Litrový tříválec má Octavia už od loňského roku a rozhodně není špatný!

Litrový tříválec má Octavia už od loňského roku a rozhodně není špatný!

Litrový tříválec má Octavia už od loňského roku a rozhodně není špatný!
55
Fotogalerie

Test Škoda Octavia 1.0 TSI: Otázka, na kterou neznáme odpověď

Kapitoly článku:


Jízda přímo vynikající 

Je trochu škoda, že Octavia 1.0 TSI nemá možnost nastavit jízdní režimy. Tříválec nenabízí zrovna svižnou reakci na plyn, ale osobně si myslím, že to je dáno z části také jeho nastavením, které vám má pomoci jezdit s nižší spotřebou. Také to je dnes normální. Třeba nedávno testovaný Tiguan svých 190 koní skrýval tímto způsobem tak důkladně, až jsme začali pochybovat, jestli vůbec jeho motor udávaný výkon má. 

_DSC2362.jpg_DSC2360.jpg
Lehký předek a širší pneumatiky znamenají velice dobré jízdní vlastnosti. Hot-hatch to samozřejmě není, ale rychlá jízda v zatáčkách jde téhle Octavii vážně dobře

U testované Octavie zamrzí laxní odezva na plyn především proto, že (já vím, asi budu diskuzně ukamenován) nakonec sportovní svezení by bývalo nebylo až takovým nesmyslem, jak by se mohlo zdát. Octavia má totiž velmi dobrý podvozek. V našem případě podtržený také lehkou přídí a širšími pneumatikami, což ve výsledku znamenalo velice jisté jízdní vlastnosti v zatáčkách. Podvozek je jednoznačně rychlejší než motor a tříválec k tomu ani nepotřebuje adaptivní tlumiče. I kdyby je potřeboval, má smůlu, protože ty můžete mít až u motorů s výkonem přes 150 koní. 

Prosím vás, nevykládejte si to tak, že bych si radši než Curpu, GTI nebo Octavii RS koupil litrový tříválec. Chci pouze říci, že jisté, respektive skoro až zábavné, chování v zatáčkách je u této Octavie příjemným a minimálně pro mě nečekaným bonusem. Je to hodně s podivem, vím to, ale jakmile jsem si zvykl na reakce motoru, řízení lehkonohé Octavie mě začalo bavit. 

Z praktického pohledu je ale důležitější třeba takové pružné zrychlení, respektive schopnost předjíždět s naloženým autem. Vyzkoušeli jsme si obsazení čtyřmi osobami, kdy litr roztáhl Octavii z osmdesáti na 140 při zařazené trojce za zhruba patnáct sekund. Ano, budete potřebovat více místa, ale rozhodně to není o nic horší, než co nabízel čtyřválec. 

Když to shrnu, Octavia 1.0 TSI mě nakonec překvapila. Především tím, jak dobře jezdí po okreskách, jak je tichá uvnitř a kolik dynamiky nabídne miniaturizovaný motor. Auto jsem vracel s tím, že jde o příjemný stroj pro méně náročné řidiče. Na konec bych si ho i já sám dokázal představit pro denní dojíždění ve své garáži. 

_DSC2343.jpg_DSC2357.jpg

Tříválec za 850 000 Kč

Cena testovaného kousku? No, jak jen to říci slušně. Octavia obecně je naceněna tak, že tyto plné výbavy nejsou příliš laciné bez ohledu na to, co přesně máte za motor. A tak se stane, že testovaný litrový tříválec ve finále představuje takovou „raketu“, až by s ní mohli létat kosmonauti na měsíc. Stručně řečeno, za cenu testovaného kousku můžete mít Octavii RS. Bez problému. 

Na tomto místě bych rád něco vysvětlil, protože podle diskuze pod úvodním článkem to vypadá, že někteří špatně chápou, jak to s testovanými automobily je. Testy nefungují tak, že zavoláme do automobilky a řekneme, ať nám půjčí tohle auto, s tímto motorem, v této výbavě a nejlépe s modrou barvou karoserie. Výběr vozů je omezený, tím spíš, když se strhne všeobecný zájem o jednu konkrétní motorizaci.

_DSC2395.jpg_DSC2393.jpg
Výbava testované Octavie byla kompletní. Uvnitř také vypadal testovaný kousek hodně dobře, ale cena se nakonec vyšplhala do absurdních výšin. Octavie s bohatou výbavou jsou obecně drahé, tříválec není výjimkou

Škoda moc tříválcových Octavií k dispozici pro novináře neměla a tahle konkrétní je naložená úplně vším, protože kromě motoru prezentuje ještě další novinky modelového roku 2017. Také bychom radši testovali nějakou reálnější verzi, ale zrovna v tomto případě to je tak, že buď vezmeme tříválec za 850 tisíc, nebo budeme muset hodně dlouho čekat na nějaký jiný vůz. 

Lepší než rozebírat absurdní výbavu testovaného kusu (kdo by dával 850 000 za tříválec v Octavii), je pohled na základní ceny. V provedení Active, které zase naopak přemírou výbavy zrovna neoplývá, vás tento motor vyjde na 395 900 Kč, což je pro srovnání o 41 tisíc více, než co zaplatíte za základní dvanáctistovku. V případě Ambition stojí litrový motor 451 900 Kč a testovaná úroveň Style startuje částkou 501 900 Kč. Za 47 tisíc si navíc můžete koupit provedení s převodovkou DSG. 

_DSC2390.jpg_DSC2392.jpg_DSC2404.jpg

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud