Litrový tříválec má Octavia už od loňského roku a rozhodně není špatný!

Litrový tříválec má Octavia už od loňského roku a rozhodně není špatný!

Litrový tříválec má Octavia už od loňského roku a rozhodně není špatný!
55
Fotogalerie

Test Škoda Octavia 1.0 TSI: Otázka, na kterou neznáme odpověď

Kapitoly článku:


Tragédie se... nekoná 

Už pouze představa, že pod kapotou tak velkého auta najdete jednotku velikostí vhodnou pro Škodu Citigo, je minimálně úsměvná. Podvědomě to vyvolává ironické poznámky o tom, jak to rozhodně nepojede a vůbec jak to celé bude tragické. Jenže... 

Je dobré si uvědomit, že tohle není základní motor. Octavia má v nabídce ještě agregát s výkonem 63 kW (86 k), což je prozatím stále 1.2 TSI, ale i to se zřejmě v blízké budoucnosti změní. V minulosti se Octavia také nabízela s menšími výkony než 115 koní u současného tříválce a nikdy to nebylo zrovna malé auto. Asi to je spíše problém pocitový. Přiznám se ovšem k tomu, že bych rovněž chtěl mít pod kapotou objemnější jednotku a že jsem také měl tendence k tomu dělat si z Octavie 1.0 TSI srandu. Jenže týden za volantem tohoto nabušeného exempláře ukázal něco jiného. 

_DSC2383.jpg_DSC2388.jpg
Litrový motor samozřejmě na pohled nijak nepoznáte. Tříválec prozradí jen typický
zvuk a při startování také citelnější vibrace

Fakt, že máte pod kapotou nové tříválcové potěšení, poznáte jenom při startování, kdy opravdu neplatí slova automobilky o příkladném vyvážení i při absenci vyvažovací hřídele. Jenže litrová jednotka se následně velmi rychle uklidní a to tak, že o motoru ani nevíte. Interiér je výborně izolován jak od tříválcových vibrací, tak od veškerého hluku. 

Asi nemá cenu rozebírat chování při takovém tom klasickém denním popojíždění někde po městě. S manuálem údajně zvládne Octavia 1.0 TSI stovku za 9,9 s a maximálně jede 202 km/h. To jsou na tříválec velmi slušná čísla, která především jasně ukazují, že se o dynamiku bát nemusíte. S testovaným exemplářem jsme akceleraci na 100 km/h zvládali v průměru za 10,4 s, což ovšem můžeme připsat poměrně velkým a širokým sedmnáctipalcovým kolům. 

Naopak od prvního svezení na dálnici bylo zřejmé, že ani v tomto druhu provozu moc problémů není. Jasně, v táhlých kopcích a s nějakou tou zátěží podřadit musíte, třílitrové naftové šestiválce vám samozřejmě ujedou, jenže to se bavíme o u nás zakázaném a podle některých nehorázně nebezpečném cestování v rychlostech nad 130 km/h. Držet 130 km/h s tříválcem není problém ani v případech, kdy v autě jedou čtyři velcí lidé, kteří si do kufru odloží svou bagáž. 

Pro úplnost dodejme, že na šestku točí tříválec při 130 km/h necelé tři tisíce. 

_DSC2346.jpg_DSC2349.jpg

Je to malý diesel 

Litrová Octavia ze všeho nejvíce připomíná svým jízdním projevem menší diesel. V nízkých a hlavně ve středních otáčkách je zátah nejzajímavější, naopak odezva na plyn je taková... No prostě dieselová. S hot-hatchem si Octavii 1.0 TSI nespletete, ale zvyknout se na naftový projev motoru dá. Řidiči bez nároků na sportovní jízdu budou zajisté spokojeni. Tedy pokud akceptují přítomnost tří válců pod kapotou. 

Spotřeba? Octavia 1.0 TSI umí jezdit za méně než pět litrů, ale to musíte chtít a rozhodně nesmíte spěchat. Při dálničních plus mínus 130 km/h se budete pohybovat kolem šesti litrů. Když jsem s autem spěchal, dostal jsem se na 8,5 l/100 km. Jedním dechem je ale nutné dodat, že v dnešní době není zas až tak velký problém dostat se pod pět litrů ve stylu „když se budu snažit“ i s mnohem výkonnějšími čtyřválcovými benzinovými motory. 

Jen tak na okraj. Zájemci o ještě nižší spotřebu si mohou pořídit aerodynamický paket, kdy dostanou nižší podvozek a aktivní klapky za masku chladiče plus pneumatiky s nízkým valivým třením. Ve výsledku si pak litrová Octavia údajně vystačí pouze s 4,4 l/100 km. 

Pokud se budeme bavit pouze o motoru, nedá se konstatovat nic jiného, než že se tragédie nekoná. Je mi jasné, že všeobecný diskuzní názor je zcela opačný, ale kdybych napsal, kterak je litrový motor v kontextu Octavie špatný, nebyl bych zkrátka objektivní. Každému, kdo nesouhlasí, vřele doporučuji alespoň krátkou testovací jízdu.

Samozřejmě názor na tohle auto můžete mít jiný, ale osobně si myslím, že Octavii 1.0 TSI označit za propadák prostě nelze. 

_DSC2376.jpg_DSC2377.jpg_DSC2379.jpg

Škoda Octavia

Škoda Octavia je nejprodávanější automobil v ČR a současně nejprodávanější model značky Škoda. V roce 2020 byla uvedena na trh Octavia IV – čtvrtá generace novodobé Octavie, tentokrát se čtyřmi variantami pohonů: spalovací motor, mild-hybrid, plug-in hybrid a stlačený zemní plyn.

Ceny a výbava • První jízda Škody Octavia RS iV • Škoda Octavia Scout • Hybridní modely • Škoda Octavia RS • Test Škoda Octavia 2.0 TDI Evo

Doporučujeme

Články odjinud