Jel jsem s 1.6 TDI několikrát a na tyhle bláboly musím reagovat, využitelné spektrum otáček 1200-5000 je leda tak ve vaší hlavě, reálně je to tak 2000 (kdy se nafoukne turbo)- 4200 kde ten motor prostě zleniví a sice táhne, ale už dost nevýrazně. Pokud vám při přeřazování ve 4000 podhrabávají kola (na suchém asfaltu) tak máte buď už částečně odbouchanou spojku nebo neumíte řadit. Využitelnou stálou rychlost má ten motor v tomhle autě tak 130, pokud nevíte co je to využitelná stálá rychlost, tak je to údaj o rychlosti kterou motor konstantně udrží při zatížení vozu v rozmezí 90-100%. 1.6TDI rozhodně není na závodění, její výhoda při bočním větru je ta, že je těžká jako kráva, takže když se do toho auta které je vyšší než širší opře z boku vítr, rozhodně se tak nezavlní jako 1.2TSi která je vpředu prostě lehká. Jenže ten balvan na čumáku totálně deklasuje jakoukoli ovladatelnost, při překročení takové 100 na okresce už si auto jede zatáčkou rovně za motorem a je mu srdečně jedno kam točíte kola.
K tomu zvuku, zevnitř a se zavřenou kapotou na volnoběh je ten motor relativně v klidu, ale zkuste ho trochu protočit s otevřenou kapotou a uvidíte a hlavně uslyšíte, že je to víceméně traktor. Vibrace na volnoběh nebo ve využitelných otáčkách za jízdy jsou OK, ale zkuste tu věc roztočit naplno při stání (měření emisí), začne se to klepat tak, že má člověk pocit, že z toho motoru odpadne kryt.
Srovnání s 1.2TSi je trochu mimo mísu, protože tenhle motor má stejně jako 1.6TDI stejnou využitelnou stálou rychlost, tedy kolem těch 130, jenže proti 1.6TDI nabízí dost věcí navíc, je lehčí a tudíž je celé auto ovladatelnější, využitelné spektrum otáček je větší. Pokud chci dálniční kočár tak si pořídím BMW, pokud chci hot hat na blbnutí po okreskách, tak bych uvažoval právě o té Fabii2 s 1.2TSi.
Jediné v čem vidím výhodu 1.6TDI je poměrně malé turbo, které motor snadnou "nafoukne", takže nástup výkonu je rychlejší