory. Vlastně by to byla trochu sysifovská volba. Pevní je tedy slabší verze dvoulitru TDI s dvojím vstřikováním močoviny o výkonu 110 kW (150 koní) a automatem DSG. Tato verze se nenabízí s pohonem všech kol, což je škoda, to až ve variantě se 147 kilowatty, ale jinak je vynikající. Dynamická je tak akorát, především je ale neuvěřitelně úsporná. Dostat spotřebu pod 5,0 l/100 km jde a nádrž na 66 litrů tak vyprázdníte až hodně po tisícovce kilometrů.
Superb s tímto motorem jsem natankoval na Rozvadově, překonal jsem německou dálnici rychlostmi až 180 km/h, motal se okolo jezera Lago di Garda, vystál si pár kolon a dojel do cíle vzdáleného 800 km se spotřebou 5,1 l/100 km. Poté dalších pár kolon, trochu dálnice a horských pasů po Itálii a najednou si uvědomíte, že máte na nádrž 1182 km se spotřebou 5,5 l/100 km a rezerva ukazuje ještě 70 km. Taková auta si přece nesmíme nechat vzít. Zastávky po cestě jsem si samozřejmě dělal, ale pouze tam, kde jsem chtěl a hlavně jak dlouho jsem chtěl, takže argumentování o dvacetiminutovkách pro nabíjení elektromobilu prostě nepřijímám.
Druhou volbou by byl tedy motor 2.0 TSI o výkonu 206 kW (280 koní). To je pro superb ten nejdůstojnější pohon, protože s ním získá velmi kvalitní dynamiku, která je bohužel vykoupená vyšší spotřebou. Na dojezd 1000 km na nádrž zapomeňte, spíše tak 700-800 km. Pokud totiž budete s vozem jezdit po městě a na dálnici vyššími rychlostmi, půjde spotřeba jen těžko pod deset litrů. Na druhou stranu je vynikající, jak auto nenuceně drží dvoustovku a má pohon všech kol. Největším nešvarem je nicméně celkem velká turbodíra.
Takže tady to odpískáme s tím, že trojkový superb je nejlepší auto na světě? Zdaleka ne, má pár stinných stránek, o kterých bych vám teď rád něco řekl. Protože dokonalé auto to zdaleka není, ale pokud následující generace vyladí alespoň polovinu připomínek, nebude mít k dokonalému produktu daleko.
Pokračování 2 / 3
Co bych chtěl na superbu změnit
Audiosystém Canton je ve výchozím nastavení přebasovaný a zvláštně huhňá. Kvalitní reprodukci hudby si u příplatkových reproduktorů představuji jinak a volil bych v tomto případě levnější řešení klasických reproduktorů, které svou práci odvedou skvěle. Dále je nešťastně řešený držák na nápoje. Chybí mu packy, které by plechovku či PET lahev chytly, takže když máte náhodou menší pití, než je otvor na něj, bude vám v zatáčkách plandat ze strany na stranu. To jsou prkotiny, superb má i horší neduhy.
Naladění podvozku je komfortní. Na tom není nic špatného, ostatně takové bylo i zadání, aby byl superb plavný a poddajný. Jenže tento místy až limuzínu připomínající podvozek je podmíněn několika věcmi. Zaprvé jsou to pneumatiky, pořád jde totiž o auto na platformě MQB a kdo si na něj dá nějaké slupky na velkých ráfcích, stejně se nevyhne otravnému tepání do kabiny především na příčných nerovnostech. A dále je potřeba mít kvalitní povrch silnice, protože na rozbité cestě se měkký superb tak nějak celý roztřese, na velkých dírách mlátí a jeho jízdní vlastnosti se výrazně zhorší.
Od zadní nápravy ve vysokých rychlostech na dálnici nepříjemně houpe. Doporučení pro letce na Autobahnech - pokud máte nastavitelné tlumiče, přepněte v rychlostech nad 180 km/h do režimu Sport. Auto se výrazně zklidní. Další věcí je brzdová soustava. Superb brzdí slušně, ale mimo dvoulitr TSI mají ostatní motorizace soustavu celkem poddimenzovanou. V běžném provozu vám budou 312mm kotouče vpředu a 300mm kotouče vzadu stačit, ale v prudkém klesání, třeba na Brenneru, se snadno unaví.
A pak je tu převodovka DSG, jejíž nechvalně proslulým nešvarem jsou prodlevy při předjíždění a při rozjezdech z křižovatek. Nicméně stále máte možnost řazení pádly pod volantem, což vám může trochu pomoct. Z informací o novém superbu nicméně víme, že se na zlepšení modelu skutečně pracovalo. Třeba podvozek DCC bude vůz mít v nové generaci. I nadále pak zůstane motor 2.0 TDI o výkonu 110 kW s pohonem předních kol a 142 kW s pohonem všech kol.
Superb exceluje v řízení a ovladatelnosti, především pokud máte progresivní řízení. To můžete mít u výbav Ambition a Style za příplatek 3400 Kč a výbavy Sportline a Laurin & Klement jej mají v základu. Superb jezdí dobře takřka v jakékoliv verzi, neřídil jsem vlastně jen plug-in hybrid. Nicméně pokud máte nejsilnější benzinový dvoulitr a dobré pneumatiky, budete až překvapení, jak dobré tohle auto může být. Jakmile se naučíte pracovat s trochu letargickou a ekologicky nastavenou převodovkou, může být z auta i solidní střela na okresky.
Tím nemyslím, že vás to bude nějak extra bavit, ale přinejmenším si na zakroucených silnicích umí superb umí udržet stejný elán jako na dálnici. Všechny trojkové superby mají vpředu zavěšení McPherson, vzadu víceprvkové zavěšení a na obou nápravách zkrutné stabilizátory. Není to řidičské auto, od zadní nápravy k vám neputují takřka žádné informace a auto je v zatáčkách takové zvláštně letargické. Příjemně ale překvapí přilnavost přední nápravy a ochota zatočit i ve vysokých rychlostech bez náznaku nedotáčivosti.
Pokračování 3 / 3
Závěr
Od nové generace modelu Superb očekáváme trochu lepší podvozek, vymakanější software převodovky DSG a pořádné nápojáky. Jinak se toho ale současné generaci nedá moc co vytknout, i po letech stále vypadá dobře, je královsky prostorná a velmi snadno se používá. S autem se sžijete mnohem lépe než třeba se čtyřkovou octavií, která má dotykové ovládání klimatizace a pomalý infotainment bez tlačítek na ovládání hlasitosti audia.
Cenově se pohybuje od 880.900 Kč za základ Ambition s motorem 1.5 TSI (110 kW) až po 1.346.900 Kč za výbavu Laurin & Klement s motorem 2.0 TSI (206 kW), čtyřkolkou a automatem. Škoda Superb je takový standard, nenadchne vás, ale ani neurazí. Není to sportovní ani řidičské auto. Je to definice nenáročného přepravníku, konstanta českých dálnic a komfortní a dobře vybavený společník.
Škoda Superb III: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
880.900 Kč (1.5 TSI/110 kW Ambition) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
987.900 Kč (2.0 TDI/110 kW Style) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
1.346.900 Kč (2.0 TSI/206 kW) L&K |
Technické údaje: Škoda Superb
Rok • stupeň výbavy
2023 • Style
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 968 cm3
Vrtání • zdvih
81,0 mm • 95,5 mm
Nejvyšší výkon
110 kW (150 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
3 000 až 4 200 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
360 Nm při 1 600 až 2 750 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
9,1 s
Nejvyšší rychlost
223 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
dvouspojková • 7 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
625 l • 1 760 l
Objem palivové nádrže
66 l
Hmotnost: provozní • celková
1 590 kg • 2 184 kg
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 584 mm • 1 572 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 869 × 1 864 × 1 469 mm
Sériová výbava (Style): 17palcová kola, adaptivní tempomat, parkovací senzory vpředu a vzadu, vyhřívaná přední sedadla, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla, zpětná kamera, multifunkční vyhřívaný volant čalouněný kůží, bezklíčové odemykání a startování, infotainment Amundsen s navigací s obrazovkou 8“, tmavě šedé dekory Brushed
Sériová výbava (Laurin & Klement): 18palcová kola, LED paket plus s ambientním LED osvětlením, dekorativní prahové lišty, kožené čalounění sedadel, lesklé dekory Piano Black, chromované doplňky karoserie, elektricky nastavitelná přední sedadla s pamětí, vyhřívání zadních sedadel, ventilování předních sedadel, audiosystém Canton, progresivní řízení, akustická přední boční skla, Matrix-LED světlomety, panoramatický kamerový systém, virtuální pedál, vyhřívané čelní sklo, bezdrátové nabíjení telefonu, asistovaná jízda Travel Assist 2.0