Test: Škoda Octavia combi 4x4 TDI

Minulý týden jste se projeli špičkově vybavenou Octavií Combi s benzínovým motorem, dnes vás seznámíme s další dobře vybavenou Octavií, tentokrát však se vznětovým motorem a pohonem 4x4.
Test: Škoda Octavia combi 4x4 TDI
Smích? Dnes už asi těžko!

Ty tam jsou doby, kdy Škodovky u některých lidí vykouzlily pouze úsměv na tvářích. Dnes totiž do automobilů této značky usedají mnozí podnikatelé, významné osobnosti a doufejme, že v dohledné době i politici. V dnešní době jsou prostě Škodovky tam, kde ostatní automobilky a mnohdy ještě dál. Za Klepněte pro větší obrázektakový vůz jako je na příklad Škoda Octavia combi 4x4 TDI, by se totiž nemusela stydět žádná automobilka.

Karosérie, design, interiér

Tmavě zelená barva Green Natur propůjčuje vozu nezaměnitelnou podobu. Všechny díly karosérie jsou výborně slícovány, což platí i o materiálech uvnitř automobilu. Nebudu se zde dlouze rozepisovat o vzhledu “oktávky“, protože snad každý z nás si dokáže představit, Klepněte pro větší obrázekjak vypadá. Někomu se prostě líbí, jinému zase ne. Mě osobně se víc zamlouvá provedení combi, které je elegantnější a hlavně díky nižší nakládací hraně zavazadlového prostoru i praktičtější. Je to samozřejmě věc vkusu a potřeby. I když vlastně obě varianty nabízejí zhruba stejný zavazadelník.

Rozdíl je pouhých 20 litrů ve prospěch kombi, které nabízí lepší přístup k zavazadlům. Příznivci pohonu všech kol, tedy 4x4 se ovšem budou muset spokojit se zavazadlovým prostorem o celých 100 litrů menším. Je to především v prospěch zadní nápravy, která potřebuje více místa pro své zavěšení a také kvůli větší palivové nádrži. Do té se v této verzi vejde 68 litrů paliva. Ale i základních 448 litrů je dobrá hodnota pro Vaše tašky a kufry. Dobrý Klepněte pro větší obrázekje i vnitřní prostor a to především na předních sedadlech, která byla v našem voze elektricky ovládaná. Řidičovo mělo navíc tři paměti nastavení společně s uložením pozic vnějších zpětných zrcátek.

Kritiku si bohužel zaslouží zadní sedadla. I když prostoru pro nohy je “docela“ dostatek, sedáky jsou příliš krátké a sezení na delších tratích tudíž velmi nepohodlné. Vkusná světlá barva čalounění v kombinaci látka-kůže dotvářela pravý dojem luxusu. Ve skutečnosti bude ale asi nepraktická. Každá čmouha je totiž hned vidět a tak byste mohli strávit hodně volných chvilek nad čištěním interiéru.

Výbava

Slovo výbava by v tomto voze mohlo klidně nahradit slovo luxus. Výčet základní a příplatkové výbavy je Klepněte pro větší obrázekzde dost široký a znamenal by zde hodně řádků. Z té nejzajímavější jmenujme       například zmiňovaná elektricky ovládaná přední sedadla a zrcátka, el. okna + střešní okno, automatickou klimatizaci Climatronic, vestavěnou hands-free sadu v loketní opěrce, CD měnič v zavazadlovém prostoru, xenonové světlomety, parkovací asistent a v neposlední řadě i tempomat a multifunkční volant, na který si velmi rychle zvyknete. Světlomety byly navíc napojeny na zapalování, takže se zapnuly hned po otočení klíčku ve spínací skříňce. Vtipný a řekl bych, že v současné době i praktický detail.

Motor, podvozek

Řekněte, kdo by si nepřál mít vůz vybaven nejmodernějšími systémy podvozku, jako je ABS, ESP (je ho možno vypnout), ASR a navíc mít poháněna všechna čtyři kola. K pohonu 4x4 slouží mezinápravová spojka Haldex, kterou používá koncern ve všech svých značkách. Tato spojka sepne automaticky, pokud dojde k rozdílu mezi otáčkami na přední a zadní nápravě. Octavia se s tímto pohonem chová velmi stabilně a zaručuje bezproblémovou a velmi stabilní jízdu. Navíc za podmínek, které poslední dobou vládnou na našich silnicích, je takováto “čtyřkolka“ k nezaplacení. U motoru bych v tomto případě začal Klepněte pro větší obrázekspotřebou. Během přibližně 1400 kilometrů se spotřeba pohybovala kolem 7 litrů na 100 km, a to s jízdou ze dvou třetin převážně po městě. Jinak například jízda z Prahy do Písku nás připravila o pouhých 6,2 litrů nafty z nádrže.

Motor je velmi pružný a hned od nízkých otáček se dobře rozbíhá. Pokud je ještě studený je zřejmý jeho dieselový zvuk, který ale do interiéru proniká na přijatelné úrovni. Dosahuje výkonu 74 kW, něco málo přes sto koní a je spojen výhradně s šestistupňovou převodovkou. Ta má dobrý chod a její poslední šestý stupeň slouží jako rychloběh. Za všech podmínek spolu převodovka a motor spolupracují velmi vyváženě a naprosto ve všem si společně rozumí.

Škoda Octavia je vyvážený automobil střídmých tvarů. S motorem 1,9 TDI má výbornou dynamiku a Klepněte pro větší obrázekdobrou spotřebu. Bohužel za luxus je třeba platit a to je asi největší mínus. Cena takto vybaveného vozu totiž přesahuje Kč 900.000 ,- korun. Za tuto cenu vám ale Škoda Octavia combi 4x4 TDI nabídne vše co chcete nebo byste si jen v automobilu mohli přát, alespoň pokud jde o vybavení. Dostanete se tak do kategorie automobilů, o které se Škodovce dřív ani nezdálo. A ne nadarmo je i dnes v naší republice značka Škoda stále nejprodávanější.
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků