TEST Škoda Citigoe iV: Konečně levný elektromobil pro každou českou rodinu?

Elektromobily se už konečně stávají cenově dostupné. Za méně než půl milionu u nás sice koupíte nanejvýš městská miniauta, právě v těch však dává elektrický pohon v současnosti největší smysl. Jak se vstup do tohoto segmentu podařil Škodovce, jsme zjišťovali v redakčním testu.
Radosti
Nízká cena
V praxi dostatečný dojezd na jedno nabití
Práce podvozku na nerovnostech
Maximální výbava
Starosti
Slabý výkon světlometů
Chybějící automatické dojezdy předních oken
9  /10

V  minulosti se mockrát ukázalo, jak to vypadá, když zajímavá myšlenka přijde moc brzo. Vezměme si dnes velmi populární SUV-kupé. Často se říká, že jejich průkopníkem bylo BMW, které časem inspirovalo konkurenty a aktuálně na modelech X4 a X6 vydělává slušný balík. Jenom málokdo si ale vzpomene na Pontiac Aztek, který kombinaci vyšší světlé výšky a karoserie připomínající kupé představil už před 20 lety. Jeho život byl krátký, ale majitelé s ním byli spokojení. Kritizovali snad jen netradiční vzhled...

VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum

VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum

Stejné je to i s elektromobily. Výsledek spolupráce mezi Japonci a Francouzi se u nás proháněl už před téměř deseti lety, s reálným dojezdem do 100 km na jedno nabití a cenou kolem 900.000 Kč ale díru do evropského automobilového světa neudělal. Deset let je však ve vývoji aut dost dlouhá doba na to, aby se trh transformoval. Prakticky vymřel segment kompaktních MPV, lidé se zbláznili do SUV a přicházeli na chuť elektromobilům. Jejich vzestup se děje právě teď.

Doby, kdy malé městské auto ujelo na jedno nabití stěží sto kilometrů a stálo milion, jsou pryč a vozy s nulovými lokálními emisemi se stávají součástí běžného života. Dnes už není problém pořídit elektrické auto s dojezdem přes 200 km za méně než půl milionu, pokud ale operujete s takovým budgetem, nezbývá vám než se poohlédnout po bratislavské produkci koncernu VW. A protože se nám Škoda Citigoe iV dostala do rukou dříve než modernizovaný Volkswagen e-up!, řekneme si dnes něco právě o ní.

Prostě ideál?

Pokud si u nás jdete koupit elektrickou Škodu Citigo, máte v podstatě jenom jednu starost – vybrat i správnou barvu. Vůz je už totiž v základu plně vybaven a odmyslíme-li si možnost připlatit si za prodlouženou záruku (Mobilita Plus) či předplacený servis, můžete ceníkovou cenu 479.900 Kč navýšit maximálně o 10.900 Kč (cena metalízy).

Vůz má všechno, co vidíte na fotkách v galerii, včetně vyhřívání sedadel a čelního skla, automatické klimatizace, rádia s příjmem digitální signálu či držáku mobilního telefonu s šikovně schovanou USB zdířkou. Jde o nejvyšší linii Style navýšenou o paket Extra Top, za který se u zaváděcí série připlácelo 20.000 Kč. Kdo stihnul jeden z 500 kusů ukořistit, mohl se těšit z ceny 429.900 Kč a ročního nabíjení u ČEZu zdarma. Jenže úvodní série podle informací Škodovky zmizela ani ne za dva měsíce a dnes nezbývá než se spolehnout na ekobonus, zahrnující zvýhodnění 30.000 Kč, nebo instalaci wallboxu.

Za volantem elektrické Škody Citigoe iV: Odsouzena k úspěchu. Na doživotí?

Za volantem elektrické Škody Citigoe iV: Odsouzena k úspěchu. Na doživotí?

Ať počítáte s jakoukoliv variantou, jde o jeden z nejlevnějších elektromobilů na českém trhu. Přitom ale levně nepůsobí. Jistě, Škoda Citigo vždycky byla plechová krabička na kolech, černo-stříbrná kola, plná maska chladiče v barvě karoserie, aerodynamičtější přední nárazník a zatmavená zadní okna ji však pro poslední fázi zatím osm let trvajícího života připravily dostatečně.

Někteří zástupci konkurenčních značek otevřeně říkají, že aby Škoda mohla elektrické Citigo prodávat za takovou cenu, musí ho značně dotovat a že tohle není trvale udržitelný business. Jenže to může být člověku, který si jej jde koupit, úplně ukradené. A evidentně to tak je, protože v lednu letošního roku u nás bylo podle údajů Svazu dovozců automobilů registrováno 254 elektrických škodovek a mladoboleslavská automobilka díky tomu ovládla český trh s elektromobily. Aspoň prozatím.

Jednodušeji už to nešlo

Kdo byl zvyklý na Škodu Citigo se spalovacím motorem nebo jiná „analogová“ městská miniauta, bude za volantem okamžitě jako doma. I v elektrické verzi je všechno tam, kde bývalo, před řidičem je přehledný přístrojový štít s palubním počítačem ovládaným kolébkou na páčce pod volantem, jen místo otáčkoměru najdete ekonoměr s procenty využívané síly a pásmem zobrazující míru rekuperace a vpravo zjistíte stav akumulátoru. Zbývající dojezd si můžete „naklikat“ v palubním počítači, takže hned víte, jak na tom jste.

Nové elektrické SUV Škoda se jmenuje Enyaq iV. Téměř jisté to bylo už dávno

Nové elektrické SUV Škoda se jmenuje Enyaq iV. Téměř jisté to bylo už dávno

Pedály jsou jen dva, převodovky je jednostupňová a vedle klasického „déčka“ můžete lehkým ťuknutím do voliče směrem k sobě navolit rekuperační režim B. Pokud se s ním naučíte pracovat a správně odhadovat, kdy je vhodné jej třeba při dojezdech ke křižovatkám aktivovat, konvenční brzdy budete využívat minimálně. Zpomalování je totiž opravdu silné.

Míru rekuperace si můžete navolit pohybem páky v poloze D doleva (+) a doprava (-), v praxi jsem to ale vlastně vůbec nevyužil. Než přemýšlet, jestli mi při přibližování ke štrúdlu aut přede mnou vystačí dvojka nebo trojka, to jsem tam rovnou šoupnul silné béčko, i když hrozilo, že bych se posledních pár desítek metrů šoural k zadnímu nárazníku auta přede mnou jako hlemýžď. Naučíte se totiž i nešourat – kdyby bylo rekuperační zpomalování moc silné, můžete na těch posledních pár metrů vyřadit do neutrálu a nechat auto dojet setrvačností.

Nejvzácnější Škoda Fabia je na prodej v Česku. Spustila šílenství, víme o ní vše

Nejvzácnější Škoda Fabia je na prodej v Česku. Spustila šílenství, víme o ní vše

Mimo jiné to ale znamená, že budete spoustu času řídit pouze jednou rukou. Tu druhou máte na voliči převodovky a neustále s ní kvedláte dopředu a dozadu, abyste co nejvíce využili potenciál rekuperace. Není to ale případ pouze elektrické škodovky. V posledních týdnech jsem si nového návyku všimnul při řízení plug-in hybridních vozů.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

TEST Volkswagen Golf GTD 2.0 TDI (147 kW) DSG: Palba z černé pistole

Volkswagen Golf GTD

Po testech Volkswagenů Golf GTE a GTI tady máme tu zřejmě nejméně sportovní variantu GTD. Ačkoliv to není sporťák, svůj smysl v nabídce rozhodně má.

včera | Richard Herbich | 7 příspěvků
Řídili jsme nové Porsche Taycan Cross Turismo: Letí na silnici, dovádí v terénu!

Porsche Taycan Cross Turismo

Dostali jsme příležitost vyzkoušet nový přírůstek do elektrické rodiny Porsche Taycan. Je praktičtější a neztratí se ani mimo zpevněné cesty.

12.  5.  2021 | Stanislav Kolman | 5 příspěvků
TEST Subaru Forester 2.0ie-S ES Sport: Pozor, vezu rybičky!

Subaru Forester ES Sport

Subaru Forester se nyní prodává i ve verzi Sport. Nečekejte ale žádné turbohrátky, tohle je hraní si s barvičkami.

9.  5.  2021 | Vladimír Kadera | 2 příspěvky