Test Škoda Fabia Combi HTP: český sen?

Naším testem prošla horká novinka škodovky, Fabia Combi. Seznamte se s vozem, jehož budeme mít nejspíš brzy kolem sebe spousty.
Seznam kapitol
  1. Úvodem, Nabízené verze, Pohled zvenčí
  2. Zkoušený vůz, Uvnitř, Zavazadelník
  3. Na silnici, Převody, Závěrem, Stručné technické a cenové údaje
  4. Kompletní fotogalerie

Úvodem 

Škoda Fabia první generace se vyráběla od roku 1999, kdy nahradila model Felicia. Fabia byla na řadě trhů bestsellerem i po osmi letech produkce (v tomto segmentu přitom konkurence obměňuje své modelové řady nejméně po šesti, často dokonce již po čtyřech letech), nyní však byla představena Fabia druhé generace v oblíbeném provedení Combi. Naším testem prošla verze, která podle našeho názoru představuje optimální kombinaci přijatelné ceny a vysoké užitné hodnoty a bude patřit mezi nejprodávanější. Škoda Fabia II zdědila po své předchůdkyni podvozek včetně jeho základních rozměrů. Pro použití v téměř o pět centimetrů vyšším voze bylo samozřejmě upraveno jeho nastavení. Pohotovostní hmotnost Fabie Combi zůstala na přijatelné hodnotě mírně přes jednu tunu, naftové verze jsou zhruba o „metrák“ těžší. Naložit do ní přitom můžete ve všech případech celkem přes půl tuny osob a nákladu a celkovou hmotnost vozu tím zvýšit více než o polovinu. Škodovky s předním pohonem a karosérií kombi byly vždy kategorií samy pro sebe a konkurenci hledaly stěží. Dnes je ale situace složitější, malý kombík již není na trhu raritou. Obstojí Fabia i tentokrát? Je i ve své druhé generaci ztělesnění automobilového snu mnoha českých rodin?

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 

Nabízené verze

Fabia Combi ve své druhé generaci přichází s rozšířenou škálou výbavových verzí, motorů a prvků příplatkové výbavy, díky tomu lze nový model daleko lépe přizpůsobit osobním požadavkům konkrétních zákazníků. Výkony čtyř zážehových motorů sahají od 44 do 77 kW a tří vznětových jednotek od 51 do 77 kW. Výbavové stupně se nyní jmenují Classic, Ambiente, Sport a Elegance (nejlevnější stupeň Fabia zůstává pouze „krátkému“ provedení). Základní verze Classic nabízí kromě jiného nárazníky lakované v barvě karosérie (žádné šedé plasty jako u předchozí Fabie Junior), čelní a boční airbagy, ABS včetně MSR a brzdového asistentu, volant stavitelný ve dvou osách, čtecí lampičky, tónovaná skla nebo elektrohydraulický posilovač řízení. Testované provedení Ambiente navíc za ceny od 316 900 Kč disponuje lakovanými zrcátky a klikami dveří, bočními lištami, centrálním zamykáním, elektrickým ovládáním předních oken, předními mlhovkami, kombinovaným ukazatelem s palubním počítačem nebo výškově stavitelným sedadlem řidiče.

Pohled zvenčí  

Na první pohled rysy původní Fabie v novém modelu najdeme jen ojediněle, jeho design je moderní, odvážnější a celá příď odkazuje na novou, čtvrtou modelovou řadu Roomster. Mohutná a originální příď Fabie II splňuje s předstihem bezpečnostní požadavky pro střet s chodci, které začnou platit až za několik let. Standardně je nová Fabia osazena světlomety s parabolami společnými parkovacím, potkávacím i dálkovým světlům, na rozdíl od předchozího modelu, jenž disponoval parabolami oddělenými. Aplikace konvenčních dvouvláknových žárovek je předností co do spolehlivosti, nevýhodou je především omezená účinnost dálkových světel. Použití leskle černých sloupků A a B vyvolává dojem kontinuálního zasklení. Potěší rozměrná zpětná zrcátka. Péče konstruktérů o minimalizaci odporu vzduchu je patrna také z pečlivého slícování dílů karosérie a těsnění bočních oken.
 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
 
Tvar zadních bočních okének je právě jedním z mála prvků, jež nás odkazují na Fabii Combi předchozí generace. Celá záď pak působí již ne tolik baculatým, ale díky tenčím posledním sloupkům vzhled vozu odlehčuje. Fabia II Combi tak má skutečně spíše charakter elegantního menšího auta s objemnějším a variabilnějším interiérem, než nějakého „stěhováku“. O tom svědčí také skutečnost, že kombík má ve srovnání s „krátkou“ verzí stejnou šířku i výšku a je pouze o necelého čtvrt metru delší. Zajímavý je návrat k použití stejných zadních sdružených světlometů v provedení hatchback i Combi, jež bylo právě s výjimkou Fabie I typickým a unikátním prvkem všech škodovek s předním pohonem. Zatímco Favorit a Felicia sdílely v obou karosářských verzích nejen shodné zadní světlomety, ale také stejnou výklopnou stěnou, Fabia I dostala záď zcela novou, přičemž nové Combi sice používá jiné víko zavazadlového prostoru, ale jednotný pár světlometů. Jedná se především o racionální řešení, z něhož těží uživatel jak při nákupu vozu (nemusí platit vývoj dalších dílů), tak při jeho provozu (výrobní cena náhradního světlometu může být nižší a zásobování servisů lepší). „Obrysovky“ v zadních sdružených světlech mají opět tvar písmen „C“, ani tuhle škodovku si v noci s jiným autem nespletete...
 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvodem, Nabízené verze, Pohled zvenčí
  2. Zkoušený vůz, Uvnitř, Zavazadelník
  3. Na silnici, Převody, Závěrem, Stručné technické a cenové údaje
  4. Kompletní fotogalerie
Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků