Test Škoda Octavia 1,8 TSI: dostupnější eReSo

Škodovka dala vale dvoulitru FSI a nahradila jej turbomotorem 1,8 TSI. Je výkonnější a není dražší. Je s ním vše tak růžové?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Stručně k 1,8 TSI, Exteriér a interiér testovaného vozu
  2. Charakterní, zvučný a kultivovaný motor, Vánoční převodovka, Naměřená dynamika
  3. Spotřeba, Jízda blízká RS, TSI nebo TDI? A nebo RS TDI?
  4. Závěr, Cenové a technické parametry
  5. Kompletní fotogalerie

Škoda Octavia není na trhu žádným nováčkem a svůj velký facelift má teprve před sebou. Proč ji tedy testovat právě nyní? Důvod je jednoduchý - pod její kapotou se objevil zcela nový motor, který by neměl hrát v motorové nabídce pro Octavii druhé housle. A důkladné vyzkoušení si proto zaslouží.

Má jméno 1,8 TSI a v nabídce nahradil (nepočítáme-li verze s automatickou převodovkou) motor 2,0 FSI. Z mého pohledu je to velká škoda, motor 2,0 FSI považuji za nejlepší atmosférický benzinový čtyřválec, který Volkswagen kdy vyrobil. Obzvláště v koncernových kompaktech odváděl výbornou službu a svým lineárním charakterem, zvukem, výkonem, ale i spotřebou byl opravdovou špičkou mezi obdobnými motory. Jenže tento názor se mnou mnoho lidí nesdílelo, žijeme v době turbodieselové a v té něco jako atmosférický benzin není v módě. A co není módní, to se neprodává a co se neprodává, to Volkswagen nebude vyrábět. Logické.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Když už benzin, tak alespoň přeplňovaný, a tak není divu, že po pár letech zřejmě nevalných prodejů Volkswagen opustil myšlenku většího nepřeplňovaného motoru a vrátil se k osvědčené tradici, která by se dala shrnout čtyřmi znaky - 1,8 T. Právě tento motor byl ještě začátkem tohoto století velmi oblíbený a koncern by rád historii zopakoval. Pro jeho reinkarnaci použil vedle turba navíc moderní technologii přímého vstřiku paliva do válce a ve výsledku u nového motoru nabídl výkon 118 kW. To je více než u 2,0 FSI a více než u základní varianty 1,8 T. Menší motor navíc z podstaty dosahuje menší normované spotřeby a tedy i emisí CO2 (lhostejno, že v reálném provozu tomu u turbomotoru bude spíše naopak) a to se zrovna hodí.

A tak se zrodily motory 1,8 TSI a 1,8 TFSI. Existuje mezi nimi nějaký rozdíl? Ne, jde o identické motory, ale v různých koncernových autech se jmenují různě. Ve Škodovce se rozdhodli pro první variantu, tedy TSI, která trochu klame tělem. Označení TSI se stalo synonymem malého, úsporného a přitom výkonného motoru 1,4 s dvojitým přeplňováním turbem a kompresorem, a tak si znalejší myslí, že stejná technika je k dispozici i u 1,8 TSI. Není, tento motor je přeplňovaný jen turbodmychadlem. Jedna z „myšlenek TSI“ jej ale přesto v Octavii postihla a v konečném důsledku představuje jeho největší minus. To už ale předbíhám, pojďme se podívat Octavii Combi 1,8 TSI na zoubek překně popořádku.

Malé RS už na pohled

Popisovat vzhled Škody Octavia bylo nošením dříví do lesa už před dvěma lety, a tak se i tentokrát budu zabývat jen novinkami a specifiky testované verze.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Testovaná Octavia byla vybavena sportovním paketem, který vnímaní jejího vzhledu stavěl kamsi mezi běžná provedení a sportovní verzi RS. To v tomto případě nebyla jen laciná show, ale i skutečný obraz zatřídění verze 1,8 TSI v celé modelové řadě. Tento paket není není v nabídce ničím novým a pořídit jste si jej mohli již dříve, pouze v letošním roce změnil název na hodnotu, kterou jsem zapomněl (ale není to jedno, jestli se jmenuje Sport Paket, Sport Styling Kit nebo Uragán?). Čítá odlišné provedení předního i zadního názarníku, malý spojler na pátých dveřích nebo prahové lišty Sport Line. V „naší“ Octavii jej navíc doplnily i hliníkové střešní ližiny. Tento paket neovlivňuje vzhled vozu tolik jako zcela odlišné nárazníky RS, ale přesto jej nepřehlédnete. Jestli Octavii sluší, nebo ne, nechám tentokrát zcela na vás, žádný vyhraněný názor na něj nemám.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Testovaný vůz byl vybaven i novinkami modelového roku 2008. Ty jsme vám představili již v květnu ve vlastním článku, já se z nich vyjádřím ke dvěma. První jsou mlholky s corner funkcí, tedy nasvětlováním zatáček jednou z mlhovek při odbočování v nízkých rychlostech. Osobně tuto funkci chápu pozitivně, snad by jen mohla být aktivní i při rychlostech vyšších, bohužel většina českých řidičů a dopravních policistů ji nechápe vůbec. A tak se musíte smířit s tím, že ve voze s touto „fíčurou“ budete častěji obětmi dálkových či mlhových světel ostatních řidičů a budete se těšit i neobyčejné přízni policistů, kteří vás budou chtít pokutovat za zapnutá mlhová světla, z nichž jedno vám nejde vůbec a druhé pohasíná... Druhým jsou upravené popisky páček pod volantem. Je to pochopitelně drobnost (schválně, kdo z vás si kdy páčky prohlížel vícekrát než jednou), ale přesto mám pocit, že to ve Škodovce s popisky už trochu začínají přehánět. Je jich zkrátka nějak moc. Páčky pomalu spějí k celobílému provedení a nemám poocit, že by to čemukoli pomohlo. Ale proti gustu...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

I přes přítomnost sportovního paketu a úprav pro další modelový rok musím trvat na výtkách k designu vozu a jeho interéru, které jsem zmínil v předchozích testech. Ve Škodovce je stále nijak neřeší, jako kdyby snad mé testy nečetli... V exteriéru stále bijí do očí přední mlhovky vzor masařka, které jsou stále stejně ošklivé a upravený přední nárazník sportovního paketu jejich ošklivost snad ještě zvýrazňuje. V interiéru mi pořád nejdou na rozum nesmyslně úzké sedáky předních sedadel, které nevyužívají dostupný prostor a jsou vepředu hodně zakulacené. Ve většině koncernových „konkurentů“ jsou lepší. Snad obojí vyřeší facelift. Kdo by nechtěl čekat, musí si koupit eReSo, které má jiný přední nárazník i jiná sedadla už nyní...

Tolik k věcem nepříliš podstatným, pojďme se podívat na něco zajímavějšího.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Stručně k 1,8 TSI, Exteriér a interiér testovaného vozu
  2. Charakterní, zvučný a kultivovaný motor, Vánoční převodovka, Naměřená dynamika
  3. Spotřeba, Jízda blízká RS, TSI nebo TDI? A nebo RS TDI?
  4. Závěr, Cenové a technické parametry
  5. Kompletní fotogalerie

bazar

Skoda Octavia 1
Rok výroby: 2016
Stav: 18 761 km
Cena: 357 000 Kč
Skoda Octavia 1
Rok výroby: 2016
Stav: 20 705 km
Cena: 346 000 Kč
Skoda Octavia 1
Rok výroby: 2016
Stav: 13 831 km
Cena: 356 000 Kč
Skoda Octavia 1
Rok výroby: 2016
Stav: 16 835 km
Cena: 430 000 Kč
Skoda Octavia 1
Rok výroby: 2017
Stav: 14 412 km
Cena: 370 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků