Test Seat Leon Cupra: pan Čistá Stopa

Jako první v republice jsme měli možnost otestovat nejvýkonnější Seat v historii. A nyní přišel čas se podělit o nevšední zážitky.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Lví charisma, Ach ta palubka, Posezení
  2. Motorové turbo hrátky, Za osm nejezdí
  3. Jízda s Cuprou, Trakce, pan Čistá Stopa
  4. Opravdové brzdy, Ach to řízení, Seat Sound Exhaust System
  5. Zhodnocení, Plusy a mínusy, Cena, Technické parametry
  6. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

Není to tak dávno, co španělský Seat představil nové generace svých modelů. Mezi nimi o trochu vyčnívá model Leon, který lze z trojice Toledo, Altea, Leon označit za asi jediný, který bez větších okolků plní novodobé motto: Auto Emoción.

Automobilka se ráda chlubí tím, že je zaměřena na řidiče, kteří očekávají od vozu více, než jen přesun z bodu A do bodu B. Nová Altea nebo Toledo ale tímto dojmem příliš nepůsobí a až v podobě Leonu představil Seat hatchback nižší střední třídy, který minimálně svými tvary působí opravdu dravě a dynamicky.

V testu Leonu s motorem 2,0 FSI a také v testu Leonu s motorem 2,0 TDI jsme si ověřili, že i naladění vozu, charakter a charisma jde vstříc svému mottu.

Rovnou jsme proto vynechali test civilnější verze FR, tedy španělské obdoby Golfu GTI a českého „turba pro všední den“ Škody Octavie RS, a přešli na vrchol.  Seat Leon Cupra totiž má představovat vrchol. Má dopřát nadprůměrnou dynamiku, zážitky a hlavně emoce. Zda se to opravdu podařilo, nebo je Leon jen přemotorovanou předokolkou zkusíme odhalit v našem testu.

Speciální brzdy, Seat Sound Exhaust System pro lepší akustický zážitek z jízdy, dvoulitrový, speciálně upravený turbomotor FSI a specifické nastavení podvozku. A k tomu 240 koní na přední nápravě. Toto a mnohem více je nový Seat Leon Cupra...

Lví charisma

Na tomto místě nemá smysl Seat Leon povšechně popisovat, vůz jsme si je vcelku podrobně představili již v minulých testech. Proto se zaměřím spíše na detaily, které dělají z Cupry Cupru.

Pokud jste nikdy neviděli ani Leon FR a ani Cupru, pak máte vyhráno, ovšem pokud znáte ale civilnějšího sourozence, bude pro vás představení designu vcelku nudnou záležitostí.

Seat totiž příliš neřešil odlišení sportovních verzí a ve výsledku to znamená, že Cupra se až na pár detailů shoduje s verzí FR. Zda je to škoda, nebo ne, nechám na posouzení každého z vás.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Již tak dravé a dynamické tvary dostaly ještě malý přídavek. Zcela nový přední nárazník s výrazně zvýrazněnou spodní mřížkou chladiče a mřížkou okolo mlhovek Leonu jen prospěl. Proti FR ale moc rozdílů nenajdete a pokud je nebudete hledat detailně, těžko je rozeznáte. Ale zkusím poradit: spodní a horní část prostřední mřížky dostala černé rámečky. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

A vzadu? Stejně jako vepředu s tím rozdílem, že změny jsou zde o něco čitelnější. Než vám je představím, zkuste si tipnout. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pokud někdy potkáte sportovně laděného Leona a nebudete si jistí tím, zda je to FR, nebo Cupra, můžete použít několik identifikátorů. Není jich mnoho, ale jsou zaručené.

Cupra stojí v základu na 18" kolech, které sice může mít FR za příplatek, ale mají jiný design. Za jízdy se to ovšem tak lehce nepozná, a tak je lepší počkat, až vám Leon ukáže zadní část a dle specifické, oválné koncovky výfuku budete rychle vědět, s kým máte tu čest.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Dalším podstatným identifikátorem, který poradí při jakémkoli pohledu, je lakování vnějších zpětných zrcátek. Ty jsou u Cupry vždy černé. A vůbec nejlepší je počkat si na nápis, který je na pátých dveřích. Cupra pak prozradí vše.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Leon mne svým designem oslovil již při prvním seznámení a od té doby je v mém žebříčku hatchbacků hodně vysoko. Dravé tvary jsou totiž tím správným ztvárněním španělských emocí a temperamentu.

Přikrčený design čekající šelmy v mém pohledu kazí jenom světlá výška. Ta se jaksi k vozu nehodí a i když může být praktická, „pád” o několik milimetrů blíže k zemi by Leonu neuškodil. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Naopak doslova uhrančivý je pohled Leonu zepředu. Když se k vám zezadu blíží žlutý lev, přikrčený a čekající na okamžik, kdy může vyrazit kupředu, je to skvělý pohled.

Velkou výhodou Leonu je také fakt, že se jedná o pětidveřový model a jiný se ani nedělá. Na rozdíl od všech konkurentů v kategorií hot hatchů to však Leonu nijak neubírá na kráse. Dojem třídvéřová karosérie je dotažená do konce a zadních dveří si většina neznalých ani nevšimne a nezřídka se budou snažit nastoupit na zadní sedadla předními dveřmi. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ten interiér...

Netradičně, ale zcela účelově vynechám klasický pohled na palubní desku a přejdu rovnou k tomu, co verzi Cupra odlišue v interiéru.

Vše, co je u Cupry specifické, je také podepsané, případně alespoň řádně označené. Tedy až na pedály, které se opravdu povedly. V době testu se často střídal sníh s vodou a bahnem a tak nebyla nouze o klouzající podrážky bot. Ovšem vroubkování pedálu se postaralo o to, že při řízení nevznikaly žádné nečekané problémy.

Klepněte pro větší obrázek 

Přístrojový panel se specifickým barevným zpracováním a nápisy Cupra jsou částečně známy již z minulé generace. Trochu zarážející je pak cejchování. Maximum na 280 km/h, když Golf GTI má 300?  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tři ramena, průměr akorát a výborné tvarování - volantu není co vytknout. A třetí do party je řadička. Výborná délka, výborné zpracování, jenže hlavice je trochu atypických rozměrů a že by padla zrovna dobře do ruky, říci nejde. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

To nejlepší na konec, aneb jak snížit laťku na minimum. Pokud jste dodnes neviděli interiér Cupry, pak jste o nic nepřišli. Detaily Leonu jsou sice parádní, ale vše kazí palubní deska. Něco tak šedého, nudného a nezajímavého se u hot hatche jen tak nevidí.

Zcela standardní dekorování velké šedé plochy u Cupry je vůči zbytku vozu jakási rána pěstí přímo do obličeje. Pokud k tomu přidáte i standardní červené podsvícení, je na místě se ptát, proč něco takového Seat udělá?

I když se mi Leon opravdu líbí a Cupra dodává pořádnou dávku agrese, palubní deska dokáže všechny emoce okamžitě zchladit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nasoukejte se, prosím

V celém interiéru ovšem dominuje něco úplně jiného. A to přední sedačky. V různých ostrých vozech současné nižší střední třídy lze najít mnoho anatomů, ale Cupra šla zase svou cestou.

I když zde nejsou použity klasické skořepiny s minimem čalounění, svým tvarováním, proporcemi a také tvrdostí si s nimi příliš nezadají.

Nevím na koho jsou sedačky Cupry dimenzovány, ale pří svých 188 cm a 100 kg musím říci, že jsou na samé hraně. Hlavně boční vedení na sedáku je velmi úzké a směrem k palubní desce se nijak nerozevírají. Pokud si tedy chcete udělat pohodlí, musíte jít nohami jakoby přes boční vedení a za chvíli máte nepříjemně otlačená stehna.

Naopak boční vedení opěradla je dokonalé. Mé proporce obejmuly opravdu dokonale a se zimní bundou bych už měl problémy. Doslova jsem se ani nehnul a pokud by si někdo přidal i více bodové pásy, bylo by o zábavu postaráno.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Originální je pak v daném segmentu oplastování zadní části přední sedačky. To lze vidět např. i u koncernového Audi RS4, ale i u jiných aut. Mimo samozřejmý vizuální efekt je to i vcelku praktická věc, pokud často vozíte psa, nebo malé děti. Stačí vlhký hadr a je uklizeno. Pokud ovšem vozíte za sebou někoho s vyšší postavou, nebude vám děkovat za kolena opřená o tvrdý plast.

V druhé řadě, která u hot hatchů není zrovna důležitá, se najdou lehce tvarovaná sedadla a téměř plochý sedák. Vše je tvrdé, tedy spíše velmi tvrdé. Tak to sice má být, ovšem delší cesta na nich zrovna příjemná nebude.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Lví charisma, Ach ta palubka, Posezení
  2. Motorové turbo hrátky, Za osm nejezdí
  3. Jízda s Cuprou, Trakce, pan Čistá Stopa
  4. Opravdové brzdy, Ach to řízení, Seat Sound Exhaust System
  5. Zhodnocení, Plusy a mínusy, Cena, Technické parametry
  6. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků