Test Škoda Octavia Scout 1.8 TSI 4x4 DSG: Než přijde Snowman

Jestliže patříte k těm, kteří by v Octavii nejraději viděli jen dostupné auto s velkým kufrem pro české rodiny, musí vás verze se zvýšeným podvozkem, benzínovým turbomotorem a bohatou výbavou zákonitě dráždit. Jezdí ale parádně a jako alternativa ke kompaktním SUV za podobné peníze má nepopiratelné kouzlo.
Test Škoda Octavia Scout 1.8 TSI 4x4 DSG: Než přijde Snowman
Seznam kapitol
  1. Škoda Octavia Scout v kostce
  2. Rozdíly oproti Octavii 4x4; Něco za něco
  3. Řazení na volantu? Nemáme, zeptejte se později
  4. Excelentní nejen na polní cestě; V terénu jen opatrně
  5. Drobnosti za příplatek; Pomocník na D1; Milionová Octavia
  6. Technické údaje; Kompletní fotogalerie

Škoda Octavia Scout je logickým pokračováním postupného rozvíjení modelové řady, která má u Octavie „německy“ široký záběr: od skromně vybavených verzí s malými motory pro nenáročnou soukromou klientelu přes několik variant čtyřkolek až ke sportovní Octavii RS. Nový model přirozeně navazuje na tradici „dvojkové“ Octavie Scout coby zvýšeného všestranného kombíku pro zákazníky, kteří zatím odolávají módní vlně kompaktních SUV.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Scout má ještě vyšší podvozek než Octavia 4x4 s paketem pro špatné cesty; míra opulentnosti kabiny závisí na příplatkové výbavě, v níž může figurovat i nezávislé topení

Škoda Octavia Scout je k dispozici s nejvýkonnějšími a nejdražšími motorizacemi pro Octavii. Zapomenout musí jen na benzínový 2.0 TSI z Octavie RS, ale stopětaosmdesátikoňový diesel ze stejného modelu dostala. Další možností je slabší 2.0 TDI 110 kW, aktuálně jediná motorizace Scoutu s manuálním řazením. Silný diesel i testovaná varianta 1.8 TSI se dodávají se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Všechny motorizace mají sériově pohon všech kol, realizovaný elektronicky ovládanou spojkou Haldex 5. generace.

Rozdíly oproti Octavii 4x4

Na první pohled by se mohlo zdát, žeScout je sotva něčím víc než Octavií Combi 4x4, doplněnou o stylotvorné plasty. Několik rozdílů se ale přece jen najde. Na rozdíl od čtyřkolek je Scout už sériově vybaven paketem pro špatné cesty, který obsahuje plastový spodní kryt motoru, ale také ochranu brzdového vedení a zadních ramen. A je také vyšší.

Zatímco paket pro špatné cesty u Octavií 4x4 zvyšuje díky delším pružinám světlou výšku o 15 mm, Scout je na tom rovnou o 32 mm lépe než běžná Octavia 4x4. (Na tomto místě se možná hodí připomenout, že podle oficiálních technických údajů má Octavia Combi 4x4 o milimetr menší světlou výšku než Octavia Combi s předním pohonem – 139 vs. 140 mm).

Ostatně neuškodí srovnat klíčové parametry ekvivalentních motorizací:

  Octavia Combi 1.8 TSI DSG Octavia Combi 4x4 1.8 TSI DSG Octavia Scout 1.8 TSI 4x4 DSG
Délka (mm) 4659 4659 4685
Výška (mm) 1463 1463 1531
Šířka (mm) 1814 1814 1814
Světlá výška (mm) 140 139 171
Rozvor náprav (mm) 2680 2680 2679
Rozchod kol vpředu (mm) 1543 1543 1538
Rozchod kol vzadu (mm) 1512 1512 1506
Stálý převod 4,438/3,277 4,375/3,333 4,375/3,333
Zrychlení 0-100 km/h (s) 7,5 7,5 7,8
Max. rychlost (km/h) 229 227 216
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 5,7 6,7 6,9
Provozní hmotnost (kg) 1357 1450 1522

Pokud se vám zdá, že některé z uvedených rozměrů včetně rozvoru náprav neodpovídají tomu, co o Octavii víte, gratulujeme k výbornému postřehu: 1.8 TSI má jako jediná motorizace vždy vzadu víceprvkovou nápravu, odtud i jiná hodnota rozvoru. Kde se ale vzaly ty ostatní rozdíly?

Váha výbavy

Scout je o 72 kg těžší než Octavia Combi 4x4 kvůli skladbě výbavy. Váží se vždy základní model ve „světové“ specifikaci. Vedle viditelných úprav karoserie má Scout navíc:

  • Mlhové světlomety
  • Jumbo box
  • Paket pro špatné cesty
  • Střešní nosič
  • Tříramenný kožený volant
  •  Zpětné zrcátko se stmíváním
  •  Light assistant
  • Koberečky
  • 17“ kola

Horší dynamiku a spotřebu čtyřkolek lze vysvětlit vyšší hmotností a kratším stálým převodem. U Scoutu se navíc projeví i horší aerodynamika daná vyšší světlou výškou. Čtyřkolky ale mají i jinou převodovku. Zatímco do Octavií 1.8 TSI Škoda montuje sedmistupňové DSG se suchými spojkami, verze 4x4 mají robustnější skříň sice jen se šesti stupni, ale spojkami v olejové lázni. Proto také může Octavia Combi 4x4 i Octavia Scout tahat přívěsy o hmotnosti až dvě tuny (2.0 TDI), respektive 1800 kg v případě testované benzínové osmnáctistovky.

Něco za něco

Ještě než jsme stiskli tlačítko startování motoru (klíč máme pohodlně v kapse), znovu si připomínáme, že jistota pohonu všech kol je vždy vykoupena horší dynamikou a vyšší spotřebou. Ani Scout nemá výjimku z fyzikálních zákonů. Hardware čtyřkolky, kratší zpřevodování a silnější jízdní odpory se jednoduše projevit musí.

Ale dost planého teoretizování nad tabulkou s technickými údaji. Pojďme konečně prověřit, jak se nová Škoda Octavia Scout jeví svému uživateli během všedního i méně všedního používání.

Škoda Octavia

Škoda Octavia je nejprodávanější automobil v ČR a současně nejprodávanější model značky Škoda. V roce 2020 byla uvedena na trh Octavia IV – čtvrtá generace novodobé Octavie, tentokrát se čtyřmi variantami pohonů: spalovací motor, mild-hybrid, plug-in hybrid a stlačený zemní plyn.

Ceny a výbava • První jízda Škody Octavia RS iV • Škoda Octavia Scout • Hybridní modely • Škoda Octavia RS • Test Škoda Octavia 2.0 TDI Evo

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Škoda Octavia Scout v kostce
  2. Rozdíly oproti Octavii 4x4; Něco za něco
  3. Řazení na volantu? Nemáme, zeptejte se později
  4. Excelentní nejen na polní cestě; V terénu jen opatrně
  5. Drobnosti za příplatek; Pomocník na D1; Milionová Octavia
  6. Technické údaje; Kompletní fotogalerie
TEST Seat Tarraco FR 2.0 TSI 4WD DSG: Když chcete hot-hatch, ale přijdou děti

Seat Tarraco FR 2.0 TSI 4WD DSG

Pod kapotou 245 turbobenzinových koní, rudý lak, sportovní sesle vpředu... A vzadu dětské sedačky plus kočárek a pleny v kufru. Že by SUV pro rodiče, kteří to se závoděním nevzdali?

včera | Richard Herbich | 4 příspěvky
TEST Bentley Continental GTC V8: Váš let byl zrušen? S tímhle to vadit nebude

Bentley Continental GTC V8

Bentley Continental GT je tu s námi už tři generace. Ta aktuální ho změnila k nepoznání. Teď se také prodává jako kabriolet a do nabídky přistál osmiválcový agregát. Je to dobrý mix?

1.  8.  2021 | Vladimír Kadera | 5 příspěvků
TEST Kia Stonic 1.0 T-GDI 7DCT MHEV: Skoro jako prémiovka. Designem i cenou

Kia Stonic 1.0 MHEV DCT

Spousta funkční a chytré techniky na městském půdorysu, výrazný design, prostor pro individualizaci... Stonic toho nabídne nemálo, ale nebojí si říci o nemálo tisícikorun.

29.  7.  2021 | Richard Herbich | 1 příspěvek