Test Škoda Fabia 1,2 HTP: a přece se točí

Žádný jiný automobil nevyvolává tolik polemiky u českých motoristů. Přesvědčí nová Fabia nevěřící, nebo zklame i své příznivce?
Seznam kapitol
  1. Design se povedl, Nadčasový interiér
  2. Motor a jeho spotřeba, Jízdní vlastnosti a ovladatelnost, Naměřená dynamika
  3. Závěr, Cena, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie

Historii malých-velkých škodovek jsme popisovali už v prvním ostrém testu nové Fabie a není snad jediného motoristy, který by ji neznal. Po převzetí mladoboleslavské Škody koncernem Volkswagen došlo k vylepšení Favoritu a nakonec jsme se dočkali i druhé generace českého hatchbacku pod obchodním názvem Felicia. Na sklonku devadesátých let řekl koncern dost domácí české podvozkové platformě a přikázal výrobu další generace malého hatchbacku na podvozku, který měl být později sdílen s VW Polo. Tak se v roce 1999 představila milovaná i nenáviděná Škoda Fabia, kterou potkala řada úspěchů, ale i přehmat v podobě oholené verze Junior. Letos pak došlo na druhou generaci českého bestselleru. Jak se nám jeví po týdenní zkušenosti s verzí, která má nejlepší předpoklady stanout na vrcholu prodejních statistik modelu Fabia?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Design se povedl

Kdo mě zná, netroufne si podezřívat mě ze škodofilství. Patriotismus bude zřejmě to, z čeho mě nyní neprávem obviní příznivci jiných značek. Jenže Fabia druhé generace se dle mého soudu skutečně podařila a k jejímu designu nemám s odstupem několika měsíců vážnější výhrady. A nic na tom nezměnil ani fakt, že testovaný vůz byl vyveden v modré barvě Blue Dynamic, tedy v okoukané modři typické pro služební vozy. Nové Fabii zkrátka sekne.

Pro novinku je typická usměvavá čelní maska. Její mandlové oči v podobě předních světlometů s čirou optikou veselý pohled jen podrthují. Přední maska je tvořena svislým grilem a chromovaným rámem, v jehož horní části se usadil šíp v logu automobilky.Přední nárazník navazuje rovnou na přední kapotu a tvoří celek s přední maskou. Ve spodní části je bohaté plastové žebrování s dvojicí kruhových předních mlhovek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Buclatá kapota a rozměrné čelní sklo zdatně maskují vyšší střechu, A sloupky se zepředu jeví štíhlejší, než ve skutečnosti jsou. Jejich skutečnou velikost odhalí až pohled zboku. Na krátkou aerodynamickou příď navazuje vysoká kabina, která poslouží i dvoumetrovým pasažérům bez sebemenšího zaváhání. Boční pohled na záď má díky odlišně tvarovaným koncovým svítilnám a dynamičtějšímu schodu na pátých dveřích agresivnější vzhled. Zboku čistý celek bez ochranných pryžových lišt doplňují čtrnáctipalcová litá kola s pneumatikami o rozměrech 165/70. Ty více než k čemukoli jinému přispívají k nízké spotřebě paliva.

Zakulacená záď působí daleko přirozeněji než první generace a zaslouží si naši pozornost díky citlivě zakomponované prosklení pátých dveří a koncovým svítilnám. Stejně čisté tvary jsou v místech určených pro registrační značku. Zkrátka žádné zbytečnosti, jedná se přece o čistě funkční automobil. Tento dojem narušuje jen líbivý střešní spoiler na pátých dveřích.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nadčasový interiér

I když mám stále výhrady k použití těch nejlevnějších plastů v interiéru Fabie II, přesto několik měsíců od prvního představení obrousilo hrany mého rozladění. Svůj podíl na tom má nadstandardní výbava testovaného vozu.

Výplně dveří jsou kombinací tmavých a světlých tvrdých plastů s potahovou látkou, potahy jsou u testovaného vozu v kombinaci šedi a světle modrého potisku. Dnes už tolik nemám výhrady k levným plastovým kličkám dveří, v kombinaci s modrou barvou vypadají docela dobře.

Přístrojová deska je spojením měkkých plastů, známým z vozů Volkswagen, a tvrdého světlého plastu, kterého se vzdali už i Korejci. Architektura byla převzata z modelu Roomster, který byl vlastně předskokanem Fabie druhé generace. Přístrojový štít s klasickými ciferníky a displejem palubního počítače má tradiční koncernové pojetí, středový panel nese výdechy a ovládání manuální klimatizace. Ve spodní části středového panelu se nachází značková audiosoustava Škoda s integrovanou navigací. K tvarování středového panelu máme výhrady, poněvadž tvrdý plast zasahuje do míst pro řidičovo pravé koleno, což není právě ergonomické a bezpečné v případě nehody. Je však možné, že testovací jezdec menšího vzrůstu bude spokojen. Spolujezdec má před sebou dvě schránky, horní mělkou a spodní hlubokou, kam se vměstná většina dokumentů a map na cestu. Testovaný vůz byl vybaven parádním čtyřramenným volantem s koženým věncem a integrovaným airbagem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Středový tunel začíná rozměrnou přihrádkou, držáky pro dva nápoje, přechází v řadicí páku a ruční brzdu a končí středovou loketní opěrkou s miniaturním úložným boxem. Ta je v této třídě vždy příjemným překvapením, výtky tedy zůstaly jen u tvrdých výplní dveří v oblasti levého loktu řidiče, kde bych čekal měkčí potah.

Přední sedadla jsou relativně pohodlná a mají také náznak bočního vedení. Posez za volantem je z hlediska ergonomie bezchybný a po celou dobu testu jsem si vychutnával pocit prostoru za volantem i přes mou nadstandardní výšku dvou metrů. Toho bylo dosaženo právě zvýšením střechy, což zase neúměrně protáhlo výšku automobilu zejména při pohledu zepředu.

Na zadních sedadlech je relativně dost místa ve všech směrech, hlavní novinkou je královský prostor pro hlavy cestujících vyššího vzrůstu. Konec boření hlav do stropu, Fabia jej má pořádně vysoký, i když jí ve výsledku kazí figuru. Cestující vzadu mají k dispozici kromě odkládacích kapes ve dveřích jediný držák na nápoje u zakončení středového tunelu. Ve dvou se vzadu cestuje pohodlně, ve třech se mačkáte jako sardinky.

Zavazadlový prostor má základní objem 300 litrů a sklopením zadních sedadel jej lze zvětšit na přijatelných 1 163 litrů. Sami jsme se přesvědčili během testu, že v krátké Fabii lze bez problémů odvézt jedno jízdní kol s vymontovaným předním kolem, aniž by jakkoliv trčelo otevřenými pátými dveřmi ven. Zavazadlový prostor je navíc vybaven praktickým plastovým košem, který několika pohyby vymontujete ven. Po stranách u podběhů kol se nacházejí přihrádky na povinnou výbavu, pod dnem zavazadelníku je umístěno rezervní kolo s nářadím. Po sklopení zadních sedadel bohužel nevznikne rovná plocha, ale i tak je Fabia přívětivá k nákladu. Určitě více než předchozí generace.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Design se povedl, Nadčasový interiér
  2. Motor a jeho spotřeba, Jízdní vlastnosti a ovladatelnost, Naměřená dynamika
  3. Závěr, Cena, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků