Test Škoda Octavia Scout 1.8 TSI 4x4 DSG: Než přijde Snowman

Jestliže patříte k těm, kteří by v Octavii nejraději viděli jen dostupné auto s velkým kufrem pro české rodiny, musí vás verze se zvýšeným podvozkem, benzínovým turbomotorem a bohatou výbavou zákonitě dráždit. Jezdí ale parádně a jako alternativa ke kompaktním SUV za podobné peníze má nepopiratelné kouzlo.
Test Škoda Octavia Scout 1.8 TSI 4x4 DSG: Než přijde Snowman
Seznam kapitol
  1. Škoda Octavia Scout v kostce
  2. Rozdíly oproti Octavii 4x4; Něco za něco
  3. Řazení na volantu? Nemáme, zeptejte se později
  4. Excelentní nejen na polní cestě; V terénu jen opatrně
  5. Drobnosti za příplatek; Pomocník na D1; Milionová Octavia
  6. Technické údaje; Kompletní fotogalerie

Zabývat se praktičností Scoutu více než rok po uvedení Octavie Combi nám asi neumožní odhalit nic, co byste už nečetli v mnoha různých podobách, takže jen stručně: Kufr je obrovský, zadní sedadla lze sklápět pomocí táhel v bočnicích zavazadelníku a prostorem pro nohy vzadu by Octavia neurazila ani ve střední třídě, kam ji řadí Svaz dovozců automobilů. (Škoda ji považuje za auto nižší střední třídy.) Nová Octavia bývá kritizována za nízký zadní sedák a nepohodlný úhel kolen, ale moje posádka si nestěžovala ani po cestě přes celou republiku.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Prostor na zadních sedadlech v Octavii čekáte, ale jen málo aut má tak dobře přístupné úchyty ISOFIX (zde schované za plastovými krytkami, které snadno vycvaknete)

Chytré drobnosti povětšinou za příplatek

Že kufr Octavie může přetékat všelijakými praktickými drobnostmi, které usnadňují každodenní život, možná víte. Co asi nevíte, je, že za mnohé z nich se připlácí. Ano, i u Scoutu. Robustní a dobře přístupné sklopné háčky na tašky ještě dostanete ve standardu. Oboustranná rohož s jednou pogumovanou stranu se ale dodává až v rámci „Simply Clever“ paketu spolu s odpadkovým košem do pravých dveří a držákem na mobil, dohromady za 1500 Kč. „Multifunční kapsa“ zavěšená u krycí rolety stojí tisícovku, sada sítěk třináct stovek. Drobné, ale ono se to nasčítá.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Sedadla lze sklopit i táhlem na bočnici kufru; roletu otevřete stiskem, páté dveře můžete zavřít pryžovým táhlem nebo tlačítkem elektrického ovládání

Testovaný Scout měl i elektrické ovládání pátých dveří za rovných deset tisíc. Za 1600 Kč si můžete dokoupit ocelové rezervní kolo se zvedákem, ovšem jen neplnohodnotné. Na postupné mizení rezervy z výbavy dnešních aut si člověk už pomalu zvyká, ale v modelu určeném pro pohyb po nekvalitních cestách se s tím smiřujeme obtížněji než v jiných autech.

Za příplatek bylo i mnohé z toho, co měl na dosah či v zorném poli řidič testovaného Scoutu. Napadlo by vás, že u auta této cenové kategorie budete připlácet 5000 Kč za kožený volant s ovládáním rádia a telefonu? Pohledné kovové kryty pedálů by vás vyšly na dva tisíce.  Pamatujete, jak jsme v kapitole o jízdních vlastnostech zmiňovali přepínání jízdních profilů? Ani to není sériová výbava, dodává se za dva a půl tisíce korun. Chromované lišty okolo oken stojí 5300 Kč.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Přehlídka příplatkových, ale praktických doplňků do zavazadlového prostoru: kapsa na deštníky, oboustranná rohož na dno a síťový program

Nebudeme vypočítávat všechny položky příplatkové výbavy v testovaném voze, ale zastavíme se ještě u několika z těch zajímavějších. Panoramatickou střechu za 32 000 Kč buď chcete, nebo ne, tam není co řešit. Bez elektrického seřizování předních sedadel za třicet tisíc bychom se obešli. Šikovné a praktické je ale nezávislé topení (24 500 Kč). Umožňuje nastavit dobu, kdy má auto začít topit nebo i větrat. Nastavíte jednoduše požadovanou dobu odjezdu a elektronika rozhodne o aktivaci soustavy podle aktuálních klimatických podmínek.

Pomocník do zúžení na D1 

Testovaná Octavia Scout měla také moderní elektronické asistenční systémy: adaptivní tempomat za 17 000 Kč občas zbrkle začal brzdit za cyklistou, přestože ten jel spořádaně při pravé krajnici široké a prázdné silnice, ale díky bezproblémovému fungování v pražských kolonách jsme ho rádi vzali na milost. A ze systému „Lane Assistant“ jsme byli nadšením bez sebe. Náhodou jsme v něm totiž objevili skvělou pomůcku do zúžených pruhů na D1. Stačilo působit na volant lehkou silou a systém zcela spolehlivě vedl auto mezi vysokým svodidlem a vedlejším provozem. Na rozdíl od řidiče se přitom nenechal zviklat ani těmi kamiony, jejichž řidiči se nenamáhali nechávat předjíždějícím co nejvíce prostoru.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekAdaptivní tempomat byl občas náladový, ale hlasové ovládání v češtině fungovalo s nevídanou spolehlivostí; „simply clever“ držák telefonu a odpadkový koš ve dveřích

Radarový senzor v předním nárazníku, který je základem moderních asistenčních systémů Octavie, se ale snadno špiní – u Scoutu pochopitelně víc. Auto nás občas překvapilo hlášením, že senzor nemá výhled, jen aby se za několik minut dalo všechno samo do pořádku. Jen s nečistotou to tedy souviset nebude…

Hlasové ovládání, které opravdu funguje

Hlasové ovládání mobilu, hudebního přehrávače či navigace dnes nabízí většina automobilek. Ve většině ale nerozumí česky, a co hůř, často nerozumí ani Čechovi, pokud nemá přízvuk rodilého mluvčího. O výslovnosti českých názvů obcí nebo jmen v seznamu ani nemluvě. Ve Scoutu však stačilo po stisku tlačítka Voice říct „volat“ + jméno volaného a systém vždy neomylně vytočil správné číslo. To zaslouží pochvalu!

Škoda Octavia Combi 1.4 TSI vs. Seat Leon ST 1.4 TSI: jehla v kupce sena?  

Škoda Octavia Combi 1.4 TSI vs. Seat Leon ST 1.4 TSI: jehla v kupce sena?  

Zní to všechno moc hezky, než aby v tom nebyl zádrhel? Počkejte si, až se dozvíte cenu. Škoda Octavia Scout 1.8 TSI 4x4 stojí podle ceníku 694 900 Kč. To jistě není málo. Jenže kdybyste ve škodováckém konfigurátoru zvolili všechny položky, které byly v testovaném kusu, dostali byste se na 978 400 Kč.

Milionová Octavia

To je opravdu hodně peněz na obyčejné auto pro obyčejné české rodiny, ale to se ocitáme zase na začátku. Scout s motorem 1.8, automatickou převodovkou, pohonem 4x4 a mnoha elektronickými vychytávkami prostě obyčejné auto pro obyčejné české rodiny není ani náhodou. Přinejmenším u nás si ho budou v drtivé většině pořizovat manažeři z přiděleného rozpočtu na služební auto. A ti budou většinou dobře vědět, proč se rozhodli zrovna pro Scout. Jeho kombinace jízdních a užitných vlastností z něj dělá lákavou alternativu nejen ke kompaktním SUV za podobné peníze, ale i k jiným verzím Octavie. 

Spoustu dalších fotek najdete v souhrnné galerii

Škoda Octavia

Škoda Octavia je nejprodávanější automobil v ČR a současně nejprodávanější model značky Škoda. V roce 2020 byla uvedena na trh Octavia IV – čtvrtá generace novodobé Octavie, tentokrát se čtyřmi variantami pohonů: spalovací motor, mild-hybrid, plug-in hybrid a stlačený zemní plyn.

Ceny a výbava • První jízda Škody Octavia RS iV • Škoda Octavia Scout • Hybridní modely • Škoda Octavia RS • Test Škoda Octavia 2.0 TDI Evo

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Škoda Octavia Scout v kostce
  2. Rozdíly oproti Octavii 4x4; Něco za něco
  3. Řazení na volantu? Nemáme, zeptejte se později
  4. Excelentní nejen na polní cestě; V terénu jen opatrně
  5. Drobnosti za příplatek; Pomocník na D1; Milionová Octavia
  6. Technické údaje; Kompletní fotogalerie
TEST Fiat 500e HB La Prima: Chytne za srdce a ve městě je k neutahání

Fiat 500e La Prima (87 kW)

Fiat 500e je dalším elektromobilem do města, který vysokou cenu techniky balí do luxusního kabátku a přichází s řadou krásných detailů. Má ale na to rovnat se s Hondou e?

včera | Vladimír Kadera | 2 příspěvky
TEST Ford Focus 3d 2.0 ZETEC: Vůz roku 1999 už jen kvete. Jak si vedl 20 let zpět?

Ford Focus 3d 2.0 ZETEC

Ford Focus první generace, evropské Auto roku 1999, vypadá i v dnešní době dobře. Rozhodně zajímavěji než jeho zatím poslední následovník z roku 2018. Připomeňte si test třídveřové verze, který v roce 2001 přinesli kolegové z Auto.cz

24.  7.  2021 | Tomáš Zajíček | 15 příspěvků
První jízda s Hyundaiem Ioniq 5: Tajemný krasavec může převálcovat konkurenci

Hyundai Ioniq 5

Hyundai podobně jako další značky přijíždí s vlastní rodinou elektrických aut. Jmenuje se Ioniq a jejím prvním zástupcem je kompaktní crossover s krásným retro designem. Už jsme ho vyzkoušeli.

22.  7.  2021 | David Bureš | 54 příspěvků