TEST Škoda Scala 1.5 TSI ACT DSG: O moc lépe už to nešlo

Škoda Scala se u nás oficiálně začala prodávat v polovině minulého týdne. V tu samou dobu se poprvé podívala také do naší redakční garáže, a to rovnou s vrcholným motorem 1.5 TSI o výkonu 150 koní.
Radosti
Velký vnitřní prostor
Tichý a úsporný motor
Bohatá základní výbava
Pohodlná sedadla
Pohodlný sportovní podvozek
Starosti
Komplikované ovládání klimatizace
Front Assist upozorňující na nebezpečí bez zjevného důvodu
Pouze podélné nastavení loketní opěrky
Rázy od zadních kol na ostrých nerovnostech
8  /10

Nová Škoda Scala budí rozruch nejenom v diskusích pod články, ale hlavně v ulicích. Ostatně jako každá nová škodovka, která poprvé vyjede na silnice. Naše redakce byla mezi prvními, kterým se dostala rukou už pár hodin po oficiálním spuštění prodeje, a můžete si být jistí, že kolem ní bylo hodně živo. Což je fajn, protože jsem měl možnost pokecat s lidmi, kteří o ní uvažují jako o novém autě do rodiny.

Bude Style jasná volba?

Když pominu metalízu Race Blue, za kterou se připlácí 14.200 Kč, díváte se na Scalu Style, ale bez prodlouženého zadního skla a černých krytů zrcátek, které má nejvyšší linie ve standardu. Vůz za 524.900 Kč jezdí na 17" kolech s plášti o rozměru 205/50 R17, vpředu má vrcholné Bi-LED světlomety, vzadu LED svítilny s dynamickými směrovkami a na bocích chromované linky kolem oken, které jsou lisované do gumového těsnění. Zvenku to není žádné holátko, navíc výbavy jsou poskládány tak, aby nahrávaly spíše pořízení vrcholné verze Style.

Škoda Scala už se vyrábí! První vozy budou u dealerů koncem dubna

Škoda Scala už se vyrábí! První vozy budou u dealerů koncem dubna

Cenový rozdíl mezi liniemi Ambition a Style činí 55.000 Kč, jenom za 17" kola však u vstupní verze dáte 18.200 Kč, Bi-LED světlomety stojí 19.000 Kč, LED svítilny s animací jsou za 3500 Kč a dvouzónová automatická klimatizace stojí 11.500 Kč. Ambition nemá zadní okna v elektrice a za elektricky sklopná zrcátka s automatickým zatmavením dáte 4800 Kč. Style mi z hlediska funkčních prvků dává větší smysl, navíc pokud uvažujete o testované patnáctistovce, výrobce vyřešil volbu za vás – s linií Ambition ji nedodává.

Často jsem slýchával, že je Scala nejhezčí současnou škodovkou a Rapid Spaceback vedle ní vypadá jako chudý příbuzný. Mně osobně se víc líbí s klasickým zadním sklem, nikoliv protaženým až k registrační značce, s nímž připomíná jezevčíka s prohnutým hřbetem. Navíc těsnění mezi svítilnami a sklem, které běžná verze nemá, je viditelné snad na sto metrů.

Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco?

Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco?

Pravdou ale zůstává, že po stránce tvarů karoserie nejde úplně o originál. Přední část posouvá styl nastolený modernizovanou Fabií na trochu vyšší úroveň a nízkým grilem maskuje „mušlovitý“ tvar relativně vysoké kapoty. Zejména za šera nevíte, jestli před vámi jede nová Škoda, nebo Fiat Tipo hatchback. Až tak jsou si oba vozy zezadu podobné.

Když chcete získat mnoho z mála

Platformu MQB A0, určenou pro malé vozy s délkou okolo čtyř metrů, Škoda natáhla a postavila na ní auto o třídu větší. Historicky nejde o ojedinělý případ, a pokud pominu fakt, že kvůli této základně Scala nemůže mít pohon všech kol, vlastně to ničemu až tak nevadí. V dnešní době už i vozy, jako je třeba Volkswagen Polo, dokážou plnit funkci rodinného auta, když se ale posadíte do Scaly, bude vám jasné, proč se jí občas říká „Octavia hatchback“.

Vpředu je totiž fakt obrovská. Což o to, rozvor náprav dost dlouhý na to, aby se za sebe pohodlně vešli dva 190 centimetrů vysocí pasažéři, měl i Rapid Spaceback, jenže do šířky to pořád bylo malé auto, což jste cítili zejména v loktech. Navíc ani posaz za volantem nebyl od předloňského faceliftu kvůli tvrdým a úzkým sedačkám kdovíjaký.

Modulární automobilové platformy: Vstupenky k šetření, ale také unifikaci

Modulární automobilové platformy: Vstupenky k šetření, ale také unifikaci

Scala má široká a překvapivě měkkčí sedadla. Připadáte si v ní trochu jako v Octavii, byť jsou sedadla evolucí těch, které se montují do Karoqu. Můžete sedět nízko jako v Golfu, poloha vůči volantu je ale spíše jako v Polu. U modulárních platforem, MQB A0 nevyjímaje, je totiž jasně daná vzdálenost mezi přední osou a pedálovou skupinou. Délku auta můžete natáhnout, jak chcete, nutně to ale neznamená, že se za volantem bude cítit pohodlně a uvolněně úplně každý.

Uvedu vám příklad: v Golfu, Leonu a Octavii, autech na platformě MQB, si můžu více natáhnout nohy a přesto přitáhnout volant k tělu tak, abych se při natažení paže dotknul zápěstím jeho nejvyššího bodu. Ve Scale to nejde kvůli menšímu rozsahu podélného posuvu volantu, což znamená, že se musím posunout dopředu a přikrčit kolena, čímž seznámím to pravé s panelem klimatizace.

Škoda Scala - rozměrové srovnání
Model Škoda Scala Škoda Rapid SB VW Golf
Délka [mm] 4362 4304 4258
Šířka [mm] 1793 1706 1790
Výška [mm] 1471 1459 1492
Rozvor [mm] 2649 2602 2620
Rozchod kol vpředu/vzadu [mm] 1531/1516 1463/1500 1533/1549
Objem kufru min/max [l] 467/1410 415/1381 380/1270

Ptáte se, proč mi to v Polu nevadilo? Protože tam se s pozicí sedadla blíže k volantu smíříte v zájmu zachování místa pro zadní cestující, zatímco Scala, která má rozvor delší než zmiňovaný Golf, svádí udělat si větší pohodlí. Přitom by stačila o pár centimetrů delší tyč řízení. Vzadu zůstává dost místa v podélném směru prakticky vždy, a pokud netoužíte po prosklené střeše, nebude chybět prostor ani nad hlavou.

Škoda Scala odhalila výbavu. Už v základu je bohatá. A co teprve Style!

Škoda Scala odhalila výbavu. Už v základu je bohatá. A co teprve Style!

Když jsem se během testování bavil s lidmi, kteří si Scalu důkladně prohlíželi, zajímal je hlavně kufr. Základních 467 litrů v rámci segmentu trumfne pouze Honda Civic (má až 478 litrů), na 1410 litrů Scaly po sklopení zadních opěradel už ale žádný z konkurentů nedosáhne. Prostor je kompletně čalouněný, jsou tu praktické háčky, krycí plato je dvoudílné a přední části se zasouvá do kolejnic.

V případě volby elektrického ovládání pátých dveří (pro Ambition nelze, pro Style stojí 9600 Kč) za ně pro uzavření stačí pouze zatáhnout, funkce „Tip-To-Close“ mi ale logiku nedává. Chybí totiž táhlo, za které byste mohli zatáhnout. Ve výsledku je pro osoby menšího vzrůstu snazší stisknout tlačítko, než se natahovat až na hranu víka a případně si i ušpinit prsty.

Poprvé na stojáka

Vedle použití platformy MQB A0 je Scala první Škodou, která dostala nový koncept interiéru. Na volně stojícím středovém displeji ale není nic zvláštního, dnes jej nabízí spousta výrobců. Pokud chcete vědět, jak vypadá základ pro linii Style, koukněte do galerie. Displej systému Bolero má úhlopříčku 8“ a nechybí mu dva klasické otočné knoflíky pro ovládání hlasitosti a rolování v menu. Prostředí je přehledné, rychle se v něm zorientujete a nastavíte vše potřebné, tlačítka po stranách jsou velká a citlivá.

Bez středového displeje se neobejdete, chcete-li si víc pohrát s nastavením dvouzónové automatické klimatizace. Základní úkony, jako nastavení vnitřní cirkulace, zapnutí ofuku čelního skla či vyhřívání sedadel (řidičovo může být vázáno na vyhřívání volantu) řešíte skrze tlačítka na malém panelu, pro všechno ostatní ale musíte stisknout tlačítko „Menu“ a postupovat na displeji infotainmentu. A to i v případě, že chcete zvýšit intenzitu ofuku, nastavit jeho směřování či klimatizace vůbec zapnout.

Škoda Scala pohledem řidiče, kterého baví řídit. Není až příliš chytrá?

Škoda Scala pohledem řidiče, kterého baví řídit. Není až příliš chytrá?

Na druhou stranu je fakt, že se podařilo vyladit automatický režim. To znamená, že když vyjíždíte při osmi stupních nad nulou od domu a máte nastavených třeba oblíbených dvaadvacet, skrz průduchy se na vás během prvních stovek metrů nevadí studený vzduch. Alespoň při tomto období roku tedy nemám problém, uvidíme však, jak se bude klimatizace chovat v zimě.

Na zvážení je příplatek 10.900 Kč za virtuální kokpit, který se ve vozech Škoda zabydlel loni. Jeho největší výhodou je možnost promítnutí navigace přímo před řidiče, to ale zkoušená Scala se systémem Bolero neumí. Navigace chybí, a pokud máte, stejně jako já, mobilní telefon s Androidem, zatím není možné ji zrcadlit (Android Auto u nás ještě není dostupný a nerozchodil jsem ho ani po stažení aplikace z neoficiálních zdrojů). Takhle vám zbude graficky dobře zpracovaný displej s možností několika zobrazení, včetně nočního, kdy se zobrazuje jen rychlost jízdy a dojezd na zbylé palivo.

Na rozdíl od Rapidu je horní část přístrojové desky vyrobena z měkčených plastů, je příjemnější na dotek a neodráží se v čelním skle. Rapidu bylo také vytýkáno chybějící impulzní otevírání bočních oken, které má Scala vpředu i vzadu, deštník se ze schránky pod sedadlem přestěhoval do dveří řidiče a do schránek ve výplních dveří se vejde i 1,5litrová lahev. Těchto prostor si važte, protože společně se schránkou před spolujezdcem pojmou nejvíce věcí. Máte i schránku pod posuvnou, ale nikoliv výškově nastavitelnou loketní opěrkou, do ní ale schováte jen pár věcí ze zadních kapes kalhot.

Speciál: Škoda Scala

Škoda Scala je kompaktní model automobilky Škoda Auto. Představen byl 6. prosince v izraelském Tel Avivu a v nabídce nahrazuje modely Rapid a Rapid Spaceback. Stojí na modulární platformě MQB A0 s motory uloženými napříč a pohonem předních kol. Základem je tříválec 1.0 TSI (70 kW), vrcholná verze má čtyřválec 1.5 TSI (110 kW).

TEST 1.5 TSI ACT DSGJízdní dojmyCena a motoryVýbava • RozměrySvětová premiéra Výroba

 

TEST Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid: Dost dobrá i pro Lexus

Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid

Nová Toyota Corolla se přiřítila na český trh hned ve třech karosářských verzích. Pro první test jsme zvolili tu nejpraktičtější, navíc s nejvýkonnějším hybridním pohonem. Dokáže opodstatnit vyšší cenu? A bavíme se vůbec ještě o mainstreamovém modelu?

včera | Jan Mička | 58 příspěvků
TEST Honda GL1800 Gold Wing DCT: Motorka za mega! Skoro...

Honda GL1800 Gold Wing DCT

Šestiválcový cestovní křižník s unikátní podvozkovou konstrukcí je to nejrozmařilejší, co Honda v jedné stopě nabízí. Gold Wing je ale zároveň také s velkou rezervou tou nejdražší dvoukolovou Hondou. Má vrcholné provedení šesté generace zlatokřídlé legendy čím opodstatnit cenovku zvící bezmála 900.000 Kč?

16.  6.  2019 | Petr Schnagl | 13 příspěvků
TEST Volkswagen T-Cross 1.0 TSI DSG R-Line: Důležitá módní záležitost

VW T-Cross 1.0 TSI DSG

Volkswagen rozštěpil Polo na dva samostatné modely. Oplastované CrossPolo je minulostí a jeho pozici zastoupila novinka jménem T-Cross. Nabízí kromě zvýšené stavby karoserie ještě něco?

15.  6.  2019 | Miro Mihálik | 64 příspěvků