TEST Škoda Karoq 1.5 TSI ACT: Nač tolik povyku?

Škoda Karoq v lednu získala titul Auto roku 2018 v České republice. Do parády jsme si vzali provedení 1.5 TSI s manuální převodovkou a já se dnes pokusím porovnat, v čem vězí hlavní rozdíly v porovnání se Seatem Ateca.
Seznam kapitol
  1. Úvod, dojem, interiér
  2. Motor, jízda, závěr
  3. Kompletní fotogalerie
Radosti
Prostorný a variabilní interiér
Kvalitní materiály a zpracování
Tichý a pružný motor
Jízdní komfort
Starosti
Ovládání infotainmentu
Mírná nervozita zádě na nerovnostech
Ovládání vrcholného infotainmentu
8  /10
Pokračování testu
Fotogalerie42 fotografií
6I6A5638.JPG 6I6A5640.JPG 6I6A5641.JPG

Proč hned v úvodu vytahuji Seat Ateca? Protože první SUV španělské automobilky, ze kterého Škoda Karoq de facto vychází, v anketě Auto roku v České republice, jenom o rok dříve, skončilo na čtvrtém místě. Právě s Atecou jsem za poslední rok ujel v rámci dlouhodobého testu na Auto.cz několik tisíc kilometrů a musím říci, že se mi s ní loučilo zrovna snadno.

Měla svoje mouchy, například až zbytečně tvrdý podvozek, ale jako celek fungovala parádně. Zkrátka rodinné auto, které se terénu tak úplně nebojí, ze kterého perfektně vidíte a téměř všude s ním zaparkujete. Právě proto mě zajímalo, v čem je Škoda Karoq o tolik lepší, že ji novináři v součtu bodů katapultovali až na vrchol letošního ročníku Auta roku.

Jako vejce vejci?

Karoqů se na českých silnicích pohybuje den ode dne více. Však také Škoda Auto musela posílit výrobu využitím mateřské továrny v Mladé Boleslavi, a přestože znám Atecu jako vlastní boty, v provozu čas od času váhám, zda se kolem mě právě mihnul Seat, nebo Škodovka. Vozy vám mohou připadat téměř stejné, pravdou nicméně zůstává, že odlišností je více než dost. Jenom se na ně musíte zaměřit a zvolit správný úhel pohledu.

Auto roku 2018 v ČR: Takto hlasovali redaktoři Autorevue.cz

Auto roku 2018 v ČR: Takto hlasovali redaktoři Autorevue.cz

Pokud odhlédnu od předních a zadních částí, které si snad nesplete ani někdo, kdo se v autech vůbec nevyzná, jenom na bocích najdeme hned tři „záchytné body“. Prvním z nich jsou vnější zpětná zrcátka – Škodovka je má uchycena v předním rohu dveří, Seat o něco blíže k řidiči i spolujezdci na krátkých stojinách. Kapoty se také do předních blatníků zakusují jinak, a tvar zadních sloupků je zcela odlišný. Zatímco u Atecy stoupá spodní linie posledního okénka strmě vzhůru, Karoq s ohledem na větší prosklenou plochu ubral plechu, díky čemuž je z něj o fous lepší výhled šikmo vzad.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Přední a zadní část vozu jsou svébytné, se Seatem Ateca je mnoho nespojuje. Z bočného pohled už je to jiná, i zde je ale několik snadno rozpoznatelných indicií.

Uvnitř se podle mého subjektivního názoru více dařilo Škodovce. Přístrojovka nese základní rysy Kodiaqu, což poznáte zejména podle kaskádovitého členění středové konzole s obrovským tlačítky. Hlavně ale v porovnání s Atecou nepůsobí tak stroze. V duchu sloganu „Simply clever“ bylo upraveno i řešení loketní opěrky s obrovskou schránkou nejenom na drobnosti, a ve zcela nových předních sedadlech a náznakem boční opory ramen se mi hovělo o něco lépe.

Ne všechny inovace jsou však žádoucí. Pokud si totiž u Škodovky objednáte vrcholný infotainment Columbus (v rámci paketu Style Multimedia za 26.000 Kč), dostanete vlastně jenom obří displej s úhlopříčkou 9,2 palce. Chybí mu hardwarová tlačítka, což znamená, že jej budete ovládat buď z volantu, nebo nezbude, než se při jízdě trefovat do tlačítek softwarových. Ne vždy se vám to podaří, rolování v létě zpocenými a v zimě zkřehlými prsty navíc není nic příjemného.

Můžete namítat, že přece existuje i ovládání gesty (posunem dlaně doleva a doprava před displejem), jenže tím maximálně přeladíte rozhlasovou stanici nebo se posunete v přehledné hlavní nabídce menu. Přitom zkoušená linie Style už má v základu infotainment Amundsen s osmipalcovým displejem, navigací a klasickými ovladači pro nastavení hlasitosti a rolování v menu. Za mě rozhodně jasná volba.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kombinace světlého a tmavého odstínu dělá interiér vzdušnější. Materiály jsou kvalitní, hezky zpracované, a všechny důležité ovladače máte na dosah rukou.

Rozměry interiéru a pozicí za volantem se Karoq a Ateca neliší. V obou případech se cítíte jako v běžné nižší střední třídě, avšak s tím rozdílem, že sedíte o poznání výše a poloha nohou více připomíná přirozený posaz na židli. Tolik před sebe nevystrkujete kolena, hlavně na zadních místech, kam se díky bohatému nástupnímu prostoru a subtilním prahům krytým dveřmi velmi příjemně usedá.

Digitální přístrojový štít Škody Karoq detailně. Podívejte se, co nabídne

Digitální přístrojový štít Škody Karoq detailně. Podívejte se, co nabídne

Ten největší rozdíl však nahrává Škodovce. Jmenuje se VarioFlex, a existují dva způsoby, jak jej pořídit. Buď v rámci paketu Style Plus pro zkoušenou linii Style za 23.600 Kč (zahrnuje i čalounění kombinující látku a kůži, couvací kameru s ostřikovačem a rezervu s nářadím), nebo samostatně za 9000 Kč pro základní linii Ambition, případně 8600 Kč pro linii Style. Spousta z vás už jistě ví, že jde o systém sklápění zadních sedadel, který Karoq zdědil po předchůdci Yeti, a ten zase po MPV Roomster.

Zkoušený vůz jimi vybaven nebyl, avšak kdyby byl, lze zadní sedadla podélně posouvat v rozmezí 150 milimetrů, polohovat, sklápět i vyjmout. Po vyjmutí užšího středního dílu lze krajní sedadla posunout blíže do středu, čímž posádka získá více místa v ramenou, a úplnou novinkou je vyhřívání. Zní to všechno velice hezky, aby ale bylo možné provádět se zadními sedadly čáry a kouzla, bylo nutné zkrátit opěradla, což ne každý ocení.

Na druhou stranu je fajn, že Škodovka dává zákazníkům na výběr. Kdo chce větší praktičnost, zvolí VariFlex, kdo chce více pohodlní pro čtveřici dospělých, vystačí si se standardní, asymetricky dělenou zadní lavicí. I když s tou praktičností je to také něco za něco.

Karoq se VarioFlexem má totiž v případě posunutí zadních sedadel zcela vzad základní objem kufru 479 litrů (po posunutí vpřed je to 588 litrů), s klasickou lavicí je to 521 litrů. Maximální objem se liší o 25 litrů ve prospěch lavice (1630 vs. 1605 litrů), různé háčky, úchyty a jiné praktické „fixátory“ zavazadel však dostanete v obou případech.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, dojem, interiér
  2. Motor, jízda, závěr
  3. Kompletní fotogalerie
TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků