Test Škoda Octavia 1,8 TSI: dostupnější eReSo

Škodovka dala vale dvoulitru FSI a nahradila jej turbomotorem 1,8 TSI. Je výkonnější a není dražší. Je s ním vše tak růžové?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Stručně k 1,8 TSI, Exteriér a interiér testovaného vozu
  2. Charakterní, zvučný a kultivovaný motor, Vánoční převodovka, Naměřená dynamika
  3. Spotřeba, Jízda blízká RS, TSI nebo TDI? A nebo RS TDI?
  4. Závěr, Cenové a technické parametry
  5. Kompletní fotogalerie

Škoda Octavia není na trhu žádným nováčkem a svůj velký facelift má teprve před sebou. Proč ji tedy testovat právě nyní? Důvod je jednoduchý - pod její kapotou se objevil zcela nový motor, který by neměl hrát v motorové nabídce pro Octavii druhé housle. A důkladné vyzkoušení si proto zaslouží.

Má jméno 1,8 TSI a v nabídce nahradil (nepočítáme-li verze s automatickou převodovkou) motor 2,0 FSI. Z mého pohledu je to velká škoda, motor 2,0 FSI považuji za nejlepší atmosférický benzinový čtyřválec, který Volkswagen kdy vyrobil. Obzvláště v koncernových kompaktech odváděl výbornou službu a svým lineárním charakterem, zvukem, výkonem, ale i spotřebou byl opravdovou špičkou mezi obdobnými motory. Jenže tento názor se mnou mnoho lidí nesdílelo, žijeme v době turbodieselové a v té něco jako atmosférický benzin není v módě. A co není módní, to se neprodává a co se neprodává, to Volkswagen nebude vyrábět. Logické.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Když už benzin, tak alespoň přeplňovaný, a tak není divu, že po pár letech zřejmě nevalných prodejů Volkswagen opustil myšlenku většího nepřeplňovaného motoru a vrátil se k osvědčené tradici, která by se dala shrnout čtyřmi znaky - 1,8 T. Právě tento motor byl ještě začátkem tohoto století velmi oblíbený a koncern by rád historii zopakoval. Pro jeho reinkarnaci použil vedle turba navíc moderní technologii přímého vstřiku paliva do válce a ve výsledku u nového motoru nabídl výkon 118 kW. To je více než u 2,0 FSI a více než u základní varianty 1,8 T. Menší motor navíc z podstaty dosahuje menší normované spotřeby a tedy i emisí CO2 (lhostejno, že v reálném provozu tomu u turbomotoru bude spíše naopak) a to se zrovna hodí.

A tak se zrodily motory 1,8 TSI a 1,8 TFSI. Existuje mezi nimi nějaký rozdíl? Ne, jde o identické motory, ale v různých koncernových autech se jmenují různě. Ve Škodovce se rozdhodli pro první variantu, tedy TSI, která trochu klame tělem. Označení TSI se stalo synonymem malého, úsporného a přitom výkonného motoru 1,4 s dvojitým přeplňováním turbem a kompresorem, a tak si znalejší myslí, že stejná technika je k dispozici i u 1,8 TSI. Není, tento motor je přeplňovaný jen turbodmychadlem. Jedna z „myšlenek TSI“ jej ale přesto v Octavii postihla a v konečném důsledku představuje jeho největší minus. To už ale předbíhám, pojďme se podívat Octavii Combi 1,8 TSI na zoubek překně popořádku.

Malé RS už na pohled

Popisovat vzhled Škody Octavia bylo nošením dříví do lesa už před dvěma lety, a tak se i tentokrát budu zabývat jen novinkami a specifiky testované verze.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Testovaná Octavia byla vybavena sportovním paketem, který vnímaní jejího vzhledu stavěl kamsi mezi běžná provedení a sportovní verzi RS. To v tomto případě nebyla jen laciná show, ale i skutečný obraz zatřídění verze 1,8 TSI v celé modelové řadě. Tento paket není není v nabídce ničím novým a pořídit jste si jej mohli již dříve, pouze v letošním roce změnil název na hodnotu, kterou jsem zapomněl (ale není to jedno, jestli se jmenuje Sport Paket, Sport Styling Kit nebo Uragán?). Čítá odlišné provedení předního i zadního názarníku, malý spojler na pátých dveřích nebo prahové lišty Sport Line. V „naší“ Octavii jej navíc doplnily i hliníkové střešní ližiny. Tento paket neovlivňuje vzhled vozu tolik jako zcela odlišné nárazníky RS, ale přesto jej nepřehlédnete. Jestli Octavii sluší, nebo ne, nechám tentokrát zcela na vás, žádný vyhraněný názor na něj nemám.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Testovaný vůz byl vybaven i novinkami modelového roku 2008. Ty jsme vám představili již v květnu ve vlastním článku, já se z nich vyjádřím ke dvěma. První jsou mlholky s corner funkcí, tedy nasvětlováním zatáček jednou z mlhovek při odbočování v nízkých rychlostech. Osobně tuto funkci chápu pozitivně, snad by jen mohla být aktivní i při rychlostech vyšších, bohužel většina českých řidičů a dopravních policistů ji nechápe vůbec. A tak se musíte smířit s tím, že ve voze s touto „fíčurou“ budete častěji obětmi dálkových či mlhových světel ostatních řidičů a budete se těšit i neobyčejné přízni policistů, kteří vás budou chtít pokutovat za zapnutá mlhová světla, z nichž jedno vám nejde vůbec a druhé pohasíná... Druhým jsou upravené popisky páček pod volantem. Je to pochopitelně drobnost (schválně, kdo z vás si kdy páčky prohlížel vícekrát než jednou), ale přesto mám pocit, že to ve Škodovce s popisky už trochu začínají přehánět. Je jich zkrátka nějak moc. Páčky pomalu spějí k celobílému provedení a nemám poocit, že by to čemukoli pomohlo. Ale proti gustu...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

I přes přítomnost sportovního paketu a úprav pro další modelový rok musím trvat na výtkách k designu vozu a jeho interéru, které jsem zmínil v předchozích testech. Ve Škodovce je stále nijak neřeší, jako kdyby snad mé testy nečetli... V exteriéru stále bijí do očí přední mlhovky vzor masařka, které jsou stále stejně ošklivé a upravený přední nárazník sportovního paketu jejich ošklivost snad ještě zvýrazňuje. V interiéru mi pořád nejdou na rozum nesmyslně úzké sedáky předních sedadel, které nevyužívají dostupný prostor a jsou vepředu hodně zakulacené. Ve většině koncernových „konkurentů“ jsou lepší. Snad obojí vyřeší facelift. Kdo by nechtěl čekat, musí si koupit eReSo, které má jiný přední nárazník i jiná sedadla už nyní...

Tolik k věcem nepříliš podstatným, pojďme se podívat na něco zajímavějšího.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Stručně k 1,8 TSI, Exteriér a interiér testovaného vozu
  2. Charakterní, zvučný a kultivovaný motor, Vánoční převodovka, Naměřená dynamika
  3. Spotřeba, Jízda blízká RS, TSI nebo TDI? A nebo RS TDI?
  4. Závěr, Cenové a technické parametry
  5. Kompletní fotogalerie
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků