50
Fotogalerie

Test Škoda Fabia 1,2 HTP: a přece se točí

Kapitoly článku:


HTP jako dědictví východu?

Zlé jazyky tvrdí, že šestiventilový zážehový tříválec je dědictvím po spolupráci Automobilových závodů v Eisenachu s koncernem Volkswagen. Automobilwerke Eisenach v uplynulých čtyřiceti letech vyráběly dvoutaktní Wartburgy a nutnost plnit emisní limity je dovedly ke spolupráci s Volkswagenem. Zatímco Trabant to dotáhl k sériovém čtyřtaktu 1,1, Wartburg měl mít třináctistovku. Tajná zbraň v podobě čtyřtaktního tříválce se ale už nikdy nedostala do sériové výroby, nicméně myšlenky úspory odebráním jednoho válce si zřejmě všimli ve Volkswagenu na sklonku devadesátých let.

skoda_fabiahtp/P1620913.JPG skoda_fabiahtp/P1620915.JPG skoda_fabiahtp/P1620916.JPG

A tak se pod kapotou nachází zážehový tříválec o objemu 1 198 ccm a maximálním výkonu 44 kW při 5 200 ot./min. Největší točivý moment 108 Nm při 3 000 ot./min. neslibuje zázraky, stejně jako dvouventilová koncepce motoru konstrukce OHC. Ten se po nastartování projevuje neklidným kovovým cvrlikáním a vibracemi přenášenými i přes zesílené silentbloky do karosérie.

Po rozjezdu působí motor docela čile a rád se nechá vybičovat k vysokým otáčkám, ovšem za cenu nezvykle vysoké spotřeby na tříválec. Ve městě se Fabia se základním motorem chová rozvážně a nechá si líbit poklidnou jízdu pod 2 000 ot./min. na pětku, i rychlé sprinty až do 80 km/h. Naše výsledná spotřeba ve městě činí 5,7 l/100 km, při „dravé” jízdě může být klidně o tři litry vyšší.

Mimo město pocítíte limity motoru zejména při akceleraci, jinak ale rád přede na pětku při devadesáti a nechá se unášet při zajímavé spotřebě kolem 6,6 l/100 km. Konečně na dálnici jsou znát limity motoru. Komu stačí stovka, vejde se do šestilitrové spotřeby, kdo chce jezdit stotřicet, zaplatí za to spotřebou 8,5 l/100 km. Naše výsledná průměrná spotřeba během testu se ustálila na přijatelných 6,9 l/100 km.

skoda_fabiatest3/P1620492.JPG skoda_fabiatest3/P1620504.JPG skoda_fabiatest3/P1620520.JPG

Sebejistý podvozek, ovladatelnost na jedničku

Ladit Fabii není to samé jako ladit BMW jedničkové řady. A tak je nová Fabia daleko pohodlnější než první generace, aniž by se zhoršily jízdní vlastnosti vozu. A to i přes vyšší stavbu karosérie. Ve městě si komfortní podvozek rozumí s dlaždou i hrbolatým asfaltem, jen nesmyslné retardéry jsou nad jeho síly a posádku odmění tupou ránou od kol.

Mimo město se projevuje výbornou stabilitou v zatáčkách, i když náklon při ostrém průjezdu zatáčky je větší, než bychom čekali. Podvozek ale řidiče podrží a smyk příchází při opravdu ostrém zacházení na hranici adheze běžných pneumatik.

Na dálnici je to jiná a komfortní Fabia, navíc zde přidává další adjektivum, totiž tichá. Fabia jede tiše vysokými rychlostmi jak po kvalitním asfaltu, tak po betonové dálnici D1.

Dobrým jízdním vlastnostem zdatně sekunduje komunikativní řízení. To je v nižších rychlostech přeposilované, ale kolem osmdesátky se již chová rozumně a přináší informace od kol i při ostrém průjezdu zatáčky. A tak jediným negativním psychologickým faktorem zůstávají velké náklony v zatáčkách.

skoda_fabiatest3/P1620543.JPG skoda_fabiatest3/P1620576.JPG skoda_fabiatest3/P1620583.JPG

Brzdy jsou vpředu kotoučové a vzadu bubnové a slibují stejné účinky jako brzdy ostatních koncernových modelů. Jsou tedy čitelné a ostré, jak jen skutečně mohou být. To samé lze říct o přesném řazení, které nás těšilo krátkými drahami a lehkým chodem.

Naměřená dynamika

Zrychlení:

0-100 km/h: 15,6 s
0-120 km/h: 24,1 s
0-140 km/h: 39,7 s
0-150 km/h: 58,4 s

Pružnost:

40 - 80 km/h: 3 st. 8,1 s; 3 st.   9,5 s; 4 st. 17,2 s
60-100 km/h:                  3 st. 12,2 s; 4 st. 18,1 s; 5 st. 20,0 s
80-120 km/h:                  3 st. 14,5 s; 4 st. 16,3 s; 5 st. 20,8 s

Maximální rychlosti na jednotlivé převodové stupně:

1 –   40 km/h při 6 000 ot./min
2 –   80 km/h při 6 000 ot./min
3 – 120 km/h při 6 000 ot./min
4 – 155 km/h při 6 000 ot./min
5 – 160 km/h při 4 900 ot./min

Nejvyšší dosažená rychlost: 160 km/h

Převody:

 40:   2 - 3000; 3 - 2000; 4 - 1500; 5 - 1200
 60:   2 - 4600; 3 - 3000; 4 - 2250; 5 - 1750
 80:   2 – 6000; 3 - 4000; 4 - 3000; 5 - 2400
100:                 3 - 5250; 4 - 3900; 5 - 3000
120:                 3 - 6000; 4 - 4600; 5 - 3600
140:                               4 - 5400; 5 - 4300
160                                               5 - 4900

 

Škoda Fabia

Škoda Fabia je českým zástupcem v konkurencí nabitém segmentu B. Jako poslední vůz své třídy nabízí i karoserii kombi a mimo soukromých zákazníků je oblíbená také jako referentský vůz ve firmách na leasing. Čtvrtá generace modelu měla světovou premiéru 4. května 2021 prostřednictvím unikátní virtuální prezentace.

První jízdy s prototypy 4. generace • Ceny a výbava • Nejlevnější verze • Minitest Škoda Fabia III Combi 1.0 TSI • Historie Škody Fabia 

Doporučujeme

Články odjinud