Test Škoda Fabia 1,4i: zlatá střední cesta

A je tu ještě jednou: nová Fabia. Tentokrát s motorem 1,4i. Jaká je alternativa k HTP? Je zlatou střední cestou v nabídce motorů?
Seznam kapitol
  1. Úvodem, Nabízené verze, Pohled zvenčí, Uvnitř
  2. Zkoušený vůz, Za volantem, Na silnici
  3. Závěrem, Škoda a Češi, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie

Úvodem

Pro náš test jsme vybrali „krátké“ provedení s motorem, jenž je cenově a výkonově silnějšímu tříválci HTP nejblíže. Za příplatek 30 000 Kč nabízí navíc jeden válec, 12 kW výkonu a o kategorii vyšší povinné ručení. Zkoušený vůz byl ve většině ohledů podobný „kombíku“, který jsme testovali nedávno. Proto nám odpusťte, pokud se budeme v některých ohledech opakovat nebo srovnávat. Pro další údaje, jež se týkají konstrukce nového vozu a genealogii modelu Fabia a jeho předchůdců, odkazujeme čtenáře právě na zmíněný test.

Tip: Test Škody Fabia Combi 1,2 HTP.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Nabízené verze

Oproti kombíku je k dispozici u „krátké“ Fabie k jejím výbavovým stupňům Classic, Ambiente, Sport a Elegance navíc základní stupeň s prostým názvem Fabia. Ten je k mání pouze s nejslabším provedením tříválce 1,2 HTP/44 kW a s omezenou nabídkou příplatkové výbavy (dovybavit ji lze snad jedině metalízou nebo rádiem). Ve standardu však přesto nabízí ABS, čtveřici airbagů, posilovač řízení, stavitelný volant nebo lakované nárazníky. Classic za 16 000 Kč přidává třeba radiopřípravu, tónovaná okna, výškově stavitelné sedadlo řidiče nebo dělená zadní sedadla, ale především rozsáhlejší nabídku doplňkové výbavy a výběr z jakéhokoli motoru. Od verze Ambiente jsou nabízena větší kola, centrální zamykání, elektrické ovládání zrcátek a předních oken, přední mlhovky, středová konzole nebo palubní počítač. Elegance je o 15 000 Kč dražší než Sport, ale výbava je podobná, pouze směřovaná na komfort. Patří do ní litá kola, rádio Dance s CD a MP3, klimatizaci, projektorové světlomety, tempomat, parkovací asistent nebo vyhřívaná přední sedadla, zatímco Sport nabízí sportovní paket s tříramenným, kůží potaženým volantem nebo rozměrnější přední sedadla s výraznějším bočním vedením. Nabídka pohonných jednotek je shodná s dříve popsaným modelem Fabia Combi. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Pohled zvenčí 

Design mladoboleslavského bestselleru není sice světoborný, nicméně originální a svérázný. Nacházíme zde opět černě lakované sloupky A a B, jež vzbuzují dojem kontinuálního zasklení. To je ukončeno okny v zadních dveřích, jejichž spodní hrana se obloukem zdvihá vzhůru podobně jako na předních dveřích Roomsteru. Přední reflektory zasahují do blatníků a sbíhají se do zašpičatělé přídě s dominantní chromovanou maskou se svislým žebrováním. Sdruženými světlomety prochází linie, na níž navazuje prolis pokračující přes horní část dveří až do podobné hrany na světlometech zadních, aby se setkal nad znakem okřídleného šípu na výklopné zádi. Nad zadním oknem se nachází malý spoiler s vestavěným třetím brzdovým světlem. Výklopná záď sestupuje do vykrojeného zadního nárazníku, v porovnání s předchozím modelem však ve sdružených světlech zbylo místo pouze pro jedno zpětné světlo, na jehož místě na druhé straně nacházíme jedinou mlhovkou. Přední reflektory jsou pro Fabii dodávány celkem ve třech provedeních: jednoduchá parabola (přítomna v testovaném voze), projektorová optika s halogenovou žárovkou (dálková a potkávací světla se přepínají naklápěním čočky) a projektory s natáčením do zatáčky. Ty jsou k dispozici za příplatek od 6 500 do 12 500 Kč a v dané třídě patří mezi výjimky. Navíc lze za ceny od 2 500 do 6 500 Kč získat zvláštní mlhová světla, jež svítí do zatáčky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Uvnitř

Všechny dveře se otevírají do širokého úhlu, zvláště ty zadní pak potěší svojí délkou, díky níž je do vozu pohodlný přístup. Konstrukce karosérie odpovídá soudobému trendu vyšší stavby, takže sedadla jsou uložena výše a je z nich pěkný výhled. Ten řidičův je mírně omezen pouze širšími zadními sloupky. Velká zasklená plocha interiér navíc řádně prosvětluje. Na všech místech je podobně jako v kombíku dostatek prostoru i pro osoby vyššího vzrůstu, a to nejen do výšky, ale také na šířku a pro kolena vzadu. Pouze při obsazení pěti urostlými pasažéry nelze vzadu zcela pochopitelně očekávat komfort první třídy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Zavazadlový prostor je dobře přístupný širokým výklopným víkem. Od hrany je k zadním opěradlům dlouhý 703 mm a v nejužším místě mezi podběhy široký 958 mm, což lze považovat za hodnoty přiměřené, podobně jako objem celého zavazadlového prostoru, jenž činí rovných 300 litrů. Nabízí řadu velmi příjemných detailů včetně přihrádek na podběhy, vyjímatelné plastové obruče, osvětlení, výklopných věšáků po stranách či kotevních ok na podlaze. S většinou z těchto prvků jsme se již setkali u kombíku, v „krátké“ verzi bychom však na levém podběhu marně hledali zásuvku na 12V. Oproti Fabii Combi však nabízí jednu zajímavost, jíž je dvoupolohové uložení krycího plata. Z jeho horního uložení jej totiž lze snadno přemístit níže, do závěsů v čalounění nad podběhy, takže vznikne police, jež přináší další možnost využití kufru.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvodem, Nabízené verze, Pohled zvenčí, Uvnitř
  2. Zkoušený vůz, Za volantem, Na silnici
  3. Závěrem, Škoda a Češi, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie
TEST Suzuki Jimny 1.5 VVT 4x4 AllGrip: Chcete ho? Ano, chcete ho!

Suzuki Jimny 1.5 VVT 4x4

Když na vás Jimny pohlédne svým roztomilým kukučem, není ani třeba klást onu známou otázku „Chcete mě?“. Tehle roztomilej kříženeček je totiž moc hodnej, má rád projížďky po lese, ale umí se chovat i ve městě, hodí se k dětem i na práci, moc toho nespapá a vejde se skoro všude. Toho prostě chcete, o tom není sporu. Ale zaprvé není všechno jen a jen růžové, a pak je tu ještě jedna zásadní otázka: Automat, nebo manuál? Pečlivě jsme vyzkoušeli oba.

včera | Petr Schnagl | 29 příspěvků
První jízda s Volkswagenem Golf VIII: Klasik všech klasiků v digitálním věku

Volkswagen Golf VIII

S novým Volkswagenem Golfem jsme se staticky seznámili koncem října při oficiálním odhalení. Nyní se osmým vydáním evropského bestselleru konečně svezeme.

10.  12.  2019 | Svět motorů | 59 příspěvků
TEST Ford Focus ST Plus Performance: Bejby nebude sedět v koutě!

Ford Focus ST Plus Performance

Akronymem rychlého Fordu je od pradávna označení RS a hot-hatch modrého oválu se již několikátou generací zove Focus RS. Jeho bejby bratříček ST se v očích nadšenců vždy tak trochu krčil v koutku a tam si fidlal ty své druhé housličky. K patnáctým narozeninám ale dostal od hodných strýčků z vývojového oddělení elektrickou kytaru… a k ní koncertní kombo s elektronickými efekty.

5.  12.  2019 | Petr Schnagl | 31 příspěvků