Kapitoly článku:
- Úvod, Lví charisma, Ach ta palubka, Posezení
- Motorové turbo hrátky, Za osm nejezdí
- Jízda s Cuprou, Trakce, pan Čistá Stopa
- Opravdové brzdy, Ach to řízení, Seat Sound Exhaust System
- Zhodnocení, Plusy a mínusy, Cena, Technické parametry
- Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)
Turbo hrátky
Dlouhé roky jsem se řadil k těm, kteří jasně preferují atmosférické motory. Turbo mi nikdy nepřirostlo k srdci, a tak jsem byl skeptický i vůči Cupře, která dostala známý čtyřválec FSI doplněný u turbodmychadlo. Už jen ta představa, že turbo vydolovalo z dvoulitru dalších 90 koní není zrovna lákavá. Navíc zkušenosti s turbo dvoulitry, které mají víc jak dvě stě koní mne v mém názoru jen utvrzovaly.
I když se může zdát, že 2,0 TFSI je stejným motorem, jaký naleznete např. u Octavie RS nebo Golfa GTI, nenechte se zmást. Základ je sice stejný, ale tím jejich podobnost končí.
Seat vyměnil hlavu motoru, použil větší vstřikovače, posílil kliku a uložení, dodal turbodmychadlo o plnícím tlaku až 0,8 baru, přidal zcela nový software a ve výsledku je to pořádně znát.
Výkon vzrostl z původních 147 kW na 177 kW (240 k) a točivý moment na 300 Nm. Čísla jsou to velmi pěkná, ale nejzajímavějším údajem a určitě i nedůležitějším je to, v jakém pásmu jsou tyto hodnoty dosažitelné.
Pokud čekáte velký špičkový výkon a velmi strmé křivky výkonu, jste na omylu. Maximum výkonu je plně k dispozici od 5 700 do 6 300 ot./min a točivý moment 300 Nm pak od 2 200 až do 5 500 ot./min.
I kdybych o motoru nenapsal ani jedno další slovo, je jasné, že takto vyladit dvoulitrový motor jedním turbem a získat tak široká pásma vrcholů těchto parametrů asi jen těžko najde konkurenci. Opelu, Fordu a ani Renaultu se něco podobného nepovedlo, nebo se vydali jinou cestou.
Cupra tak svým výkonem tvoří jakýsi vrchol hot hatchů s předním náhonem. Zde sice stojí stejně výkonná Astra OPC, ale oba vozy a hlavně jejich motory jsou diametrálně rozdílné. Právě často přirovnávané OPC má typicky vyladěný motor. Brutální zátah, brutální špičky a brutální kopance.
Turbo a díra k tomu
Přes použití velkého turba a velkého navýšení výkonu, nemá motor v podstatě hluché místo. Nabere dech, zatlačí a pak ho zastaví omezovač. Jenže není to tak jednoduché.
Zátah motoru Cupry je mixem šestiválce a klasického šestnáctiventilu. Prostě zabere opravdu dole a skoční opravdu nahoře. A mezi tím je jeden opravdu líbivý a neutuchající zátah, který není rušen prakticky ničím.
Pokud jste někdy jeli v Lanceru Evo, který má také vymazlený dvoulitr s výkonem o nějakých 20-40 koní vyšší, než má Cupra, určitě jste poznali, co to je turbomotor, který se nesnaží být komfortní. Obrovské turbo, obrovský výkon a obrovské kopance po každém zmáčknutí plynového pedálu.
Cupra je v tom zcela jiná. Naladění TFSI 177 kW je velmi lineární, bez nějakých nepříjemných kopanců díky velkému nárůstu výkonu a točivého momentu. Jistě, po sešlápnutí se dostaví nárůst výkonu, který jinde jen tak nenajdete, ale není to nepříjemné a trakci to příliš neznepříjemňuje život.
Nemá smysl řešit, zda Cupra táhne od spodu nebo až někde nahoře. Prostě táhne vždy a všude a je jedno, jaký rychlostní stupeň máte zrovna zařazený. Samozřejmě platí, že pro co nejlepší zrychlení je třeba hledat ten nejlepší kvalt. Reálně vidím točení Cupry v rozmezí tří až šesti a půl tisíce, kde je jakési optimum dynamiky.
Jenže ani přes tuto dokonalost nejde pominout prodlevu mezi zmáčknutím pedálu a reakcí motoru. Pokud je motor zrovna ve fázi zátahu, je reakce víceméně okamžitá, ovšem stačí pedál mírně povolit a opět přišlápnout, nebo z ničeho nic na to šlápnout a dostaví se vcelku nepříjemná prodleva. Ta je ještě o něco delší, než u klasického TFSI např. v Octavii RS. Tedy neduh turbo motoru je zde ještě umocněn.
Spotřeba
Není mnoho informací výrobce, u kterých se dá upřímně zasmát. Ovšem spotřeby, které se uvádí u současných hot hatchů, patří mezi informace, které pobaví, ovšem nepřesvědčí. Uvádět u dvousetčtyřicetikonověho turbo motoru spotřebu ve městě 11,4 l, mimo město 6,5 l a kombinaci 8,3 l je dle mého názoru ukázka dobré nálady autorů těchto čísel.
Ani jedné z těchto hodnot jsem samozřejmě nedosáhl. Částečně za to může nezajetý motor a také styl jízdy, ke kterému Cupra vybízí.
Neznám přesná čísla v jednotlivých provozech, ale Cupru jsme odevzdával po 1500 najetých kilometrech, kdy jsem začínal na 900 km se spotřebou 12,8 l na 100 km. V tomto údaj je započítán celý nájezd, tedy hrátky na okruhu, rychlý přejezd po dálnicích i dovádění na okreskách. Pokud by byl motor zajet opravdu dobře, pak věřím, že při stejném tempu, dosáhnu kombinované spotřeby pod 12 l, což považuji za něco neskutečného.
Na druhou stranu uznávám, že stačí Cupře dopřát ukázat svůj potenciál a spotřeba jde okamžitě ke 20-30 litrům. Vůbec by nebyl problém strávit na okruhu dlouhé kilometry s kombinovanou spotřebou začínajících trojkou.
Jen pro představu, celkový rychlostní průměr za celý test jsem měl něco přes 70 km/h, takže žádný veget devadesátkou po dálnici, aby se snížila spotřeba.