Test: Škoda Octavia kombi se vším všudy a ještě s mnohým navrch

Testovali jsme Škodu Octavii kombi v té nejlepší výbavě. Co všechno si můžete do Octávie pořídit a jak se s takovým autem jezdí?
Test: Škoda Octavia kombi se vším všudy a ještě s mnohým  navrch
Škoda Octavia je na trhu už nějaký ten pátek. Za tu dobu prošla několika úpravami, z nichž asi nejvýraznější je úprava přední masky, čiré světlomety, více místa na zadních sedadlech, které vzniklo úpravou předních sedaček a nová, elegantnější palubní deska. Všechny tyto změny však nezastřou fakt, že Octavia už má svoje roky a že by Škodovka měla začít pomýšlet na náhradníka.

Jak se jezdilo

Protože nás zajímalo, co všechno může mít Octavia v maximální výbavě, zvolili jsme pro test Octavii Combi ve výbavě Elegance a se všemi příplatkovými prvku komfortu. Auto mělo šestnáctipalcová kola s pneumatikami Dunlop SP Sport 205/55, která vypadala opravdu velmi Klepněte pro větší obrázekdobře; ostatně posuďte z obrázků. Oktávku poháněl zážehový turbomotor o objemu 1.8 litru, který najdete v nabídce všech automobilek koncernu Volkswagen.

Jízdní vlastnosti Octavie jsou už asi známy všem čtenářům, takřka každý měl jistě možnost se s ní Klepněte pro větší obrázeksvézt. Octavia dobře drží přímou stopu a to i ve vysokých rychlostech okolo 180 km/h. Trošku potíže ji dělají příčné nerovnosti, na nich jsem měl pocit, že mi auto trošku uskakuje. Ani v zatáčkách nebylo auto nijak jisté a lehce mu „ustřeloval“ zadek, pokud jsem vypnul ESP. Posilovač řízení je podle mého názoru spíše tužší a zejména pro manévrování na místě mohl být měkčí. Ačkoliv je Octavia jistě dobré auto, nějak mi prostě nesedlo. Také mi docela vadil aerodynamický hluk, který pronikal do interiéru i při běžných rychlostech na dálnici, a to podstatně dříve, než třeba u Fabie kombi.

Parádní motor

Dobrý je ale bezesporu motor 1.8T s výkonem 110 kW s maximem točivého momentu 210 N.m v širokém rozsahu otáček od 1750 do 4500. Tyto údaje slibují perfektní zátah a zrychlení. A opravdu, pokud Octavii šlápnete za krk, švihne sebou kupředu jako nezbedný kůň. Do náběhu turbodmychadla se mi motor ovšem zdál docela líný, pokud jsem tedy chtěl Klepněte pro větší obrázekrychle vystartovat z místa, musel jsem trošku déle držet spojku a vytočit motor. Vynikající byla spotřeba vozu – za dobu testu se ustálila na 7,7 litrech, a to jsem s ním jezdil převážně po městech a na dálnici jej nešetřil. Udávaná kombinovaná spotřeba je 8,1 litru na 100 km/h.

Uvnitř Octavie je hodně místa, ovšem jen pro cestující na předních sedadlech. Když jsem se na místě řidiče usadil tak, abych měl vše při ruce a zároveň neměl pocit stísněnosti, na zadních sedadlech se vzrostlejší cestující musel docela krčit. Malý rozvor nezachrání ani Klepněte pro větší obrázekvykrojené přední sedadla v místě, kde má cestující vzadu kolena; pět centimetrů navíc by určitě Octavii prospělo. Subjektivně se mi zdá, že je v Octavii stejně místa jako ve Fabii nebo Felicii, a to není pro vůz nižší střední třídy příliš dobrá vizitka; novinky Fiat Stilo nebo Honda Civic jsou na tom o dost lépe.

Luxus za příplatek

Interiér Octavie byl kompletně proveden v černé kůži, a to nejen sedačky. Nechyběla ani automatická klimatizace Climatronic, která zajišťuje optimální teplotu i v největších pařácích. Protože přední sedačky nemají příliš dobré boční vedení, záda po hladké kůži v zatáčkách Klepněte pro větší obrázekdocela kloužou; jednoduše řečeno, osobně preferuji látkové čalounění, které je navíc o dost levnější.

Přední sedačka měla kompletní elektrické nastavování všech směrů i sklonu opěradla, a to se třemi pamětmi. Stačilo, když jsem si nastavil svoji pozici a uložil pod jedno z čísel. Aby bylo Klepněte pro větší obrázekpohodlnější nastupování, sedačka se vždy při otevření předních dveří sama odsunula dozadu a opěradlo se sklonilo. Po usazení stačilo podržet tlačítko paměti, aby se vše vrátilo do původního stavu. Kromě pozice sedačky si také systém pamatuje nastavení zpětných zrcátek, které jsou rovněž v elektrice. Přední sedačky navíc měly pět stupňů vyhřívání.

Nepraktická handsfree

Mezi předními sedačkami nechyběla opěrka na ruce, která v sobě měla schovanou sadu handsfree pro Klepněte pro větší obrázekmobilní telefon Nokia 6210; shodou okolností jsem měl tento při testu po ruce. Bohužel, ačkoliv takto uschovaná sada nehyzdí přístrojovou desku, není příliš praktická. Zkuste při jízdě číst textovku nebo volit číslo. I když tu nechybělo tlačítko, které mobil na rameni vysunulo z opěrátka více dopředu, přesto bylo lepší zastavit, když jsem chtěl s mobilem pracovat. Spíše by mě potěšilo, kdyby sada handsfree byla umístěna běžným způsobem na palubní desce. Ostatně, umístění a použití handsfree nejlépe vidíte na obrázcích.

Hlášení zelené vlny

Pokud jezdíte daleko a většinou sami, oceníte měnič na šest cédéček, který je umístěn v kufru. Na přehrávači nechybí ani kazetový přehrávač a docela zajímavá funkce, která vám v době nepřítomnosti nahraje hlášení zelené vlny. Jakmile se vrátíte do auta, můžete si poslechnout Klepněte pro větší obrázekvšechny zprávy o nehodách, zácpách apod. Samozřejmě tato funkce jde vypnout, ale proč byste to dělali. Ovládání rádia najdete na volantu po pravé straně, můžete měnit hlasitost a přehazovat písničky nebo stanice rádia. Jinak vzhled přehrávače do interiéru příliš nepadne a upřímně řečeno, je docela ošklivý.

Audiosoustava má celkem osm reproduktorů, takže je zajištěna větší prostorovost zvuku. Bohužel, zvuku naprosto chybí jakýkoliv náznak basů, takže zvuk i z kvalitního cédéčka zní dost hrozně. Nevím, zda za to mohou reproduktory, nebo přehrávač, ve výsledku je to ale jedno.

Nezasmykuje

Bezpečností výbava testované Octavie je na velmi vysoké úrovni, aby také ne, když jde o tak drahý vůz. V základu výbavy elegance najdete dva přední airbagy, boční, které zde byly také, jsou už za příplatek. Nechybí pochopitelně ABS, všechna kola jsou vybavena kotoučovými brzdami, auto je vybaveno i systémem protiskluzu na málo adhezním povrchu. Za příplatek pak už je vypínatelný systém ESP, který zabraňuje chybě řidiče a nedovolí auto dostat do smyku (alespoň se o to snaží).

Střecha dělá problémy

Další prvky komfortu už uvedu jen stručně: tempomat s ovládáním na volantu, elektrické ovládání všech oken s pojistkou proti stažení vzadu, svítilny nad cestujícími vzadu, při couvání se pravé zrcátko automaticky sklopí co nejvíce dolů, aby bylo usnadněno parkování u chodníku. Nad hlavami se nacházelo elektricky ovládané střešní okno, které bylo občas zdrojem problémů. Pokud jsem s ovladačem manipuloval příliš často, občas se odmítlo zcela zavřít a bylo nutné jej „synchronizovat“, tedy celé otevřít a zase zavřít.

Poznámka: Těsně před vrácením auta přestalo ovládání na volantu, tedy rádio, houkačka a tempomat fungovat. To není pro Škodovku příliš dobrá vizitka.

Počítač se hodí

Palubní počítač, který se do Octavie dodává od výbavy Ambiente, má všechno, co nabízí Fabia. Našel jsem i údaj dojezdu na aktuální stav benzínu, což starším Octaviím chybělo. Kromě tohoto údaje tu najdete hodiny, čas jízdy, průměrnou rychlost, kolik jste ujeli kilometrů, průměrnou a aktuální spotřebu a teplotu venku: Počítač má dvě paměti – jedna je určena pro aktuální jízdu a maže se po přestávce delší než dvě hodiny, druhou lze smazat pouze manuálně. Sám druhou paměť nuluji vždy při tankování, abych měl přehled o průměrné spotřebě na jednu nádrž.

Pár připomínek

A co mi vadilo? Nepříliš dobré cejchování rychloměru – mezi 120. a 150. km chybí značení, takže na dálnici nevíte, zda jedete opravdu předepsaných sto třicet. Stejně tak chybí značení od 150. do 240. Klepněte pro větší obrázekkm. Rovněž se mi nelíbilo, že se ze zadní části auta ozývaly různé vrzavé zvuky a při přejezdu nerovností to v autě občas podivně praskalo; zdroj zvuků se mi však najít nepodařilo. Zato palubní deska, která je v mnoha Fabiích zdrojem skřípotu, byla potichoučku.

Rovněž mi v interiéru vadil nedostatek odkládacích míst, a to zejména na nápoje. Jedno bylo vedle ruční brzy, ovšem to se nedalo využít, pokud byla opěrka dole, a i když nebyla, vadil nápoj zase pravé ruce řidiče. Nejvíce praktické bylo místo v ní, pod sadou hansdfree. Něco málo se také dalo schovat do výklopné opěrky na zadním sedadle.

Za co vlastně platíte?

Pro lepší představu seznam příplatkových prvků s cenami, které testovaná Octavie ve výbavě Elegance (základní cena 629 900 Kč) měla:
  • interiér v kůži: 55 400 Kč
  • ESP: 21 700 Kč
  • autorádio Symphony, CD měnič: 24 500 Kč
  • climatronic: 17 400 Kč (místo původní poloautomatické klimatizace)
  • boční airbagy: 8 900 Kč
  • multifunkční volant: 9 900 Kč
  • tempomat: 12 000 Kč
  • hliníková kola 16": 10 500 Kč
  • elektricky ovládané střešní okno: 19 800 Kč
  • podélný střešní nosič: 5 500 Kč
  • signalizace vzdálenosti při parkování: 9 000 Kč
  • tažné zařízení: 9 500 Kč
  • xenonové světlomety: 22 500 Kč
  • elektricky ovládané sedadlo řidiče: 23 300 Kč
Celková cena testovaného vozu 879 800 Kč, což není zrovna málo a dá se za to pořídit stejně vybavená a prostornější konkurence.

Ano i ne

Škoda Octavia je i po šesti letech dobré auto, bohužel, a na to Škodovka hřeší, její cena je v porovnání s konkurencí docela vysoká; stejný problém mají Fabie, za stejný peníz lze koupit stejně nebo i lépe vybavené zahraniční auto. Škoda navíc dává na auta jen roční záruku, přitom některé značky dávají trojnásobek. Pokud ale přece jen chcete české (anebo německé?) auto, je Octavia stále dobrou volbou.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků