78
Fotogalerie

Test Seat Leon Cupra: pan Čistá Stopa

Jako první v republice jsme měli možnost otestovat nejvýkonnější Seat v historii. A nyní přišel čas se podělit o nevšední zážitky.

Kapitoly článku:


Není to tak dávno, co španělský Seat představil nové generace svých modelů. Mezi nimi o trochu vyčnívá model Leon, který lze z trojice Toledo, Altea, Leon označit za asi jediný, který bez větších okolků plní novodobé motto: Auto Emoción.

Automobilka se ráda chlubí tím, že je zaměřena na řidiče, kteří očekávají od vozu více, než jen přesun z bodu A do bodu B. Nová Altea nebo Toledo ale tímto dojmem příliš nepůsobí a až v podobě Leonu představil Seat hatchback nižší střední třídy, který minimálně svými tvary působí opravdu dravě a dynamicky.

V testu Leonu s motorem 2,0 FSI a také v testu Leonu s motorem 2,0 TDI jsme si ověřili, že i naladění vozu, charakter a charisma jde vstříc svému mottu.

Rovnou jsme proto vynechali test civilnější verze FR, tedy španělské obdoby Golfu GTI a českého „turba pro všední den“ Škody Octavie RS, a přešli na vrchol.  Seat Leon Cupra totiž má představovat vrchol. Má dopřát nadprůměrnou dynamiku, zážitky a hlavně emoce. Zda se to opravdu podařilo, nebo je Leon jen přemotorovanou předokolkou zkusíme odhalit v našem testu.

Speciální brzdy, Seat Sound Exhaust System pro lepší akustický zážitek z jízdy, dvoulitrový, speciálně upravený turbomotor FSI a specifické nastavení podvozku. A k tomu 240 koní na přední nápravě. Toto a mnohem více je nový Seat Leon Cupra...

Lví charisma

Na tomto místě nemá smysl Seat Leon povšechně popisovat, vůz jsme si je vcelku podrobně představili již v minulých testech. Proto se zaměřím spíše na detaily, které dělají z Cupry Cupru.

Pokud jste nikdy neviděli ani Leon FR a ani Cupru, pak máte vyhráno, ovšem pokud znáte ale civilnějšího sourozence, bude pro vás představení designu vcelku nudnou záležitostí.

Seat totiž příliš neřešil odlišení sportovních verzí a ve výsledku to znamená, že Cupra se až na pár detailů shoduje s verzí FR. Zda je to škoda, nebo ne, nechám na posouzení každého z vás.

DSC_5846.jpg DSC_5836.jpg DSC_5936.jpg

Již tak dravé a dynamické tvary dostaly ještě malý přídavek. Zcela nový přední nárazník s výrazně zvýrazněnou spodní mřížkou chladiče a mřížkou okolo mlhovek Leonu jen prospěl. Proti FR ale moc rozdílů nenajdete a pokud je nebudete hledat detailně, těžko je rozeznáte. Ale zkusím poradit: spodní a horní část prostřední mřížky dostala černé rámečky. 

DSC_5939.jpg DSC_5950.jpg DSC_5951.jpg

A vzadu? Stejně jako vepředu s tím rozdílem, že změny jsou zde o něco čitelnější. Než vám je představím, zkuste si tipnout. 

DSC_5838.jpg DSC_5956.jpg DSC_5942.jpg

Pokud někdy potkáte sportovně laděného Leona a nebudete si jistí tím, zda je to FR, nebo Cupra, můžete použít několik identifikátorů. Není jich mnoho, ale jsou zaručené.

Cupra stojí v základu na 18" kolech, které sice může mít FR za příplatek, ale mají jiný design. Za jízdy se to ovšem tak lehce nepozná, a tak je lepší počkat, až vám Leon ukáže zadní část a dle specifické, oválné koncovky výfuku budete rychle vědět, s kým máte tu čest.

DSC_5946.jpg DSC_5950.jpg DSC_5943.jpg

Dalším podstatným identifikátorem, který poradí při jakémkoli pohledu, je lakování vnějších zpětných zrcátek. Ty jsou u Cupry vždy černé. A vůbec nejlepší je počkat si na nápis, který je na pátých dveřích. Cupra pak prozradí vše.

DSC_5953.jpg DSC_5850.jpg DSC_5840.jpg

Leon mne svým designem oslovil již při prvním seznámení a od té doby je v mém žebříčku hatchbacků hodně vysoko. Dravé tvary jsou totiž tím správným ztvárněním španělských emocí a temperamentu.

Přikrčený design čekající šelmy v mém pohledu kazí jenom světlá výška. Ta se jaksi k vozu nehodí a i když může být praktická, „pád” o několik milimetrů blíže k zemi by Leonu neuškodil. 

DSC_5932.jpg DSC_5937.jpg DSC_5947.jpg

Naopak doslova uhrančivý je pohled Leonu zepředu. Když se k vám zezadu blíží žlutý lev, přikrčený a čekající na okamžik, kdy může vyrazit kupředu, je to skvělý pohled.

Velkou výhodou Leonu je také fakt, že se jedná o pětidveřový model a jiný se ani nedělá. Na rozdíl od všech konkurentů v kategorií hot hatchů to však Leonu nijak neubírá na kráse. Dojem třídvéřová karosérie je dotažená do konce a zadních dveří si většina neznalých ani nevšimne a nezřídka se budou snažit nastoupit na zadní sedadla předními dveřmi. 

DSC_5958.jpg DSC_5959.jpg DSC_5941.jpg

Ten interiér...

Netradičně, ale zcela účelově vynechám klasický pohled na palubní desku a přejdu rovnou k tomu, co verzi Cupra odlišue v interiéru.

Vše, co je u Cupry specifické, je také podepsané, případně alespoň řádně označené. Tedy až na pedály, které se opravdu povedly. V době testu se často střídal sníh s vodou a bahnem a tak nebyla nouze o klouzající podrážky bot. Ovšem vroubkování pedálu se postaralo o to, že při řízení nevznikaly žádné nečekané problémy.

DSC_5857.jpg 

Přístrojový panel se specifickým barevným zpracováním a nápisy Cupra jsou částečně známy již z minulé generace. Trochu zarážející je pak cejchování. Maximum na 280 km/h, když Golf GTI má 300?  

DSC_5868.jpg DSC_5869.jpg DSC_5870.jpg

Tři ramena, průměr akorát a výborné tvarování - volantu není co vytknout. A třetí do party je řadička. Výborná délka, výborné zpracování, jenže hlavice je trochu atypických rozměrů a že by padla zrovna dobře do ruky, říci nejde. 

DSC_5865.jpg DSC_5866.jpg DSC_5871.jpg

To nejlepší na konec, aneb jak snížit laťku na minimum. Pokud jste dodnes neviděli interiér Cupry, pak jste o nic nepřišli. Detaily Leonu jsou sice parádní, ale vše kazí palubní deska. Něco tak šedého, nudného a nezajímavého se u hot hatche jen tak nevidí.

Zcela standardní dekorování velké šedé plochy u Cupry je vůči zbytku vozu jakási rána pěstí přímo do obličeje. Pokud k tomu přidáte i standardní červené podsvícení, je na místě se ptát, proč něco takového Seat udělá?

I když se mi Leon opravdu líbí a Cupra dodává pořádnou dávku agrese, palubní deska dokáže všechny emoce okamžitě zchladit.

DSC_5861.jpg DSC_5864.jpg DSC_5872.jpg

Nasoukejte se, prosím

V celém interiéru ovšem dominuje něco úplně jiného. A to přední sedačky. V různých ostrých vozech současné nižší střední třídy lze najít mnoho anatomů, ale Cupra šla zase svou cestou.

I když zde nejsou použity klasické skořepiny s minimem čalounění, svým tvarováním, proporcemi a také tvrdostí si s nimi příliš nezadají.

Nevím na koho jsou sedačky Cupry dimenzovány, ale pří svých 188 cm a 100 kg musím říci, že jsou na samé hraně. Hlavně boční vedení na sedáku je velmi úzké a směrem k palubní desce se nijak nerozevírají. Pokud si tedy chcete udělat pohodlí, musíte jít nohami jakoby přes boční vedení a za chvíli máte nepříjemně otlačená stehna.

Naopak boční vedení opěradla je dokonalé. Mé proporce obejmuly opravdu dokonale a se zimní bundou bych už měl problémy. Doslova jsem se ani nehnul a pokud by si někdo přidal i více bodové pásy, bylo by o zábavu postaráno.

DSC_5858.jpg DSC_5860.jpg

Originální je pak v daném segmentu oplastování zadní části přední sedačky. To lze vidět např. i u koncernového Audi RS4, ale i u jiných aut. Mimo samozřejmý vizuální efekt je to i vcelku praktická věc, pokud často vozíte psa, nebo malé děti. Stačí vlhký hadr a je uklizeno. Pokud ovšem vozíte za sebou někoho s vyšší postavou, nebude vám děkovat za kolena opřená o tvrdý plast.

V druhé řadě, která u hot hatchů není zrovna důležitá, se najdou lehce tvarovaná sedadla a téměř plochý sedák. Vše je tvrdé, tedy spíše velmi tvrdé. Tak to sice má být, ovšem delší cesta na nich zrovna příjemná nebude.

DSC_5873.jpg DSC_5874.jpg

Seat

Seat byl založen v roce 1950 poté, co se španělská vláda a banky dohodly na spolupráci s Fiatem. První vůz Seat vznikl v roce 1953.

Spolupráce s Fiatem skončila v roce 1982, za čtyři roky do automobilky vlastnicky vstoupil Volkswagen.

Seat Ibiza • Seat Leon •​ Seat Alhambra •​ Seat Ateca •​ Seat Tarraco •​ Seat Arona

Doporučujeme

Články odjinud