Kapitoly článku:
Závěrem
Zkoušená Fabia s motorem 1,4i je vhodnou alternativou ke tříválcům HTP, v nabídce motorů pro Fabii představuje vzhledem k ceně zlatou střední cestu, ač u zájemců o zážehové jednotky budou zřejmě stále hrát prim. V souhře s velkými koly a sportovním paketem přitom lze hovořit i o lehce sportovním nádechu, ačkoli dynamické hodnoty motoru nejsou nijak oslňující. V porovnání s nedávno zkoušeným kombíkem byla spotřeba vyšší kupodivu pouze nepatrně, tedy v řádu desetin litru na 100 km jízdy, ve městě se pohybovala od 7,8 do 8,6 l/100 km v závislosti na stupni provozu a stylu jízdy, kdežto v dálničním provozu se jevila jako nižší, když si zkoušený vůz „vzal“ na cestě Brno – Praha při ustálené rychlosti 130 km/h „tacho“ 7,4 l/100 km, což je skoro o půl litru méně než u Fabie Combi HTP. Vůz měl na začátku testu najeto 3 990 km a během týdně jich bylo již téměř 5 000 km. Za tu dobu průměrná spotřeba vystoupala na 7,7 l/100 km, a to včetně dynamických měření. Větší motor lze proto rozhodně doporučit každému, kdo častěji vyjíždí na delší trasy.
Škoda a Češi
Nemohl jsem si bohužel odpustit závěrečný odstaveček, k němuž mě přivedla především diskuse pod mým nedávným a výše často zmiňovaným testem Fabie Combi. Upozorňuji, že se jedná o můj soukromý názor, podpořený ovšem dlouholetým a systematickým sledováním dané problematiky. Češi jsou totiž zřejmě světovým unikátem, alespoň co se tuzemských automobilů týče. Zatímco soudobé Fabii svět tleská, sbírá vavříny po celém světě a prodeje automobilky Škoda Auto zcela objektivně a trvale rostou i na náročných západoevropských trzích, většina našeho národa odsuzuje jak ji, tak její tvůrce. Je to pozoruhodný výsledek prapodivné směsi skepse vůči všem produktům naší práce a závisti, k nimž nás poslední řadu dekád tlačily geopolitické okolnosti. Jak je možné, že se o Fabii II mluví jako o „hnusné“, „předražené“ a „odporné“? Je její design skutečně tak skandální? Já mám pocit, že po našich silnicích se pohybuje řada modelů, jejíchž vzhled a vyváženost jsou podstatně diskutabilnější. Je to tradice. Když přišla první Octavia, řada z nás se zaradovala, že Škodovka má po půl století opět automobil evropské úrovně. Co se však stalo? České veřejné mínění v čele s „renomovanými“ novináři Octavii okamžitě označilo za vůz, kde „si vzadu nesednete“ a který „s motorem 1,8 20V žere 15 l/100 km“. Dokonce se srovnávalo s tehdy populární Nexií od Daewoo (tedy omlazeným Opelem Kadett), jež prý měla podobně velký kufr, ale byla levnější. Svět přitom nešetřil nadšením, evropská novinářská elita Octavii při ostrých testech zařadila mezi finalisty při volbě Auta roku… Fabia II je vozem evropského formátu, jenž nabízí vyspělé technologie a mimořádně širokou škálu variant. Nemusí se líbit každému. Nemusí však také zůstat zajatcem našich předsudků. Záleží na nás…
Stručné technické údaje | |
Počet válců/ventilů na válec | 4/4 |
Zdvihový objem motoru, typ | 1 390 cm3, zážehový |
Nejvyšší výkon | 63 kW/5 000 ot./min. |
Nejvyšší krouticí moment | 132 N.m/3 800 ot./min. |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 12,3 s |
Nejvyšší rychlost | 174 km/h |
Převodovka – způsob řazení, počet stupňů | Man., 5 st. |
Spotřeba paliva – měst./mimo měst./kombinace | 8,6/5,3/6,5 l/100 km |
Rozvor náprav | 2 462 mm |
Délka/šířka/výška | 3 992/1 642/1 498 mm |
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru | 300/1 163 l |
Výbava a ceny | |
Ceníková cena testovaného vozu | 424 900 Kč |
- posilovač řízení | Ano |
- airbagy čelní/boční/okenní | Ano/ano/ano |
- systémy ABS/ESP* | Ano/ano |
- el. ovl. oken/vnějších zrcátek | Ano 2x/ano |
- centrální zamykání | Ano – na dálku |
- klimatizace | Ano – man. |
- autorádio | Ano – s CD, MP3 a audiovstupem |
| |
Nejlevnější verze | Fabia 1,2 HTP/44 kW |
- cena | 249 900 Kč |
* antiblokovací/stabilizační
Naměřené hodnoty
Rychlost vozu na jednotlivé rychlostní stupně při vybraných otáčkách |
Stupeň/otáčky | 2 000 ot./min. | 3 500 ot./min. | 5 000 ot./min. |
1 | 19 km/h | 30 km/h | 41 km/h |
2 | 29 km/h | 50 km/h | 69 km/h |
3 | 44 km/h | 74 km/h | 105 km/h |
4 | 58 km/h | 100 km/h | 141 km/h |
5 | 71 km/h | 124 km/h | 175 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h |
Číslo měření | Čas v s. |
1 | 11,98 |
2 | 12,14 |
3 | 12,08 |
Průměr | 12,067 |
Rychlost udávaná/skutečná* |
50 km/h | 46 km/h |
90 km/h | 84 km/h |
130 km/h | 122 km/h |
* měřeno pomocí GPS