Cestujícího vedle sebe sice můžete požádat o změnu polohy, ale proporce karoserie nezměníte a musíte se danému konceptu přizpůsobit.

Cestujícího vedle sebe sice můžete požádat o změnu polohy, ale proporce karoserie nezměníte a musíte se danému konceptu přizpůsobit.

Cestujícího vedle sebe sice můžete požádat o změnu polohy, ale proporce karoserie nezměníte a musíte se danému konceptu přizpůsobit.
47
Fotogalerie

Test Škoda Fabia Combi 1.9 TDI (247 k): Některé věci nejsou, jak se zdají

Kapitoly článku:


Zatraceně nedotáčivý „šestiválec“

Fabia v provedení „dieselový sleeper“ nejen že vypadá naprosto obyčejně, ale v prvních chvílích také zcela obyčejně jezdí. Naftový klapot po nastartování je typický a v nízkých otáčkách motor nepředvádí nic vyloženě podezřelého. Tomáš Z. mě upozorňuje na teplotu motoru, který ještě není zahřátý, takže ještě chvíli žádná divočina. Ptám se mezi tím na spotřebu a spolehlivost. Po úpravě údajně najela Fabie sto tisíc kilometrů bez žádného problému. Celkově se údajně spotřeba zvedla zhruba o deset procent, při plném zápřahu je vyšší přibližně o třetinu. Dlouhodobá spotřeba je 5,4 l/100 km.  

Nakonec přenechám první ostrou jízdu Tomášovi, má přece auto v ruce a dobře ví, co si může dovolit. Ten ještě jednou koukne na teplotu, která hlásí provozní stav, a pedál míří nekompromisně na zem. Motor se postupně nadechne a jakmile se dostane na dva a půl tisíc otáček, začnou se dít neuvěřitelné věci. 

_DSC0087.JPG_DSC0085.JPG
Motor nastupuje plynule, žádný zuřivý kopanec. Hodnota 2500 otáček odstartuje velké představení. 

Tedy spíše by se začaly dít neuvěřitelné věci, nebýt vysoce nepříznivého počasí. Venku je klasická středočeská zima a silnice je taková celá slizká. Ale já vím, kdo za to může. Můj kolega Jirka, který jel letos dvakrát testovat do Rakouska zajímavé auto (BMW M4, F-Type) a dvakrát pršelo. Nepříznivé počasí vyloženě přitahuje.

Upravená Fabie bohužel není čtyřkolka, což se nakonec ukazuje jako největší nevýhoda. Na širokých litých letňácích to údajně ještě jde, ale i sám Tomáš přiznává, že na zimákách jeho auto vlastně zas tak zajímavé není. Přední náprava takový výkon nezvládá. 

_DSC0074.JPG_DSC0076.JPG
Je velká škoda, že auto nemá pohon všech kol. Na mokru a zimních pneumatikách nemá přední náprava nejmenší šanci. Staší lehce přišlápnout plyn a jdete do nedotáčivého smyku. Podvozek převzatý z dieselové Fabie RS na tom mnoho nezmění. 

Až kolem rychlosti 100 km/h se nám kola pořádně chytnou silnice a motor nekompromisně táhne zbytek auta, jako kdyby byl pod kapotou šestiválec. Občas mám pocit, že zbytek auta za ním vlaje jak pláštěnka pana Supermana při letu. Tuhle zběsilost si musím vyzkoušet na vlastní kůži.

První pokusy o rychlejší jízdu po okreskách celkem rychle vzdávám. S plynem to chce zacházet velmi citlivě. V našem počasí stačí velmi málo a jsem v nedotáčivém smyku. Kolega Jirka předpovídal, že to bude festival nedotáčivosti, a měl pravdu. Zatáčky proto beru klidně, na rovinkách zatopím pod kotlem. Ta vlna, která se přivalí po dvou a půl tisících, je silně návyková. Na trojku auto vyrazí jako jiní na jedničku, čtyřka vám připraví o něco méně intenzivní zátah, ale za to si ho můžete užívat déle.

Nakonec se ale shodujeme na tom, že trápit Fabii v tomto počasí na okreskách není úplně ono. A tak vyrazíme do prostředí, které je pro tohle auto jako stvořené - na dálnici. 

_DSC0054.JPG_DSC0061.JPG_DSC0062.JPG_DSC0065.JPG_DSC0067.JPG_DSC0068.JPG

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud