39
Fotogalerie

Test Škoda Rapid 1.2 MPI – základní kámen

Kapitoly článku:


Benzín v hlavní roli

Pod kapotou Rapidu můžete mít jednu z pěti pohonných jednotek, z nichž pouze jedna je vznětová (1.6 TDI CR/77 kW). Z benzínových motorů přichází v úvahu již zmíněný a dnes testovaný tříválec 1.2 MPI/55 kW nebo čtyřválcové pohonné jednotky 1.2 TSI/63 kW, 1.2 TSI/77 kW, popřípadě vrcholný 1.4 TSI/90 kW.

Převodovky jsou pětistupňové manuální, pro 1.2 TSI/77 kW šestistupňové a pro 1.4 TSI/90 kW Škoda připravila výhradně dvouspojkové sedmistupňové převodovky DSG.

Jadrný tříválcový úderník

Námi testovaný zážehový tříválec nese označení 1.2 MPI (Multi Point Injection). Svým pojmenováním upozorňuje na vícebodové vstřikování paliva. Předchozí zkratka HTP v řeči automobilky znamenala High Torque Performance, což mělo zdůrazňovat vysoký točivý moment v nízkých otáčkách.

26.JPG29.JPG39.JPG
Tříválec 1.2 MPI dosahuje nejvyššího výkonu 55 kW (75 k).

Mladoboleslavská automobilka ke změně označení základní pohonné jednotky přistoupila zřejmě i po negativních zkušenostech, které měli někteří majitelé Škodovek právě s motory HTP.

Správně asi tušíte, že jednotka HTP vyráběná v Mladé Boleslavi od roku 2002 má s novým MPI mnoho společného. Namísto 51 kW však disponuje výkonem 55 kW, čehož konstruktéři dosáhli optimalizováním prouděním nasávaného vzduchu nebo zlepšeným řešením výfuku (s nižším zpětným tlakem). Nové jsou také pístní kroužky s nižším třením.

Tříválec 1.2 MPI dosahuje nejvyššího výkonu 55 kW (75 k) v 5400 ot./min. a točivý moment vrcholí hodnotou 112 Nm při 3.750 ot./min. Jen připomeneme, že stejný výkon měla stará šestnáctistovka v první Octavii nebo Felicii. Tříválec s kompresním poměrem 10,5:1 dostal zcela novou řídící jednotku s poněkud ostřejším nastavením reakce na plyn.

Tříválec MPI točí na pátý rychlostní stupeň při 90 km/h přibližně 2750 ot./min. a po sešlápnutí plynu reaguje na povely řidiče jen vlažně. Pokud potřebujete rychle předjet, příliš nepomůže ani podřazení na čtyřku. Mimo obec jde zkrátka o motor pro rozvážné povahy.

Dostat se na dálniční rychlost je otázkou nejen delšího času, ale také zvýšené spotřeby. Při tachometrové rychlosti 145km/h si tříválec říkal o přísun téměř jedenácti litrů paliva. Rozumná spotřeba do osmi litrů se dá udržet v rychlostech mezi 120-130 km/h.

34.JPG42.JPG43.JPG

Celkově však týdenní ježdění v kombinovaném provozu skončilo spotřebou rovných 7,0 l/100 km. Při konstantní jízdě devadesátikilometrovou rychlostí si tříválec bere 5,5 l/100 km.

Silnou stránkou modernizovaného tříválce je velmi dobrý průběh točivého momentu v nižších a středních otáčkách, díky čemuž nejste nuceni při popojíždění po městě často řadit.

Zásluhu na tom mají kratší nižší převody pětistupňové převodovky, díky nimž se tříválec rychleji dostane do potřebného tempa. Ostatně hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h za 13,9 s mluví za vše.

Krátké zpřevodování prvních tří stupňů a chuť motoru hnát se do otáček zajišťují sympatický odpich při rozjíždění z křižovatek v městském provozu. Živý projev ve městě kontrastuje s nechutí motoru zrychlovat při jízdě na nejvyšší pátý rychlostní stupeň.

Na okresky a do města ano

Na okresky a městský provoz je dynamika vozu zcela dostatečná, na dálnici se však tříválec při plném obsazení trápí. Přitom třeba slalom nebo rychlé změny směru jízdy zvládá základní verze brilantně, a to právě díky lehoučkému motoru.

Více pohodlí by neuškodilo

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud