55
Fotogalerie

Test Škoda Fabia 1,4i: zlatá střední cesta

Kapitoly článku:


Zkoušený vůz

Také tentokrát testovaný vůz náležel do testovací flotily mladoboleslavské Škodovky, byl proto dovybaven rozsáhlou škálou příplatkových prvků. Jejich výčet vám opět nabízíme v přehledné tabulce. Ačkoli díky nim cena vozu narostla o rovných 100 000 Kč, je třeba si uvědomit, že běžný motorista řadu z nich k životu opravdu nepotřebuje. Jednalo se o výbavový stupeň Ambiente, z doplňkové výbavy bych rád zdůraznil zvláště sportovní paket Dynamic, jenž zahrnuje specifický tříramenný volant (bohužel podobného průměru i tloušťky jako má ten čtyřramenný), potažený stejně jako hlavice a manžeta řadicí páky a madlo ruční brzdy kůží, zvláštní čalounění interiéru Pulse a výrazně pohodlnější přední sedadla.

Deaktivace airbagu spolujezdce
1 500 Kč
Signalizace nezapnutého pásu řidiče
1 000 Kč
Hlavové airbagy
7 000 Kč
ESP včetně ABS, ASR, MSR a asistentu
15 000 Kč
Rádio Dance s CD, MP3 a audiozdířkou
8 000 Kč
Funkční paket (schránky v interiéru i kufru, pod sedadly, osvětlení…)
1 500 Kč
Litá kola Atria
15 000 Kč
Výškově stavitelná sedadla vpředu
2 000 Kč
Sportovní paket Dynamic (sport. sedadla a volant, kožený paket)
13 000 Kč
Loketní opěra vpředu
3 000 Kč
Dálkové ovládání centrálního zamykání
4 000 Kč
Metalíza šedá Satin
8 500 Kč
Manuální klimatizace Climatic
20 000 Kč
 
 
Celkem:
100 000 Kč
Základní cena Fabie 1,4i Ambiente:
324 900 Kč
Cena testovaného vozu celkem:
424 900 Kč

Za volantem

„Sportovní“ tříramenný volant ničím příliš sportovní není, jeho střed je však menší a věnec nad příčkou nese příjemná rozšíření. Zato ta sedadla… zkrátka znamenitá. Sedáky jsou dlouhé a opěráky vysoké. Přičtěte tuhé opory na hranách sedáků i opěráků, díky nimž zůstávají sedadla pohodlná, ale zároveň i poskytující oporu při ostřejší jízdě. Příplatek za paket Dynamic lze doporučit každému, není nijak vysoký, jeho součástí je navíc již vzpomínaný kožený paket, jenž je daleko příjemnější na omak. Málokdo si přitom uvědomuje, že právě volant a řadicí páka jsou předměty, s nimiž řidič přichází do styku daleko častěji než třeba se spoilery či chromovanými doplňky exteriéru, takže se nevyplatí na nich šetřit.

P2160093.jpgP2160095.jpgP2160075.jpg
P2160086.jpgP2160090.jpgP2160091.jpg

Přístrojový štít zkoušeného vozu byl ve své standardní podobě. Teploměr chladicí kapaliny, pro sportovnější svezení důležitý, tak chybí a není nahrazen ani kontrolkami, palivoměr je aplikován pouze ve formě svislé ubývající škály. Ta je sice celkem přesná, ale jinak příliš důvěry nevzbuzuje. Příjemným je vestavěný palubní počítač, jenž kromě řady statistických údajů informuje i o průměrných spotřebách, a sice dlouhodobé a té po vynulování. Na jeho displeji lze paralelně sledovat také čas a ujetou vzdálenost. Funkce počítače se přepínají kolébkou na hraně pravé páčky pod volantem a resetuje se tlačítkem na jejím spodku. Ovládací panel ventilace, topení a klimatizace je přehledný a uložený vysoko, blízko zornému poli řidiče, přičemž panel rádia není o moc níž. Všechny ovládací prvky jsou přitom přehledně uspořádány v logických celcích a v otázce ergonomie jim nelze takřka nic vytknout. Opět však nemohu nevzpomenout oddělené ovládání vyhřívání zrcátek v poloze, kde se u většiny jiných značek aktivuje jejich přiklápění ke karosérii.

P2160082.jpgP2160083.jpgP2160084.jpg
P2160085.jpgP2160116.jpgP2160117.jpg

Na silnici

Co do jízdních vlastností těžil zkoušený vůz do značné míry z šestnáctipalcových kol. Jeho podvozek je koncipován spíše komfortně, takže nízkoprofilové pneumatiky 205/45 R16 příliš neomezily komfort jízdy, ačkoli se jednalo o jízdu poněkud tvrdší. Rázy od vozovky však přesto byly tlumené a posádku neobtěžovaly nadbytečným hlukem ani drnčením obložení interiéru. Výhodou byla lepší stabilita jízdy, a to nejen při průjezdu zatáčkou, ale i co do citlivosti na boční vítr. Stabilita jízdy byla však velmi dobrá a nerozkolísala ji ani sekvence těsně následujících zatáček. Zopakovat je třeba drobnou výtku na snad až příliš ochotný elektrohydraulický posilovač řízení, který však přesto zachovává potřebnou dávku kontaktu s vozovkou. V porovnání s kombíkem se „krátká“ Fabia vrhá do zatáček jaksi ochotněji a neotáčivost není tak výrazná. Brzdy, na zkoušeném voze doplněné kotouči i vzadu, jsou o poznání „ostřejší“ a jejich účinnost plně odpovídá kategorii a zaměření auta. Řazení je krátké a lehké, do žádného z ovládacích mechanizmů nepronikají vibrace od kol či pohonného ústrojí.

P2160033.jpgP2160034.jpgP2160039.jpg
P2160043.jpgP2160044.jpgP2160045.jpg

Pokud chceme srovnávat s motorem HTP, zkoušená jednotka nabízí podobné výkonové parametry, alespoň co se otáček vrcholů výkonu a točivého momentu týče. V praxi bylo třeba ocenit rozjezdy, jež bylo možno uskutečňovat takřka z volnoběžných otáček a bez nutnosti příliš tisknout akcelerátor k podlaze. Zhruba do 3 000 ot./min. přitom jednotka 1,4i jevila srovnatelnou ochotu ke zrychlování, po překročení této meze, kdy HTP vykazuje optimální dynamiku, však její výkon dále plynule narůstal až přes 5 500 ot./min. Nutno dodat, že chod zkoušeného motoru byl ve všech režimech o něco vyrovnanější a tišší než tomu bylo v případě jednotky, zkoušené ve Fabii Combi.  

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud