Test: Seat Ibiza s „jedna dvojkou“

Již před osmnácti lety spatřila světlo světa první Ibiza. Je pravda, že ta úplně první tu byla již před milióny let, ale obě dvě stojí určitě za vidění. Pokud však budeme hovořit o Ibize z automobilového průmyslu, musíme konstatovat, že už tu je čtvrtá generace tohoto populárního vozu o jehož oblíbenosti svědčí více jak 3 000 000 prodaných kusů.
Test: Seat Ibiza s „jedna dvojkou“

Nejnovější Ibiza využívá platformy koncernu VW a tak je samozřejmostí shodný podvozek např. se Škodou Fabia a VW Polo. Od začátku automobilka Seat nabízela novou Ibizu jen jako třídvéřový a pětidvéřový hatchback. Nedávno však paletu modelů obohatil také sedan, který (stejně jako u předešlé generace) ponese označení Cordoba.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Oproti svým konkurentům je Ibiza více zaoblená a nabízí tudíž i sportovnější vzhled. To je také motto automobilky Seat, která se v poslední době snaží všechny své modely sportovně „naladit“. Sportovním vzhledem působí příď Ibizy, na které upoutá především třídílná maska s výraznými světlomety. Ty jsou u základní verze pouze jednoduché, s lepší výbavou přichází i dvojité provedení, které příď ještě více zdůrazní. Než příď vozu však sportovněji působí jeho záď. Především jsou to pak zadní svítilny a decentní prolisy v karoserii. Koncová světla jsou velmi dobře zakomponována pod jedním společným krytem a tvoří je čtyři samostatné kulaté světlomety rozdílných průměrů. O dostatek prostoru se  stará dobře obestavěný prostor interiéru vozu o rozměrech 3953x1698x1441 mm při rozvoru 2460 mm. Uvnitř vozu je dostatek prostoru jak pro cestující, tak i zavazadla.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Ne, že by snad nová Ibiza nabízela nadprůměr ve své třídě, ale nedostatkem prostoru rozhodně trpět nebudete. Přidáme-li pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením a zavazadlový prostor o objemu 270 litrů, dostaneme naprosto vyhovující automobil. Zadní dělená sklopná sedadla nabízí dostatek variability a po sklopení dokonce zavazadlový prostor 960 litrů. Zavazadelník Ibizy se zvětšil i oproti její předešlé generaci a díky vysoko výklopným třetím (nebo pátým) dveřím je do něj velmi dobrý přístup. Je také navíc zcela čalouněný.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Nejen vnější vzhled změnil svou tvář, novinkou je i palubní deska, která je nyní vyvedena ve dvoubarevném provedení. Zpracování je velmi pečlivé, dokonce i povrch je příjemný na dotyk. Bohužel na pohled působí poněkud lacinějším dojmem.

Jak již bývá dnes zvykem, v kruhových přístrojích, které jsou červeně podsvětlené, najdeme i dva malé displaye, které nás informují o čase a stavu ujetých kilometrů. V dražším provedení zde můžeme najít i palubní počítač se základními funkcemi. Všechny prvky na přístrojové desce jsou velice snadno ovladatelné, ostatně stejně jako celý automobil. V testovaném voze jsme především postrádali možnost odložit si nádobku s nápojem – jeden držák kelímku je dodáván (pouze za příplatek) na středové konzoli. Příjemný je tříramenný volant, který dobře padne do ruky a příjemně se drží, pokud si připlatíte, je společně s rukojetí řadící páky, obšit kvalitní kůží. Ve standardní výbavě nové Ibizy najdeme dva čelní airbagy, posilovač řízení, volant seřiditelný ve dvou osách, výškově stavitelné sedadlo řidiče a ukazatel venkovní teploty. Za nejčastější příplatkovou výbavu potom zaplatíte asi takto: za přední mlhové světlomety skoro 5.500 Kč, za centrální zamykání bez dálkového ovládání cca 6.000 Kč a za poloautomatickou klimatizaci 35.000 Kč.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

To, co najdeme pod kapotou Škody Fabia, hostí i motorový prostor nové Ibizy; jediným rozdílem je motor 1,2, který je v případě fabie šestiventilový a má výkon jen 40 kW. Základním kamenem je tedy dvanáctiventilový tříválcový motor o objemu 1,2 litru, následovaný dvěma 16ventily s objemem 1,4 l (75 a 100k) a třemi dieselovými motory (jedním nepřeplňovaným SDI 1,9 64k a dvěma turbodiesely 100 a 130k).

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

I nejslabší „jednadvojka“ dokáže tento vůz hezky rozhýbat. Má shodně koní jako nejslabší diesel a v průměru si řekne pouze o necelých šest litrů benzínu na 100 km. Všechny benzinové motory využívají vícebodového vstřikování MPi a například nejslabší motor disponuje točivým momentem o hodnotě 112 Nm při 3000 ot/min. Ačkoliv výrobce udává zrychlení z 0 na 100 km/h zhruba za 15 s, v praxi vám připadá, že této hodnoty dosáhnete daleko dříve. Rozjíždí se plynule již od nízkých otáček a má velmi tichý chod. I s převodovkou se dobře zachází a točivý moment v dobře odstupňované převodovce se přenáší na přední kola, na kterých jsou kotoučové brzdy. U výkonnějších modelů je najdete i na zadní nápravě. Díky variabilnímu posilovači řízení je s Ibizou přímo radost jezdit a to především díky lehkému ovládání. Uvítali bychom měkčí tlumiče, které ubírají automobilu díky nerovnostem na komfortu a občas se i v interiéru ozve nějaký ten skřípavý zvuk. Pokud byste potom usedli do nejsilnějších verzí, překvapil by Vás především diesel, který je pružnější a snad i méně hlučný než jeho benzinový bratr.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Cenově se nová Ibiza pohybuje od 288 400 Kč do 509 900 Kč a velmi dobře splňuje poslání rodinného vozu dnešní doby a zároveň i značky Seat. O tom všem svědčí i 755 kusů prodaných za poslední půlrok. A tak nezbývá než jen popřát nové Ibize mnoho úspěchů.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků