Spolupráce motoru a převodovky
Bohatá základní výbava
Silný zátah motoru
Pohodlí i na velkých kolech
Nijak zvlášť sportovní jízdní vlastnosti
Vyšší reálná spotřeba
Umělý zvuk motoru a výfuku
9 /10
Škoda Kodiaq konečně dostala silný nafťák se dvěma turbodmychadly, který už nějaký ten rok trůní pod kapotami Volkswagenů Passat, Tiguan i Arteon. Výkon 240 koní zní skvěle, byť v porovnání s dvoulitrem TSI, který měl ještě nedávno pod kapotou Superbu 206 kW (280 koní, dnes už má jenom 272 koní), nejde o strop v řadách modelů Škoda. Přesto nejsilnější Kodiaq nebyl podle názorů v diskusích přijat stoprocentně pozitivně.
Důvody jsou v podstatě dva: základní cena atakující 1,2 milionu Kč a dostupnost silného turbodieselu pouze v provedení RS. To jde samozřejmě ruku v ruce, některým ale vadí, že není možné biturbo kombinovat s nižšími výbavami, byť by o takové auto reálně třeba ani nebyl zájem. Pojďme nyní přijmout situaci takovou, jaká je, a zhodnotit Kodiaq RS jako celek.
On totiž nafťák pod kapotou ke Škodováckým „eresům“ tak nějak patří. Nebudu zabíhat úplně do historie, ale taková Fabia RS první generace s jedna-devítkou TDI dokázala v přímce ujet kde čemu a dodnes si v bazarech celkem drží cenu. S výjimkou první generace byly i všechny zbylé Octavie také s naftovým motorem, a když do toho započítám i druhou generaci Fabie (motor 1.4 TwinCharger), vychází mi, že je poměr naftových a benzinových vozů Škoda RS vyrovnaný.
Stejné a přesto jiné
Pokud máte o Kodiaq RS zájem čistě kvůli vzhledu a je vám jedno, co má pod kapotou, zkuste jej nejdříve porovnat s derivátem Sportline, který je i v tom nejdražším provedení se 190koňovým dvoulitrem TDI o necelých 140.000 Kč levnější. „Ereso“ se vpředu liší pouze lamelou ve spodní „plástvi“ nárazníku a plaketou v masce chladiče, zpod zadního nárazníku vykukují dvě koncovky výfuku, ale pouze ta levá je funkční, a standardně stojí na 20palcových kolech Xtreme.
Naproti tomu Sportline má koncovky pouze naznačené a jezdí na devatenáctkách, byť za dvacítky v designu Vega si můžete připlatit 12.700 korun. Je tedy pravdou, že tyto dva deriváty nikdy nebudou vypadat úplně stejně, ale zato se ani příliš neliší. Což se u verze RS dalo vcelku čekat, protože musela ctít tradice dalších Škodováckých modelů s tímto označením a být vhodná jak pro řidiče v oversize mikině a snapbacku, tak pro kravaťáka jedoucího na obchodní schůzku.
Ani uvnitř příliš rozdílů nenajdete. V RS je dokonce o plaketu méně než v derivátu Sportline a digitální přístrojový štít se speciálním sportovním zobrazením (otáčkoměr s rychloměrem uprostřed pole) máte už ve standardu (jinak se za něj připlácí 8900 Kč). Sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou dostala čalounění s prvky z „karbonové“ kůže a jejich výplně mi přišly o něco tužší než u Sportlinu, ale třeba se jenom od loňska něco stalo s mým zadkem. Kde to šlo, tam přišla ke slovu červená nit, jinak je to ale uvnitř Kodiaq jako každý jiný.
A to je tak správně, protože nepřijdete o benefity velkého a praktického SUV. I Kodiaq RS samozřejmě může být sedmimístný, byť zrovna v případě testovaného kousku se nejedná o takový případ. Za třetí řadu sedadel se připlácí 15.000 Kč, tedy o čtyři a půl tisíce méně než u derivátů Scout a Sportline. Nechybí ani set pro spaní za 6100 Kč, který zahrnuje komfortní hlavové opěrky se sklopnými bočnicemi, aby vám za jízdy nepadala hlava na stranu, dvě přikrývky složené v pouzdrech upevněných za druhou řadou sedadel, rolety zadních oken a vkládané tkané koberce Lounge Step. To jsou ty s komfortní podložkou pod nohy jako v limuzínách.
Pokračování 2 / 3
Tak o tohle tu běží!
Teď to zkusme vzít z druhé strany, nechejme vzhled vzhledem a zaměřme se pouze na požadavek nejsilnějšího možného agregátu. To pak jde Sportline stranou, protože může mít maximálně 190 benzinových a naftových koní. Obe verze stojí přes milion, vždy pohánějí všechna čtyři kola a řazení obstarává sedmistupňové DSG.
Dvoulitrové biturbo TDI se pod kapotou Škody objevilo poprvé a co se výchozích hodnot týče, převzala jej mladooleslavská automobilka beze změn. Tedy se 176 kilowatty položenými ve 4000 otáčkách a točivým momentem 500 N.m dostupným od 1750 do 2500 otáček. Je to dost, dokonce o 3 kW a 20 N.m více, než kolik má dvoulitrový čtyřválec D5 Drive-E ve Volvu XC60, Kodiaq ale zároveň trochu přibral.
On má totiž provozní hmotnost 1880 kilogramů (s řidičem o 75 kilogramech), tedy o 105 kilogramů více než běžná verze 2.0 TDI/140 kW 4x4 DSG. Důvodů je více. Jednak je těžší samotný motor a příslušenství (akumulátor v kufru = delší elektrické vedení, i soustava SCR je vedena jinak), ale ve standardu máte i lepší výbavu, 20palcová kola a to pak hmotnost roste rychle. Pětimístná verze se může na stovku dostat za méně než sedm sekund, ta sedmimístná je papírově na rovných sedmi a tytéž hodnoty prokázalo i naše dynamické měření na letišti.
Na SUV to nejsou špatná čísla, kdybych je ale sám neviděl na displeji Racelogicu, asi bych jim nevěřil. Z nízkých rychlostí se „ereso“ sbírá hezky, táhne plynule v širokém spektru otáček a sedmikvalt DQ500, který se montuje i do Transporterů, nezmatkuje a často nechává promlouvat pružnost motoru. Dynamika ale není za volantem moc cítit.
Není to sportovní, ale příjemně rychlé svezení v případě, že nepřepnete do sportovního režimu a v kabině se nezačne ozývat něco připomínající sportovní zvuk motoru a výfuku. Novinkou zvanou Dynamic Sound Boost je vybaven pouze Kodiaq RS a není napojena sound systém v kabině. Jde vlastně o nerezem obalený reprák umístěný u levé koncovky výfuku, přičemž jedním z hlavních úskalí vývoje bylo vymyslet ho tak, aby se dal na lince zapojit bez nutnosti prodloužení taktu.
Někoho možná ohromí a projev mu připadne adekvátní, mně ale přišel příjemnější zvuk samotného turbodieselu. Čímž se dostávám k tomu, že je možné efekt vypnout změnou jízdního profilu. Mimochodem, během rozhovoru s vývojáři před loňským autosalonem v Paříži jsem zjistil, že Dynamic Sound Boost v podstatě může generovat jakýkoliv zvuk, na uživatelské bázi jej však do systému pochopitelně nenahrajete.
Skříní DQ500 je vybavena i slabší naftová verze Kodiaqu, a dokonce i dvoulitrový turbobenzin, který ji s točivým momentem 320 N.m až tak nepotřebuje (sedmikvalt snese až 600 N.m). Ale sichr je sichr, navíc Kodiaq může na kouli utáhnout až dvě a půl tuny. Dalším benefitem jsou opravdu hladké rozjezdy bez cukání, což je přesně to, co oceníte zejména v kolonách.
Jenom ta reálná spotřeba by mohla být o něco nižší. Během testovacího týdne jsem ujel přes 1400 kilometrů a odběr se ustálil na 8,4 l/100 km. To je o dva litry více, než kolik slibuje výrobce, berme ale v potaz mráz, sníh, břečku a vůbec všechno, co k lednovému provozu patří. Krátkodobě to šlo i za sedm, pak ale přišla ranní dálnice se studeným motorem a dobrý výsledek byl v čudu.
Nejlépe jezdící Kodiaq?
Pokud jste pátrali po tom, proč je Kodiaq RS se základní cenou 1.189.900 Kč o tolik dražší než nejvýkonnější Sportline (2.0 TDI/140 kW od 1.051.900 Kč), hned můžete kalkulovat třeba s adaptivním podvozkem DCC, který má ve standardu (pro Scout a Sportline za 22.000 Kč). Když jsem se vývojářů ptal, jestli je podvozek v porovnání s běžnými verzemi upraven, bylo mi řečeno něco ve smyslu, že „eresa“ jsou vždycky sportovnější, nic konkrétního ale nezaznělo a já ani zásadní změny nevypozoroval.
Spíše mě překvapilo, že se ta velká kola se 45procentními pneumatikami výrazněji nepodepsala na jízdním komfortu. V nejměkčím režimu se Kodiaq RS příjemně pohupuje, je hezky vláčný a poddajný. Rozhodně není tuhý jako prkno. Nepovažuji jej za sportovní SUV, jakkoliv mohou tento pocit velká kola a plakety RS navozovat. Je to rychlé, komfortní a posádku nijak omezující auto, se kterým přejedete půl republiky na jeden zátah a nevystoupíte z něj rozlámaní.
A když dojde na nerovnosti, spíše slyšíte povědomé ducnutí, než že by šly rány do karoserie a ta následně přenášela rezonance do plastových dílů. Dvacítky a DCC jsou ještě snesitelná kombinace jak u Kodiaqu, tak třeba Seatu Tarraco, o němž jsem referoval před několika dny.
Můžete namítat, že takový přece bude i Sportline, jenže tady zase narážíme na to naftové biturbo, které Kodiaqu chybělo. Nikoliv zatáčkách, ale v přímce, s ohledem na pružnost a výkonovou rezervu. A ani v oblouku nezklame. Variabilní řízení mě příjemně překvapilo svou přesností a sladěním se zbytkem auta, kdy v drtivé většině případů nebyly potřeba další dodatečné korekce směru.
Ale kde zůstala zábava? Standardní čtyřkolka s mezinápravovou spojkou je nastavena tak, aby na sněhu i navzdory nevypínatelné stabilizaci dovolila vybočení zádi, spíše jde ale o jistotu při výjezdech ze zatáček nebo rychlých rozjezdech. Ano, i Kodiaq RS má launch control, do sedačky vás ale moc nezatlačí a osobně jej nepovažuji za nezbytný.
Pokračování 3 / 3
Závěr
V úvodu dnešního testu jsem psal, že u Kodiaqu RS dost záleží na tom, jak k němu budete přistupovat. Možná jste v průběhu čtení pochopili, že nejsem z těch, kteří by se díky znáčku RS v masce chladiče vydávali na závodní okruh, a vy to také nedělejte, pokud očekáváte jízdní vlastnosti ostrého hatchbacku. Kodiaq RS je SUV, se kterým se můžete svézt rychle, sportovní však není a už vůbec ne ostrý.
Je to jednoduše klasický Kodiaq vyšperkovaný o hezká 20palcová kola, stále s velkým důrazem na praktičnost, pohodlí a chytré detaily, ale bez sportovních ambicí. Kdybych si osobně chtěl koupit SUV se sportovním nábojem, půjdu do Cupry Ateca, která stojí podobné peníze. Ostatně, rozepsal jsem se o ní v dřívějším redakčním testu. Neberme RS jako ten „ostrý Kodiaq", ale jako ten silný Kodiaq. V tom je jeho smysl.
Za zhruba 1,2 milionu korun jde o nejdražší sériově vyráběnou Škodu vůbec. Dostanete ale velmi slušně vybavené auto se silným motorem, adaptivním podvozkem DCC, LED vnějším osvětlením, čalouněním kombinujícím kůži a Alcantaru, sound systémem Canton, navigací, zadní parkovací kamerou, digitálním přístrojovým štítem, bezklíčovým odemykáním a startováním či vyhřívanými předními sedadly. To ale nemusí být konečná. Důkazem budiž zkoušený pětimístný kousek za více než 1,4 milionu korun.
Souhrn cen |
Základní cena vozu |
681.900 (1.5 TSI ACT Active/110KW) |
Cena s testovaným motorem |
1.189.900 (2.0 Bi-TDI RS 4x4 DSG/176 kW) |
Cena s test. motorem a výbavou |
1.189.900 (2.0 Bi-TDI RS 4x4 DSG/176 kW) |
Cena testovaného vozu |
1.445.700 (2.0 Bi-TDI RS 4x4 DSG/176 kW) |
Technické údaje: Škoda Kodiaq RS
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 968 cm3
Vrtání • zdvih
81,0 mm • 95,5 mm
Nejvyšší výkon
176 kW (240 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
500 Nm při 1 750 až 2 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
6,9 s
Nejvyšší rychlost
221 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 7 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
530 l • 1 960 l
Objem palivové nádrže
60 l
Hmotnost: provozní • celková
1 880 kg • 2 421 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
7,4 • 5,8 • 6,4 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 579 mm • 1 567 mm
Rozměr pneumatik
235/45 R20
Rozměry: délka × šířka × výška
4 699 × 1 882 × 1 686 mm
Základní výbava: Litá 20palcová kola Xtreme, sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, automatická dvouzónová klimatizace, červeně lakované brzdové třmeny, specifická dekorační lišta, sportovní sedadla, čalounění kůže/Alcantara, LED hlavní světlomety a mlhovky s funkcí Corner, TOP LED zadní svítilny, sportovní volant, sportovní kryty pedálů, Dynamic Sound Boost, DCC, vkládané tkané koberce, KESSY, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, zadní parkovací kamera, vyhřívání předních sedadel, audio Canton, infotainment Bolero s 8palcovým displejem a navigací a další.
Volitelná výbava: Barva červená Velvet (13.200 Kč), Paket Safety: asistent udržování v jízdním pruhu včetně varování před nechtěným opuštěním jízdního pruhu, hlídání slepého úhlu a asistent vyparkování, asistent dálkových světel, proaktivní ochrana cestujících a boční airbagy vzadu (25.000 Kč), panoramatická střecha (32.000 Kč), vyhřívané čelní sklo (5900 Kč), tažné zařízení včetně stabilizace přívěsu (14.500 Kč), sportovní volant s páčkami pro řazení (3000 Kč), vyhřívání zadní sedadel (7000 Kč), elektricky nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce s bederní opěrkou (15.000 Kč), alarm s hlídáním vnitřního prostoru (7500 Kč), třízónová klimatizace (7000 Kč), nezávislé topení (23.800 Kč), parkovací asistent (13.000 Kč), panoramatická kamerový systém (9000 Kč), adaptivní tempomat do 210 km/h (17.200 Kč), virtuální pedál (13.600 Kč), Paket pro spaní: komfortní hlavové opěrky na krajních sedadlech 2. řady, přikrývky v cestovním pouzdru, stínicí rola pro zadní boční skla, vkládané tkané koberce Lounge Step (6100 Kč), Family paket: elektronická dětská pojistka zadních dveří, odpadkový koš, sluneční clona bočních oken vzadu (4200 Kč), Columbus 9,2“ s navigací, LTE, DAB, Wi-Fi, bezdrátové nabíjení a spojení s vnější anténou, konektivita LTE, SmartLink+, online na 1 rok (34.700 Kč), druhé USB vpředu a 230V zásuvka s USB vzadu (4100 Kč).
Škoda Kodiaq je po modelu Yeti druhé SUV značky Škoda. Využívá koncernovou platformu MQB a vyrábí se v České republice spolu se sesterským SUV Seatu. Kodiaq je první model Škody, který lze objednat v sedmimístném provedení, dostupný je také v provedení sport (RS).
Ceny a výbava • Test Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI/176 kW • Škoda Kodiaq RS