TEST Seat Arona 1.0 TSI: Zvenku stylař, jízdně dospělák

Arona je pro Seat ohromně důležitým autem. Jak obstojí v neuvěřitelně nabité konkurenci nejrychleji rostoucího segmentu?
Seznam kapitol
  1. Dojem, interiér
  2. Motor, jízda, závěr, technické údaje
  3. Kompletní fotogalerie
Radosti
Zajímavý design exteriéru
Prostor uvnitř
Skvělý infotainment
Pružný motor
Vyvážené jízdní vlastnosti
Starosti
Materiály uvnitř
Fádní design interiéru
Zadní sedadla nelze posouvat
Vyšší spotřeba
8  /10

Ve vzrůstajícím segmentu vozů SUV vyčnívají krom nižší střední třídy kompaktní crossovery segmentu B. Jedná se o nejrychleji rostoucí část trhu a po úspěšném Peugeotu 2008 a Renaultu Captur už mají ostře nabito i nefrancouzské značky. V podstatě všichni výrobci, kteří to s velkoobjemovým prodejem na starém kontinentě myslí vážně.

Seat Arona jsme otestovali v nejvyšší výbavě Xcellence s novým motorem 1.0 TSI, na který máme v redakci poslední dobou docela štěstí. Zároveň to byla poslední motorizace, kterou jsme ještě nestihli otestovat ani v rámci španělských prvních jízd Arony.

Konečně trochu té španělské odvahy

Seat na šel na tuto třídu dnes už tradičně způsobem, který se nám nemusí líbit. Z výrobního programu vyhodil své nejmenší kombi Ibiza a představil právě Aronu. Ostatně, právě městský crossover se dnes dá před posprejovanými zdmi a v doprovodu hutně basované hudby propagovat snáze, než usedlé kombi.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekSvícení může být kompletně LED

I já se nechal zlákat výtvory modřanských sprejerů při focení odvážně tvarované a barevně sladěné Arony. Malý crossover může na základě pestré palety barevných kombinací střechy, zrcátek a karoserie působit několika různými způsoby. Viděli jsme třeba i elegantní béžovo-šedou nebo dravou černo-červenou, s doplňky Formula Racing.

Celkově Arona nese typické prvky Seatu - tvar LED světlometů, maska, boční linky, které se nepotkávají, nebo ostře řezaná záď. Kompletní LED technologie svícení dává Aroně dražší punc a zvolená barevná kombinace jí sluší. Byť vozy s černou střechou působí lehce nižší. Auto má totiž vysoké prosklení a střechu. To ocením v dalších kapitolách, ale při pohledu zvenčí nikoli. K proporcím je ještě potřeba dodat, jak vzácná je souměrně široká karoserie - konkurenti totiž hodně trpí na přehnaně vysokou a úzkou stavbu.

12 zásadních informací o Seatu Arona. V galerii spatříte i provedení FR

12 zásadních informací o Seatu Arona. V galerii spatříte i provedení FR

Uvnitř trochu strohý, ale prostorný a parádně vybavený

Na interiéru je potřeba nejprve ocenit prostor, který od tak malého vozu dostanete. Jediným aspektem, který mě omezoval, byl tvrdý a zbytečně široký středový tunel - tlačil do kolene. Jinak ale nejen vpředu, ale zejména v zadní řadě, zaujal jak podélný prostor, tak i ten na šířku. Zejména ale potěší, že ani nemusím hrbit záda, abych se na zadní sedadlo pohodlně vešel - se svými 190 centimetry ještě téměř strčím pěst mezi hlavu a strop.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekProstor a moderní technologie vyvyšují Aronu nad konkurenci, tvrdé plasty nikoli

To je ten zmíněný benefit vysoké střechy - noční můry designérů. S tím se váže i vysoké prosklení a tedy skvělý výhled do všech stran. To oceníte zejména proto, že v Aroně se sedí možná nejníže ze všech crossoverů. To se mi moc líbí, že jde sedadla spustit tak nízko. Ti, kteří si crossover kupují kvůli vysokému posezu, však ochuzeni o lepší nastupování a především výhled nebudou. Zavazadelník potom se svými 400 litry patří mezi třídní nadprůměr, stejně jako praktické háčky a gumičky. Škoda jen, že nelze podélně posunovat sedadla.

Seat už dodává digitální přístrojový štít. Dostaly jej modely Leon a Ateca

Seat už dodává digitální přístrojový štít. Dostaly jej modely Leon a Ateca

Celkový dojem z interiéru se snaží vylepšit ambientní osvětlení dveří, nohou a schránky, stejně jako bílé dekory. Sice to funguje a Arona tak působí útulněji, ale uvnitř si stejně budou libovat spíše konzervativnější jedinci. Tvary jsou tradičně ostře řezané a spíše jednodušší. To by nevadilo, kdyby alespoň palubní deska byla měkčená. Alespoň že výplně dveří jsou látkové, atmosféru pak doplňuje šedý strop.

Z hlediska technologické výbavy však Arona svým informačně-zábavním systémem drtí konkurenci. Vrcholný infotainment má skvělou grafiku, rozumí si se smartphony, je rychlý a zanechal si oddělené ovládání klimatizace a dva mechanicky otočné ovladače. Cením skvěle řešenou schránku pro naše každodenní kolegy - chytré telefony. Ve snadno dostupné pogumované přihrádce lze i bezdrátově dobíjet.

Jaká je Arona po jízdní stránce se dočtete v následující kapitole...

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Dojem, interiér
  2. Motor, jízda, závěr, technické údaje
  3. Kompletní fotogalerie
Minitest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4: Pořád jako pírko!

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4 (minitest)

Aktuální Vitara už nějakou dobu spoléhá výlučně na benzínové turbomotory a nedávno k nim nově přibylo i více bezpečnostních systémů. Jak jezdí se čtrnáctistovkou, manuálem a pohonem všech kol?

včera | Miro Mihálik | 19 příspěvků
Minitest Nissan Altima 2.5 CVT SV: Mnohem lepší, než se může zdát

Nissan Altima 2.5 CVT SV (minitest)

Větší japonské sedany Evropa téměř ignoruje, z vlastní zkušenosti z amerických cest vám ale můžeme říci, že je to docela škoda. Třeba Nissan Altima je skvělý vůz s neskutečnou spotřebou!

11.  12.  2018 | Miro Mihálik | 67 příspěvků
Minitest Mini Cooper S E Countryman All4: Nabíjejte, jinak smysl nedává

Mini Cooper S E Countryman All4 (minitest)

Bruselští byrokraté nám připravili podmínky, které už brzy spustí lavinu hybridů. Pojďte se s námi skrze benzin-elektrický Countryman podívat, jak bude vypadat všední realita příštích let.

8.  12.  2018 | Miro Mihálik | 12 příspěvků