Kapitoly článku:
Na velikosti skutečně záleží
Je tu však ještě jedna změna, kterou by byl hřích opomenout. Motor. Dřívější komplikovanou čtrnáctistovku přeplňovanou turbodmychadlem a kompresorem nahradila větší osmnáctistovka s turbem. Výsledkem je o 12 koní víc, celkem tak Ibiza nabídne 192 koní při 4300 - 6200 otáčkách a točivý moment 320 Nm v rozsahu od 1450 do 4200 otáček.
Z toho už v dnešní době nikdo nezačne upadat do mdlob, pocitově je však Cupra výrazně rychlejší, než co naznačují hodnoty výkonu. To ostatně prozradilo i naše měření, ve kterém Seat není ve srovnání s mnohem dražšími stroji o tolik pomalejší. Zrychlení na stokilometrovou rychlost zvládne Cupra podle tabulek za 6,7 sekundy a rozjede se až na 235 km/h.
Cupra dovede být na okreskách hodně mrštná. Vděčí za to nízké hmotnosti a relativně silnému motoru s výkonem bezmála dvě stě koní
Jak už jsme řekli,výkon motoru míří výhradně přes šestistupňovou manuální převodovku na přední kola. Mezi nimi se však nenachází žádný mechanický samosvor, ale jen jeho elektronická náhražka v podobě systému XDS, která jej simuluje za pomoci brzd. Bude to vadit? To se zrovna teď chystám zjistit, protože pro zkoušku předokolky bez samosvoru neexistuje nic horšího, než vytrvalý déšť.
Cesta z města
Když sjíždíme z dálnice na okresky, zaplňují celý můj výhled mohutné spoilery Golfu GTI Clubsport a Méganu Trophy-R. Přepínám Ibizu do režimu Cupra, který změní hned několik věcí. Po stisknutí daného tlačítka začne Seat prostřednictvím reproduktorů vyluzovat trochu hutnější zvuk, zároveň se zlepší reakce na sešlápnutí plynu a ztuhnou adaptivní tlumiče.
Škoda, že Ibiza nemá větší možnosti nastavení. Prostě buď ve sportovním režimu je, nebo ne. Na rozbitých okreskách se tužší tlumiče moc nehodí a falešný zvuk bych si odpustil úplně, ale to bych musel obětovat rychlejší reakce plynu, což se mi zrovna teď nehodí. Marně vedle tlačítka Cupra hledám i typický symbol autíčka ve smyku, který deaktivuje stabilizaci. K tomu se musíte zanořit hluboko do dotykového displeje, kde na vás stejně čeká jen volnější režim ESC Sport. Vypnout se stabilizace nedá.
Přestože Ibiza Cupra nedisponuje mechanickým samosvorným diferenciálem, ale pouze elektronickou náhražkou XDS, zatáčky skutečně miluje
Nevadí, pedál plynu jde nekompromisně na podlahu a Cupra se poprvé může předvést v plné parádě. Druhý převodový stupeň na zmáčeném asfaltu sice téměř celý prohrabe pod náporem točivého momentu, ale s trojkou už se přední kola dokážou popasovat lépe. A dobrá zpráva je, že moje výkonnější konkurence na tom dnes není o nic lépe. V zatáčkách Cupra dokáže těžit z úzkých pneumatik (na šířku mají 215 milimetrů) a hmotnosti 1260 kg.
Seat Ibiza Cupra vs. Seat Leon Cupra 290: Zrychlení |
|
Seat Ibiza Cupra |
Seat Leon Cupra 290 |
0-50 km/h (s) |
2,67 |
2,96 |
0-100 km/h (s) |
6,80 |
6,62 |
0-130 km/h (s) |
10,78 |
9,39 |
0-150 km/h (s) |
14,16 |
12,03 |
|
|
|
30-50 km/h (s) |
1,19 |
1,37 |
50-70 km/h (s) |
1,50 |
1,31 |
80-120 km/h (s) |
4,47 |
3,45 |
130-150 km/h (s) |
3,38 |
2,64 |
Fyzikální zákony dnes stojí na mojí straně, můžu si dovolit o něco vyšší nájezdovou rychlost, což mi trochu pomůže na výjezdech, kde dost ztrácím. Tady totiž elektronická uzávěrka diferenciálu marně prohrává svůj boj s trakcí, rychlost začne na tachometru naskakovat až ve chvíli, kdy jsou kola v rovině. Až teď si konečně vychutnávám kopanec ve středních otáčkách, který mě od takhle malého auta skoro až zaskočil.
Na konci rovinky podřazuji zpět na dvojku a okamžitě si všímám typicky koncernového řazení. Je sice velmi přesné, ale mohlo by mít něco kratší dráhy a hlavně o trochu přesnější chod.
Seat Ibiza Cupra vs. Seat Leon Cupra 290: Brzdy |
|
Seat Ibiza Cupra |
Seat Leon Cupra 290 |
50-0 km/h (s) |
1,45 |
1,32 |
50-0 km/h (m) |
8,92 |
9,12 |
100-0 km/h (s) |
2,69 |
2,60 |
100-0 km/h (m) |
34,70 |
35,93 |
130-0 km/h (s) |
3,41 |
3,39 |
130-0 km/h (m) |
57,69 |
61,19 |
150-0 km/h (s) |
3,90 |
3,92 |
150-0 km/h (m) |
76,79 |
81,53 |
V zatáčkách se Cupra naklání jen minimálně, ochota auta měnit směr je i na mokru výborná. Seat je až od poslední chvíle značně neutrální, k přetáčivému smyku budete Ibizu přemlouvat dlouho a pak vám veškeré snahy beztak zhatí elektronický anděl strážný. Když to s rychlostí naopak přeženete, je nástup nedotáčivosti pozvolný a snadno čitelný. Tohle rozhodně není auto, které by se vás každou sekundou snažilo dostat do černého pytle.