Kapitoly článku:
Bez automatu ho nedostanete
Škoda nabízí Octavii RS vybavenou pohonem všech kol zatím výhradně v kombinaci s dieselem o výkonu 135 kW (184 k) a s automatickou převodovkou DSG. Jinak řečeno, bez automatu tento model nedostanete. Pokud ale přece jen trváte na přítomnosti čtyřkolky a chcete manuál, řešení existuje. Jmenuje se Octavia Scout. Musíte se ovšem smířit s přítomností karoserie kombi a hlavně s naladěním pouze na 110 kW (150 k).
Za pozornost stojí i nastavení cen. Liftback ve výbavě RS a v testované konfiguraci pořídíte za 777 900 Kč. Asi nikoho nepřekvapí, že jde o to nejdražší, co si v rámci RS můžete koupit. Mimochodem příplatek za pohon všech kol činí 55 tisíc korun a jak se dočtete dále, určitě se vyplatí.
Škoda si za pohon všech kol u Octavie RS naúčtuje příplatek 55 tisíc korun. Není to málo, ale určitě se tyto peníze navíc vyplatí
Co už je ovšem hodně na zváženou, to je porovnání s Octavií RS230. Liftback s automatem, podstatně silnějším benzinovým motorem a elektronicky řízeným diferenciálem vpředu totiž stojí pouze o jeden tisíc více než dieselové RS s pohonem 4x4. Vybírat Octavii RS, měl bych velké dilema, které by patrně skončilo nákupem RS230.
Dynamika, brzdy
Ano, 135 kW (184 k) u dieselového motoru není pro sportovní vůz zas až tolik, ale určitě to není strašidelně málo. Podle oficiálních tabulek by měla čtyřkolka zvládnout sprint na stovku za 7,6 s, což je přesně o tři desetiny lepší čas než hodnota pro liftback osazený pohonem přední nápravy a automatem. Čtyřkolka přidá na hmotnosti 35 kg a z maximální rychlosti ubere 2 km/h.
Přítomnost štítku 4x4 vzadu by měla v praxi znamenat navíc 35 kg, o 2 km/h nižší maximální rychlost a o 0,3 s lepší akceleraci z nuly na 100 km/h
Všechno to jsou parametry, které do normálního provozu bohatě stačí. RS nemá problémy rozparádit se na okreskových rovinkách hodně daleko za povolenou 90 km/h. Do nějakých 180 km/h má motor elánu více než dost, ve vyšších rychlostech se už ale chuť do života začne vytrácet přesně tak, jak to od podobných dieselů známe.
Škoda Octavia RS 4x4: odchylka rychloměru a zpřevodování |
Zobrazovaná rychlost |
Skutečná rychlost |
50 km/h |
48,3 km/h |
90 km/h |
86,2 km/h |
130 km/h |
125 km/h |
Rychlostní stupeň |
Maximální rychlost |
1° |
39 km/h |
2° |
86,2 km/h |
3° |
125 km/h |
Naplno se tento nešvar projeví někde v Německu na tříproudových dálnicích, kde budete v rychlosti nad 200 km/h tachometr pomalu tlačit očima, nebo třeba na letišti. I my jsme si nemohli nevšimnout, že naftové RS na letištní ploše vypadá, jako kdyby skoro ani nezrychlovalo.
Škoda Octavia RS 2.0 TDI 4x4 vs. Octavia Combi RS 2.0 TDI (manuál) vs. Peugeot 308 SW GT: Zrychlení |
|
Škoda Octavia RS 2.0 TDI 4x4 DSG |
Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI |
Peugeot 308 SW GT |
0-50 km/h (s) |
2,41 |
3,33 |
2,83 |
0-100 km/h (s) |
7,62 |
8,40 |
8,46 |
0-130 km/h (s) |
12,90 |
13,57 |
14,18 |
0-150 km/h (s) |
17,67 |
17,68 |
19,57 |
30-50 km/h (s) |
1,21 |
- |
- |
50-70 km/h (s) |
1,73 |
- |
- |
80-120 km/h (s) |
5,88 |
- |
- |
130-150 km/h (s) |
4,77 |
- |
- |
Jenže to je pouze optický klam, který nemá pro běžnou jízdu po okreskách příliš velký význam. Co naopak význam má, to je pohon všech kol, díky kterému nemusíte řešit rozjezd. RS nahodí při startu 2500 otáček a po uvolnění brzdy bez zaváhání vystřelí vpřed.
Graf ukazuje porovnání akcelerace z nuly na 150 km/h u testované Octavie RS 4x4 (tmavě modrá), Octavie Combi RS 2.0 TDI s manuálem (červená), Peugeotu 308 SW GT (zelená) a Škody Superb Combi 2.0 TDI 4x4 110 kW (světle modrá)
Dobře to ukazuje i přiložený graf, který ale berte trochu s rezervou, protože kromě Škody Superb Combi 4x4 a Peugeotu 308 GT SW je zde také naftová Octavia RS Combi, kterou jsme ovšem testovali s manuálem. Přesto je v grafu vidět rozdíl při rozjezdu více než jasně. A to jsme navíc dieselové RS s pohonem 4x4 testovali na zimních pneumatikách, což pro změnu naprosto jasně ukazuje graf brzdění ze 150 km/h.
Škoda Octavia RS 4x4: Brzdy |
50-0 km/h (s) |
1,52 |
50-0 km/h (m) |
10,65 |
100-0 km/h (s) |
3,11 |
100-0 km/h (m) |
43,66 |
130-0 km/h (s) |
4,08 |
130-0 km/h (m) |
74,81 |
150-0 km/h (s) |
4,76 |
150-0 km/h (m) |
101,11 |
Zde je k vidění brzdění ze 150 km/h na nulu. Červená křivka představuje RS s pohonem všech kol, modrá naftové RS Combi s manuálem a pohonem přední nápravy. Více než cokoliv jiného ale tento graf názorně ukazuje, jak velký je rozdíl mezi letními a zimními pneumatikami na suchém podkladu