Kapitoly článku:
Nenápadný i nenápaditý
Chtěl jsem napsat, že Seaty Exeo už téměř rok brázdí české silnice, ale jak jsem o tom tak přemýšlel, nepřišel mi tenhle příměr úplně ideální. Osmdesát sedm kusů prodaných v loňském roce totiž není číslo, ze kterého by si konkurence zrovna sedla na zadek bez ohledu na to, že se Exeo prodává teprve od minulého jara. Jen namátkou - Mondeo 1788 kusů, Insignia 777, Mazda 6 489, Audi A4 580 a tak bych mohl pokračovat. Je tedy evidentní, že žádný španělský vpád do střední třídy se zatím nekoná a nevidím moc důvodů, proč by se na tom v budoucnu mohlo něco změnit.
Hlavní problém spatřuji v samotné identitě modelu. Exeo je sice na několika místech interiéru i exteriéru ozdobeno identifikačními znaky Seatu, staré Audi A4 z něj ale kouká každým coulem, pod kobercem v kufru jsem dokonce objevil i známý emblém se čtyřmi spojenými kruhy. Bezpohlavní image je možná moc silné slovo, ale musím přiznat, že zhruba tak nějak na mě osobnost Exea působila.
A4 B7 bylo auto v mnoha směrech velmi blízké svému předchůdci B6 představenému před deseti lety a je tedy na bíledni, že Exeo není nositelem žádných hi-tech výstřelků, jak ostatně ani vzpomínané Audiny ve své době nebyly. Neblahým dědictvím je nepraktické podélné uložení motoru a nevyvážené rozložení hmotnosti mezi přídí a zádí. Těžší předek vydatně přiživuje vrozeně nedotáčivou charakteristiku a nepříjemné je také citelné zanořování přídě při ostřejším brzdění. Seat přitom nenabízí možnost instalace pohonu všech kol, jak bylo běžné u Audi a motorizace se omezují pouze na levnější čtyřválcové jednotky. Alespoň, že v této otázce bylo dosaženo pokroku zejména díky přezbrojení všech nabízených „tédéíček“ na technologii common-rail, což byl i případ našeho vozu. Vedle zvýšené kultury chodu musím ocenit především tradičně dobrou hospodárnost.
Z tradic Seatu se vymykal podvozek, který je nezvykle měkký, je to ale spíš jen otázka zvyku, na českých silnicích přijde rozhodně vhod. Takřka beze změny zůstal interiér a je to tak nejspíš dobře. Pochvalu zde zasluhuje výborné zpracování, nepříjemný je malý prostor vzadu a omezený přístup do kufru.
Seat Exeo tedy rozhodně není špatným autem, doba, kdy se každá automobilka snaží alespoň trochu odlišit mu ale moc nepřeje a Španělům nakonec stejně nezbude nic jiného než vymyslet něco opravdu vlastního. Ani základní cena testované verze 635 900 Kč pro mě není dost pádným argumentem proto, abych jako potenciální zájemce o vůz střední třídy vzal igelitku s bankovkami, zašel do autosalonu Seat a řekl, že tohle auto je právě a jedině to, které chci.
Cena v základním provedení (Exeo 1,6 75 kW Reference): 504 900 Kč
Cena v základním testovaném provedení (Exeo 2,0 TDI 105 kW Style): 635 900 Kč
Technické parametry
Hodnoty udávané výrobcem
Motor
- Řadový, kapalinou chlazený vznětový čtyřválec
- Objem: 1 968 ccm
- Největší výkon: 105 kW (143 k) při 4 200 ot./min
- Největší točivý moment: 320 Nm při 1 750 - 2 500 ot./min
- Palivo: Nafta
Přenos výkonu
- Šestistupňová manuální převodovka
- Pohon předních kol
Provozní vlastnosti
- Max. rychlost: 214 km/h
- Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,2 s
- Spotřeba paliva (l/100 km):
- Město: 7,4
- Mimo město: 4,1
- Kombinovaná: 5,3
- Objem palivové nádrže: 70 l
Podvozek
- Zavěšení předních kol: víceprvkové zavěšení
- Zavěšení zadních kol: víceprvkové zavěšení
Hmotnosti
- Pohotovostní hmotnost: 1 430 kg
- Užitečná hmotnost: 560 kg
Vnější rozměry
- Délka: 4 661 mm
- Šířka: 1 772 mm
- Výška: 1 430 mm
- Rozvor náprav: 2 642 mm
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 460 l
Objem zavazadlového prostoru při sklopení zadních sedadel: - l